هشدار در خصوص ملخ؛ لزوم آمادگی کامل برای پیشگیری از بحران/ برخی شهرستان ها در تکمیل سیل بندها به خوبی عمل نکرده اند
هشدار در خصوص ملخ؛ لزوم آمادگی کامل برای پیشگیری از بحران/ برخی شهرستان ها در تکمیل سیل بندها به خوبی عمل نکرده اند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن هشدار ورود ملخ به مزارع کشاورزی گفت: باید فرمانداران و سازمان جهاد کشاورزی استان برای مقابله با ملخ ها آمادگی کامل داشته باشند و تمهیدات لازم را بیندیشند.

به گزارش کاوش، کیامرث حاجی زاده امروز( ۲۰ بهمن ماه) در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن اجتماعات اداره کل مدیریت بحران با تاکید بر ضرورت برگزاری جلسات در زمینه ی مقابله با ملخ اظهار کرد: قبل از اینکه استان درگیر انتخابات شود باید جلسه ای در این زمینه و به طور کلی در بحث کشاورزی برگزار شود.

وی افزود: علی رغم اینکه امسال بارش های خوبی در استان داشته ایم اما باتوجه به اینکه در چند روز اخیربارندگی ها کم شده است مزارع دیم ما دچار آسیب شده اند و اگر برای مقابله با ملخ اقدام نشود تعداد مزارعی که باقی می ماند نیز توسط ملخ از بین می رود.پپ

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه علی رغم محدودیت های مالی موجود باید اعتباری مانند سال گذشته در این رابطه مصوب و به سازمان جهادکشاورزی اختصاص داده شود، افزود: تمام دستگاه ها مکلف هستند در بحث پیشگیری و مبارزه با هرگونه بحران احتمالی در خصوص ورود ملخ ها اقدام کنند.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در بحث پرداخت خسارات کشاورزی ناشی از سیل به خوبی عمل شد و امیدواریم در بحث استمهال وام ها همین همکاری صورت گیرد، عنونا کرد: فرمانداران جلسات شورای کشاورزی را تشکیل دهند و هرچه سریعتر تمهیدات لازم با محوریت و متولی بودن جهاد کشاورزی و انجمن های صنفی در زمینه ی مراجعین کشاورزان برای استمهال وام ها انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکسری اعتبارات برای تکمیل سیل بندها به برخی فرمانداری های استان پرداخت کردیم اما بعضی شهرستان ها در این زمینه خوب عمل نکرده و هنوز کار سیل بندها را به اتمام نرسانده اند که در صورت ادامه ی این روند قطعا اعتبارات آن ها را به شهرستان های دیگر منتقل می کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران در خصوص ساختار جدید مدیریت بحران در شهرستان ها تصریح کرد: براساس تصویب قانون جدید در سطح فرمانداری ها اداره مدریت بحران تشکیل شده که توسط فرمانداران ۲۷ نفر برای ریاست آن ها معرفی شده و کارهای استعلام و مراحل قانونی در حال انجام است که بعد از اتمام آن به پیشنهاد ما و حکم استاندار به عنوان رییس اداره ی بحران شهرستان زیر نظر فرماندار منصوب خواهند شد.

حاجی زاده بر ضرورت راه اندازی، تکمیل و تجهیز ادارات مدیریت بحران شهرستان ها  در جهت مقابله با بلایا و بحران ها تاکید و از روند تجهیز اداره ی مدیریت بحران شهرستان لالی انتقاد کرد و گفت: ۱۳ سالن مدیریت بحران در استان ساخته شده است که بسیاری از آن ها مخروبه شده اند اما در سه سال اخیر اکثر آن ها تجهیز شده است و باید بقیه ی آن ها نیز تجهیز و تکمیل شوند.

وی ادامه داد: براساس قانون سازمان مدیریت بحران پنج درصد اعتبارات و تملک دارایی و عمرانی مربوط به مدیریت بحران است تا از این طریق بتوان بحران شهرستان ها را کنترل کنیم، بنابراین باید به این موضوع در بودجه ی سال آینده توجه شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن عنوان اینکه با توجه به مستندات موجود اخذ آب‌بها در مناطق سیل‌زده نباید منوط به پرداخت بدهی‌ها و آب‌بهای سال گذشته باشد، یادآور شد: پلمپ چاه های غیرمجاز در استان تا بعد از انتخابات متوقف شود و در جلسه ی شورای آب و برق که بعد از انتخابات تشکیل می شود در این باره تصمیم گیری شود اما اگر قرار است این کار انجام شود با هماهنگی فرمانداران صورت گیرد.

به گزارش کاوش، حاجی زاده همچنین در این جلسه اعلام کرد مدارس همه مقاطع و مراکز آموزشی اهواز، دزفول، شوشتر، دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، کارون، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، امیدیه، رامشیر، شوش ،گتوند، اندیمشک و باوی به دلیل گرد و غبار در نوبت بعدازظهر یکشنبه تعطیل است.

خوزستان پیشرو در بیمه محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با بیان اینکه استان خوزستان در ارتباط با بیمه محصولات کشاورزی پیشرو است و بیشترین سطح ضریب نفوذ بیمه در استان را داریم، گفت: از کشاورزان، دامداران، باغداران و زنبورداران استان درخواست می کنم هرچه سریعتر به بانک کشاورزی مراجعه و نسبت به بیمه ی محصولات خود اقدام کنند.

کیخسرو چنگلوایی در حاشیه ی این جلسه بیان کرد: این جلسه با حضور مدیرکل مدیریت بحران، فرمانداران شهرستان ها و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد که سه مورد از دستور کارهای ارائه شده به مجموعه ی سازمان جهاد کشاورزی مرتبط است.

ملخ؛ مخرب ترین آفت کشاورزی

وی با اشاره به اینکه ملخ مخرب ترین آفت کشاورزی است، ادامه داد: اولین بحثی که مطرح شد هماهنگی و برنامه ریزی برای مدیریت ملخ بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: سال گذشته با تمهیداتی که به کار گرفته شد هیچگونه خساراتی ناشی از ملخ نداشتیم و مقرر شد امسال نیز فرمانداران محوریت کار را در اطلاع رسانی و استفاده از امکانات درون استانی برعهده گیرند.

چنگلوایی با بیان اینکه مصوب شد سازمان مدیریت برنامه ریزی استان اعتباری را برای مقابله با ملخ در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با استمهال وام ها مقرر شد بانک کشاورزی آخرین وضعیت، تعداد کشاورزان و مبلغی که شامل این استمهال هستند را طی نامه ای به فرمانداران اعلام کند و یک بار در هفته گزارش آن داده شود.