مشارکت در انتخابات از نازل ترین شکل های دموکراسی است/ صرف شرکت در انتخابات مهم نیست و به نادرست بر شرکت مردم در انتخابات تاکید کرده ایم/ یاس و سرخوردگی موجود در جامعه محصول انتخابات دوره های گذشته است/تضعیف شورای نگهبان خطرناک است
مشارکت در انتخابات از نازل ترین شکل های دموکراسی است/ صرف شرکت در انتخابات مهم نیست و به نادرست بر شرکت مردم در انتخابات تاکید کرده ایم/ یاس و سرخوردگی موجود در جامعه محصول انتخابات دوره های گذشته است/تضعیف شورای نگهبان خطرناک است

صف های طولانی برای رای دهی ملاک نیست زیرا همین مردم حاضر نیستند در کشور خود سرمایه گذاری یا قانون را به نفع دولت رعایت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امروزه حضور جسمی مردم در پای صندوق های رای تنها یکی و از نازل ترین شکل های دموکراسی است.

به گزارش کاوش، حسن دادخواه شامگاه سه شنبه ( ۱۵ بهمن ماه) در نشست هم اندیشی “هم گفت” با موضوع راه های اعتمادسازی و افزایش مشارکت مردمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کشورهای دیگر از جلوه های علاقه ی مردم به دولت در پرداخت مالیات، رعایت قانون، سرمایه گذاری مردم در داخل، رونق کسب و کار و تقویت بخش خصوصی است و صرفا در مشارکت در انتخابات خلاصه نمی شود.

وی ادامه داد: صف های طولانی برای رای دهی ملاک نیست زیرا همین مردم حاضر نبیستند در کشور خود سرمایه گذاری یا قانون را به نفع دولت رعایت کنند.

عضو شورای خانه احزاب خوزستان با بیان اینکه این احساس وجود دارد که این دوره شور انتخاباتی کمتری در بین مردم وجود دارد و از وضع موجود ناراضی هستیم، تصریح کرد: یکسری راهکارها برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات مجلس  شورای اسلامی وجود دارد اما بصورت فوری و آنی اثرگذار نیستند.

مشارکت در انتخابات دلیلی بر عدم وجود یاس در جامعه نیست

دادخواه عنوان کرد: برخی به ادعای مشاهده ی تجمعات چند میلیونی در صف های انتخاباتی ممکن است ادعا کنند یاس و سردی در انتخابات وجود ندارد اما باید گفت اشکال از خودشان است و خسته شده اند که نفی می کنند.

وی با اشاره به اینکه ترمیم رابطه میان دولت، حکومت و مردم در فرآیند همیشگی، طولانی و طبیعی صورت می گیرد و ضربتی و موقتی نیست اما معمولا ما به دسته ی دوم روی می آوریم، افزود: این فرآیند بیش از آن که تابع فرهنگ، اخلاق، دین و مذهب باشد مربوط به ساختار و مناسبات دولت و حکومت است، رابطه ی میان دولت و مردم بستگی به نوع حکومت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: یک نوع حکومت با عنوان حکومت های خطی وجود دارد که برخاسته از رای مردم هستند و تابع شرع و غیرشرع نیستند نوع دیگر حکومت ایدئولوژی غیردینی است (مانند حکومت شوروی) و دسته ی سوم حکومت های مذهبی هستند که خط مشی آن ها براساس دین است و خواست مردم را تا جایی برآورده می کنند که با دین در تعارض نباشد.

دادخواه خاطرنشان کرد: اصول دسته ی سوم از حکومت ها این اجازه را نمی دهد تا حتی در صورت خواست مردم به آن عمل کنند در حالیکه در تعارض با دین باشد لذا از همین جا اختلاف بین حکومت و مردم شروع می شود، اما ما در ایران از آن جایی که اکثر مردم مسلمان هستند و غیر از اصول اسلامی نمی خواهند یکسری مسائل عادی که در شرع مقدس هم به صورت صریح به آن پرداخته نشده است به شکل اعتراض بین مردم و حکومت مطرح می شود( مانند به استادیوم رفتن بانوان).

به نادرست بر شرکت مردم در انتخابات تاکید شده/ انتخابات یک مانور جسمانی است

وی اضافه کرد: باید برای انتخابات بار محدود قائل شویم اما معمولا گفته می شود هرفردی که رای داد به جمهوری اسلامی علاقه مند است و کسی که در انتخابات شرکت نکرد به جمهوری اسلامی علاقه ندارد در حالیکه صرف شرکت در انتخابات مهم نیست و به نادرست بر شرکت مردم در انتخابات تاکید کرده ایم، جلوه ی تایید مردم را در حضور در خیابان و صف دیده ایم اما نباید تنها این آیتم را نشانه ی مردم سالاری دید.

عضو شورای خانه احزاب خوزستان در خصوص میزان اهمیت مشارکت مردمی در انتخابات یادآور شد: اگر رای ددهی تنها سوری و بدون آگاهی صورت گیرد، نماینده ی جزو احزاب نباشد و ارتباط بین مردم و نماینده ها شکل نگیرد شرکت در انتخابات تاثیری نخواهد داشت اما اگر نماینده وابسته به حزب باشد، مردم به آن برنامه دهند و نماینده پاسخگو به رای مردم باشد می توان اثرگذار باشد.

دادخواه با بیان اینکه در حال حاضر انتخابات یک مانور جسمانی است، اذعان کرد: سختگیری ها برای تایید صلاحیت ها باید براساس اجرا وعدم اجرای قانون توسط نماینده باشد نه اینکه اگر کاندید مخالف برخی دیدگاه ها بود تایید نشود.

تضعیف شورای نگهبان خطرناک است/ عدم مشارکت مردم در انتخابات به زیان مردم است

مدیر موسسه مطالعاتی مشی فاخر با بیان اینکه تضعیف شورای نگهبان در شرایط موجود کشور خطرناک است، گفت: حاکمیت انسانی ممکن است خطا هم داشته باشد لذا در این برهه باید شورای نگهبان را تقویت کنیم.

سیدفضل الله موسوی نیز در این نشست بیان کرد: باید اهمیت مشارکت در انتخابات برای مردم تبیین شود زیرا بهای عدم حضور در پای صندوق های رای هزینه های بسیار زیادی را بر علیه کلیت نظام و در نهایت مردم دارد و باید به نامزدی که از نظر آن ها حداکثر شایستگی را دارد رای دهند چراکه قهر با صندوق آراء دستاویزی برای رسانه های تا بن دندان مسلح بر علیه نظام جمهوری اسلامی می شود.

وی با شاره به اینکه باتوجه به محدودیت هایی که توسط کشورهای دیگرعلیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده تمام نگاه ها به صندوق آراء خیره شده است، ادامه داد: ما در بدترین شرایط تحریمی قرار داریم که تمام ابزار رسانه  های خارجی و جنگ تبلیغاتی بر علیه جمهوری اسلامی است.

مدیر موسسه مطالعاتی مشی فاخر خاطرنشان کرد: حضور پرشور مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی یکی از مظاهر بزرگ تایید نظام و دموکراسی بود.

موسوی در پایان تاکید کرد: ممکن است فردی مخالف کاندیدهای مجلس باشد و علاقه به شرکت در انتخابات نیز نداشته باشد اما انتخابات برای ما به مظهر دموکراسی تبدیل شده و تضعیف شورای نگهبان در شرایط موجود کشور خطرناک است.

یاس موجود در جامعه حاصل انتخابات ۳۰ سال گذشته است/ هیچ حادثه ای از نظر سیاسی  تصادفی نیست

یک تحلیلگر مسائل سیاسی ضمن بیان اینکه هیچ حادثه ای از نظر سیاسی  تصادفی نبوده و کاملا عقلانی و حساب شده است، عنوان کرد: یاس و سرخوردگی موجود در جامعه محصول انتخابات دوره های گذشته در ۳۰ سال اخیر است که آثار آن را امروز می بینیم.

مسعود شجیرات هم دراین جلسه تصریح کرد: معتقدم اتفاق خوب در حال شکل گرفتن است اما روند کند آن شاید به این دلیل است که چنین نشست های هم اندیشی کم و با تاخیر برگزار می شود.

وی افزود: تمام افراد بدون در نظر گرفتن اینکه چه سمت و جایگاه اجتماعی داریم باید یک تصمیم قاطع و روشنی بگیریم زیرا نظام سیاسی فارغ از چپ و راست  بودن متعلق  به همه ی آحاد مردم است که در راس آن نهادها و سازمان های مردم قرار دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه  فرصتی پیش رو داریم تا با یک شور انتخاباتی بسیاری از روندها را اصلاح کنیم، اذعان کرد: از بعد نظریه ی سیاسی به نظر می رسد در ۳۰ سال گذشته ما برای اداره ی کشور نظریات سیاسی کاملا شکست خورده را انتخاب کرده ایم که آثار آن را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشاهده می کنیم.

شجیرات اظهار کرد: مردم بیشتر از همه با تبعات این شیوه ی انتخاب درگیر هستند و امروز خود مردم هستند که با پردازش این موضوع باید فرآیندها و نظریات سیاسی را اصلاح کنند، لذا انتخابات پیش رو فرصتی برای این امر است و سمن ها باید پیش قراول این بحث باشند.