برنده از پیش تعیین شده ای وجود ندارد
برنده از پیش تعیین شده ای وجود ندارد

بر خلاف دوره های گذشته انتخابات که برنده رقابت از قبل قابل پیش بینی بود در این دوره از انتخابات مجلس برنده ای قابل پیش بینی وجود ندارد و گویا در این دوره تحولات و اتفاقات روزهای منتهی به رای گیری تعیین خواهد کرد چه کسانی راهی بهارستان می شوند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ به دلیل رد چهره های سرشناس اصلاح طلبان گفته می شود که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اصولگرا پیروز انتخابات خواهد شد اما اختلاف و چند دستگی بین آنها و شفاف نبودن ساز و کار انتخاب افراد در لیست نهایی و مهم تر از آن رقابت دورن جناحی که در بین آنها شکل گرفته باعث شده که به وحدت نرسند و عملا همین نبود رقیب و خیال پیروزی برایشان می تواند پاشنه آشیل شود.

بحث دیگر مربوط به کارنامه جناح ها در گذشته و تاثیر آن در انتخابات است، بر همین اساس به عملکرد لیست امید در اهواز نقدهای زیادی حتی از جانب خود اصلاح طلبان وارد است و این ضعف عملکردی باعث شده تا جناح رقیب دست بالا را در انتخابات پیش رو داشته باشد و هم طرفداران اصلاح طلبان از شرکت مجدد در انتخابات دلسرد باشند.

اصولگرایان شاید شکست لیست امید در مجلس فعلی و مانور بر روی آن را یک نقطه قوت برای ورود به مجلس در نظر گرفته باشند اما یک عملکرد منفی در کارنامه آنها همزمان با لیست امید وجود دارد و آن عملکرد ضعیف شورای جمنا در اهواز است و آنها نتوانسته اند از عهده این پارلمان محلی بر بیایند و همان نقدهایی که به لیست امید اصلاح طلبان در پارلمان مرکز وارد است به پارلمان محلی جمنا نیز وارد است به خصوص آنکه عملکرد شورا و شهرداری رابطه مستقیمی با زندگی شهروندان دارد و تاثیر گذار تر است.

در مقیاس کلی تر نیز به دلیل شرایط کشور و شرایط بد اقتصادی، مردم با تفاوت های نزدیکی دوجناح را مسئول این نابسامانی ها می دانند و هیچ کدام نمی تواند با تبلیغ عملکرد و دستاوردهای خود در این انتخابات یک برگ برنده را داشته و پیروز شود و این مشکل همه جناح ها و گروه ها است که چگونه مردم را پای صندوق رای بیاورند.

تنها تفاوت این دو جناح در این است که اصولگرایان با تمام نیروهای خود وارد میدان شده اند که همین هم محل اختلاف آنها شده ولی اصلاح طلبان رد صلاحیت شده اند و اگر در نهایت به این نتیجه برسند که لیست بدهند با نیروهای کمتر شناخته شده وارد میدان خواهند شد که با توجه به از دست دادن زمان در معرفی آنها، کار سختی در پیش خواهند داشت.

یک مساله دیگر که نقش پر رنگ تر و تعیین کننده تری در این انتخابات خواهد داشت بحث قومیت است که در نهایت این احتمال وجود دارد که انتخابات به این سمت برود و هر کسی که از رای قومی بیشتر برخوردار باشد برنده انتخابات شود، تفاوتی هم نمی کند که اصلاح طلب باشد، اصولگرا یا مستقل. در شمای کلی در این انتخابات یک مولفه به تنهایی نمی تواند تعیین کننده باشد و ترکیبی از عوامل لیست های انتخاباتی، رای قومی و کارنامه و شخصیت کاریزمایی که خود کاندید دارد تعیین کننده سرنوشت انتخابات است.

هر چند که نباید از پدیده های ناشناخته در این انتخابات غافل شد و باید شانسی نیز برای شگفتی سازی آنها در نظر گرفت، در کل باید نشست و دید در روزهای منتهی به انتخابات چه فعل و انفعالاتی رخ می دهد و آیا جناحی می تواند موج انتخاباتی را شکل دهد و برنده شود یا ترکیبی از جناح ها و مستقل ها وارد مجلس خواهد شد.