افتتاح پالایشگاه پارس پترو شوشتر با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور
افتتاح پالایشگاه پارس پترو شوشتر با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور

پالایشگاه پارس پترو شوشتر با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور افتتاح شد.

به گزارش کاوش به نقل از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان، معاون پارلمانی رئیس جمهور در آیین افتتاح پالایشگاه پارس پترو که شامگاه ۱۶بهمن در شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: امروز به درستی از بخش اقتصاد مقاومتی و توجه به توان داخلی بهره‌مند هستیم و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز قطعا استقلال اقتصادی را به وجود می‌آورد که ضامن استقلال سیاسی کشور نیز خواهد بود.

امیری افزود: بنابراین طرح‌هایی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر طراحی شده‌اند و به بهره‌برداری می‌رسند، گام‌های بسیار بزرگی هستند که استقلال اقتصادی را تضمین می‌کنند و استقلال سیاسی نیز است. ضمن اینکه مولد ثروت بوده و ایجاد اشتغال خواهد کرد. سطح درآمد خانوارها را هم بالا می‌برد و باید بدانیم امروز هر کسی به عنوان سرمایه‌گذار و کارآفرین در این عرصه‌ها حضور پیدا می‌کند باید نگاه‌مان به آن‌ همچون نگاه به مجاهدان عرصه‌های جهاد اقتصادی باشد.

وی گفت: این پروژه بزرگ و در نوع خود مهم که در شهر دارالمؤمنین شوشتر ایجاد شد از نظر صرفه‌جویی در مصرف ارز و همچنین ایجاد اشتغال تاثیرگذار است. ضمن اینکه این کار بسیار مهم است و باید به دست‌اندرکاران کار خداقوت گفت. اینکه برای تعداد ۱۳۰نفر مستقیما شغل ایجاد شود، کار کمی نیست و قطعا تعدادی هم شغل غیرمستقیم ایجاد شده است و قطعا این موضوع در درگاه الهی ذخیره آخرت قرار می‌گیرد.

همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: یک روز ما با تمام وجود از آب، خاک و ناموس‌مان دفاع می‌کردیم و امروز همان دفاع در قالب اشتغال و تولید صورت می‌گیرد. به صورت بارز در این پالایشگاه، هم اقتصاد مقاومتی، هم اقتصاد دانش‌بنیان و هم شعار امسال مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید را شاهدیم. این‌ها از افتخارات نظام، آن هم در شرایط تحریم‌ها است. این فناوری‌ها در شرایط عادی افتخار ندارد، اما اکنون این اقدامات در شرایطی است که با تحریم مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که یکی از مولفه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، درون‌زا بودن است، افزود: امروز این صنایع با همت، اندیشه و خلاقیت داخلی به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی دیگر از مولفه‌های اقتصاد، اقتصاد دانش‌پایه و دانش‌بنیان است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دو سال متوالی فرمودند که باید از مونتاژکاری به سمت نوآوری برویم و این حرکت‌ها شروع شده است.

در ادامه استاندار خوزستان در خصوص حل مساله نقدینگی پالایشگاه پترو پارس شوشتر، گفت: جهت خرید نفت سنگین برای این پالایشگاه مشکلی وجود ندارد و مبلغ ۳۰میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مسئولان مربوطه قرار خواهیم داد.

غلامرضا شریعتی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در طول ساخت این پروژه، همیشه همراه بوده‌ایم و پیش از این نیز در جریان ساخت پروژه، سه بار در محل حضور پیدا کرده بودم و جلساتی برای حل مشکلات موجود برگزار کردیم و خدا را شکر پروژه به نتیجه رسید.

همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان اظهار کرد: اگر باور داشته باشیم که صنایع کوچک، محور توسعه صنعتی هستند و این صنایع نیز باعث اشتغال، رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در منطقه می‌شوند، پس باید آن‌ها مورد حمایت قرار بگیرند.

اخلاق محمدیان گفت: در استان خوزستان در یک سال گذشته، تعداد کمی از واحدهای صنعتی که توانستند خودشان صادرات انجام دهند، ۳۰میلیون دلار صادرات داشتند و این نشان می‌دهد اگر بخواهیم وضعیت صادرات را بهبود ببخشیم و به ارزآوری کشور کمک کنیم، با حمایت از واحدهای صنعتی می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر صنایع کوچک باور شوند و بر توانایی داخلی نیز تکیه کنیم، این صنایع باعث افزایش تولید ناخالص ملی می شوند و البته نقش حمایت از دیگر بخش‌ها مانند کشاورزی و صنعت نفت را هم می‌توانند بر عهده داشته باشند.

محمدیان عنوان کرد: وظیفه دولت ایجاد اشتغال است ولی اکنون که بخش خصوصی به حمایت از دولت آمده است و به بحث اشتغال کمک می‌کند، واحدهای صنعتی نیز باید حمایت شوند زیرا دچار مشکلاتی هستند. همین پالایشگاه پارس پترو شوشتر مشکلاتی دارد و از نظر نقدینگی با مشکل مواجه است که نیاز به حمایت دارد.

محمدیان بیان کرد: مشکلات متعددی بر سر راه یک تولیدکننده خصوصا در حوزه صنایع کوچک وجود دارد، در حالی که صنایع بزرگ به تنهایی می‌توانند مشکلات خود را برطرف کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در حال حاضر ۷۳شهرک و ناحیه صنعتی در سطح استان خوزستان وجود دارد. در سال جاری برای صنعتگران بیش از ۱۳۹پروژه عمرانی با مبلغ ۱۵۴میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی اجرا کردیم که بالغ بر ۷۵پروژه آن به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: امسال توانستیم از واحدهایی که تلاش‌مان راه اندازی مجدد آن‌ها بود، ۳۳واحد تولیدی را برگردانیم و اشتغال خوبی هم در این زمینه به وجود آوردیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان دارند، عدم ایفای تعهدات خود مقابل بانک‌ها است. بیش از ۴۵طرح را شناسایی کردیم که با تلاش و پیگیری‌، طی یک سال گذشته توانستیم بیش از ۲۳واحدی که در تملک بانک بود را پس بگیریم تا به متقاضیان جدید واگذار شود که بر اساس این مهم، توانستیم اشتغالزایی خوبی را ایجاد کنیم.

محمدیان خاطرنشان کرد: علاوه بر پالایشگاه پارس پترو، ۲۹پروژه عمرانی به مبلغ ۴۷۷میلیارد ریال در شهرک‌های صنعتی استان و ۲۲طرح صنعتی با اشتغال ۶۷۸نفر و مبلغ ۲هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به افتتاح رسیدند. البته در مراحل مختلف، در طول سال طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی زیادی را افتتاح کردیم اما در شش ماه اخیر توانستیم این طرح‌ها را مجددا آماده کنیم.

محمدیان بیان کرد: پس از ۴۰سال، بر عهد خود برای استقلال و سربلندی کشور هستیم و با حضور صنعتگران و تلاشگران عرصه تولید ‌ایستاده‌ایم تا اعلام کنیم که این صنعتگران هستند که چرخ تولید را در کشور و به ویژه حوزه صنعت می‌چرخانند و این‌ها هستند که اشتغال، رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور را ایجاد و تلاش می‌کنند که به این وضعیت کمک کنند