سرما بیش از۱۰هزار میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت‌زد
سرما بیش از۱۰هزار میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت‌زد

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: سرما و یخبندان کم سابقه هفته گذشته بیش از ۱۰هزار و ۲۶۱میلیارد ریال به بخش کشاورزی خوزستان خسارت زد.

کیخسرو چنگلوایی افزود:مزارع گندم با ۳۷هزار و ۹۶۱ هکتار ، کلزا ۶ هزارو ۲۰۵ هکتار ، سبزی‌ها چهار هزار و ۵۵هکتار ، صیفی‌ یک هزار و ۸۵۶ هکتار ، سیب زمینی یک هزار و ۵۸۹ هکتار و جو با یک هزار و ۸۸۵هکتار متحمل بیشترین خسارت سرما و یخبندان شدند.
وی گفت: در مجموع ۵۵هزار و ۸۵۹هکتار از مزارع کشاورزی خوزستان بر اثر سرما و یخبندان چهار روز میانی هفته گذشته آسیب جدی دیدند وحدود ۵۲۵هزار و ۳۵۶ تن محصولات پاییزه و بهاره خوزستان به ویژه مناطق شمالی استان از بین رفت.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه خسارات وارده به بخش کشاورزی با بررسی میدانی گروه‌های ارزیاب صورت گرفته افزود: احتمال دارد میزان خسارات بخش کشاورزی خوزستان بیشتر از ارقام یاد شده باشد.
رییس گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان روز یکشنبه گفته بود که صندوق بیمه محصولات کشاورزی ، خسارات وارده به زمینهای زیرپوشش بیمه که بر اثر سرما و یخبندان آسیب دیده را پرداخت می‌کند.
در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیرکشت پاییزه و بهاره رفته که از این میزان ۳۸۲هزار هکتار زیرپوشش بیمه قرار گرفتند.
خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن و عمل آوری ۱۳۸نوع محصول از حیث کمیت و تنوع تولیدات کشاورزی مقام نخست کشوری را دارد.
سرما و یخبندان هفته گذشته که دربرخی مناطق شمالی و شمال شرق خوزستان تا هفت درجه سانتیگراد زیر صفر رسیده بود مردم خوزستان را غافلگیر و برخی مدارس خوزستان را به تعطیلی کشاند.
در برخی مناطق گرمسیری شمال دزفول و شوش بارش برف نیز گزارش شد.

منبع: ایرنا