استاندار خوزستان:غرب کارون می‌تواند عسلویه نفتی باشد
استاندار خوزستان:غرب کارون می‌تواند عسلویه نفتی باشد

استاندار خوزستان گفت: منطقه نفتی غرب کارون به لحاظ چشم‌انداز و هدفگذاری صورت گرفته، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یک عسلویه نفتی تبدیل شود.

غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت واحد بهره برداری غرب کارون در منطقه جفیر بیان کرد: ظرفیت اعلام شده تولید نفت در میدان های نفتی غرب کارون در افق ۱۴۰۴، یک میلیون بشکه در روز است این درحالی است که امکان افزایش این ظرفیت به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نیز وجود دارد و در این رابطه آمادگی داریم تا از صنعت نفت حمایت کنیم.

وی ادامه داد: میدان‌های نفتی غرب کارون این امکان را دارد تا به یک عسلویه نفتی تبدیل شود که این امر می‌تواند به افزایش تولید و درآمد ناخالص ملی کشور کمک کند و همزمان به ایجاد اشتغال پایدار در منطقه منجر خواهد شد.

نباید ذره‌ای در تولید از میدان های نفتی مشترک غفلت کرد

استاندار خوزستان همچنین به اهمیت تولید نفت از میدان های نفتی مشترک اشاره کرد و گفت: نباید ذره‌ای در این رابطه غفلت صورت بگیرد و به همین دلیل لازم است تا فرصت‌هایی که در گذشته از دست رفته را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از سهم و حق خودمان در میدان های نفتی مشترک حفاظت و صیانت می‌کنیم، افزود: استفاده از ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، توسعه منطقه‌ای را در پی دارد که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد.

شریعتی بیان کرد: در عین حال ضروری است که از محیط زیست نیز به شکل جدی حفاظت و صیانت کنیم که با پیشرفت‌های صورت گرفته این امکان وجود دارد.

استاندار خوزستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای همراه نفت واحد بهره برداری غرب کارون به امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، بین شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا اشاره کرد و گفت: این ۲ میدان نفتی بین شهرستان‌های رامهرمز، بهبهان و امیدیه قرار دارند که ۸۳۵ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم آن است که با سرمایه‌گذاری‌های جانبی ارزش این قرارداد به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

کاهش مناقشات بین مجتمع‌های پتروشیمی

وی ادامه داد: اینکه امروز هم در غرب کارون شاهد شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه جمع آوری گازهای مشعل هستیم، اقدام ارزشمند دیگری است که می‌تواند منافع متعددی برای کشور و مردم درپی داشته باشد.

استاندار خوزستان بهره‌برداری از این پروژه را باعث افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی امیرکبیر بیان کرد و افزود: در این بین نیز وابستگی این مجتمع اقتصادی به پتروشیمی بندرامام خمینی(ره) قطع می‌شود.

شریعتی ادامه داد: با جمعآوری و فراورش گازهای مشعل می‌توان گفت خوارک مورد نیاز برای همه واحدهای پتروشیمی در خوزستان فراهم می‌شود و پس از آن مناقشات بین این واحدها برای تامین خوراک نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی گازهای همراه نفت را نوعی آسیب زیست محیطی دانست و گفت: با جمع‌آوری این گازها و انجام فرآورش‌ لازم، خلق ثروت زیادی ایجاد می‌شود، به نحوی که بخش خصوصی کشور علاقمند به سرمایه‌گذاری در این زمینه شده تا از هدر رفت منابع کشور جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا همه این فلرها(مشعل‌های نفتی که گاز همراه آنها می‌سوزد) جمع‌آوری و به ثروت تبدیل شوند، افزود: مبلغی بالغ بر ۳.۳ میلیارد دلار ارزش قرارداد منعقد شده بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس برای جمع آوری این گازها است.

اجرایی شدن جمع‌آوری گازهای مشعل در مارون و آغاجاری با حضور رییس جمهوری

شریعتی ادامه داد:پیش بینی می‌شود که اواخر امسال یا اوایل سال آینده با حضور رییس جمهوری در خوزستان، عملیات اجرایی جمع‌آوری گازهای مشعل در مناطق مارون و آغاجاری را با هزینه‌ای بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار شروع کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه این پروژه باعث ایجاد خوراک برای پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ و سپس مجتمع‌های پتروشیمی ماهشهر می‌شود، افزود: جمع کردن گازهای مشعل برای خوزستان مایه امید و نقطه عطف دیگری خواهد بود که در عین حال پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در غرب کارون را نیز می‌توان یکی دیگر از اقدامات با ارزش شرکت ملی نفت ایران دانست.

وی با اشاره به اینکه از ۴۶۰ میلیون فوت گاز تولیدی نفت و گاز اروندان، ۲۴۰ میلیون فوت آن در حال جمع آوری است، گفت: پس از جمع آوری روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب گازهای مشعل در غرب کارون، باید برای بقیه گازهای موجود برنامه ریزی کرد.

شریعتی ادامه داد:۱۷۰ میلیون فوت مکعب گاز باقی مانده در پهنه عملیاتی شرکت اروندان باید به خوراک مورد نیاز ان جی ال ۳۲۰۰ تبدیل شود که زمینه آن برای فعالیت قرارگاه خاتم الانبیا و هلدینگ خلیج فارس فراهم شده و انتظار داریم هرچه سریعتر این پروژه وارد مدار شود.

وی گفت:برای اجرای پروژه ان جی ال ۳۲۰۰ حدود ۹۸۰ میلیون یورو هزینه شده و انتظار است با جلوگیری از سوختن این منابع، تولید ثروت و ارزش افزوده برای کشور بیش از پیش محقق شود.

بر اساس این گزارش، همزمان با گرامیداشت دهه فجر، کار ساخت کارخانه جمع‌آوری و شیرین سازی روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای تولیدی واحد بهره‌برداری نفت در غرب کارون در منطقه جفیر که در قالب قرارداد فروش گازهای مشعل بین شرکت نفت وگاز اروندان و شرکت مهندسی کاناز مشاور امضا شده باید در مدت ۱۸ ماه به اتمام برسد.

در این آیین اعلام شد که جمع‌آوری این گازها از سوی شرکت نفت و گاز اروندان به مدت پنج سال به شرکت مهندسی کاناز مشاور واگذار شده که ارزش این مزایده ۱۲۴ میلیون دلار است.

پس از تکمیل کارخانه جمع‌آوری و فرآورش گاز، خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها که عمده آن پتروشیمی امیرکبیر است تامین خواهد شد و علاوه بر این از آلودگی زیست محیطی که به واسطه سوختن گازهای همراه تولید صورت می‌گیرد، جلوگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش برای مراحل ساخت کارخانه و نیز بهره‌برداری از این پروژه یک هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می شوند.

منبع: ایرنا