درباره “کرونا” چیزی را کتمان نمی‌کنیم / کادر درمانی، نگرانی ایجاد نکنند
درباره “کرونا” چیزی را کتمان نمی‌کنیم / کادر درمانی، نگرانی ایجاد نکنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا ویروس گفت: جلب اعتماد مردم از همه چیز مهم‌تر است. اگر قرار شد موردی از بیماری گزارش شود، ما به صورت شفاف اعلام می‌کنیم و دلیلی ندارد چیزی را کتمان کنیم.

فرهاد ابول‌نژادیان در نهمین جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی سلامت و امنیت غذایی خوزستان که امروز (۱۶ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، با تاکید بر لزوم ورود بخش خصوصی و بیمارستان‌های خصوصی در مقابله با بیماری کرونا علاوه بر بخش دولتی اظهار کرد: بیمارستان‌های خصوصی در این زمینه به وظیفه ملی خود بپردازند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از بروز بیماری کرونا افزود: بخش‌های پشتیبان در بیمارستان‌ها ایجاد شده تا در صورت بروز حادثه، آمادگی لازم را داشته باشند. مراکز بهداشت نیز در زمینه اطلاع‌رسانی و پیشگیری کار می‌کنند.

ابول‌نژادیان گفت: وزیر بهداشت قول داده‌اند که یک دوربین حرارتی برای تشخیص موارد مشکوک مبتلا به بیماری به خوزستان اختصاص داده شود که در شلوغ‌ترین مرز خوزستان اعم از هوایی یا زمینی نصب خواهد شد. این دوربین حرارتی در جمعیت زیاد، افرادی که تب دارند را شناسایی می‌کند.

وی با اشاره به نحوه استفاده از داروها در درمان بیماری کرونا گفت: این بیماری از بیماری‌هایی است که باید علامت‌درمانی شوند اما نیاز به ذخیره دارویی خاصی ندارد. البته ذخیره دارویی استان خوزستان نیز کافی است و در این زمینه نیازی نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: جلب اعتماد مردم از همه چیز مهم‌تر است. اگر قرار شد موردی از بیماری گزارش شود، ما به صورت شفاف اعلام می‌کنیم و دلیلی ندارد چیزی را کتمان کنیم. خوشبختانه در کشور موردی از این بیماری تاکنون گزارش نشده و اگر هم موردی پیش بیاید، حتما به صورت شفاف اعلام خواهیم کرد. مهم این است که ایجاد نگرانی نکنیم و برای مردم آرامش‌بخشی داشته باشیم و همکاران ما نیز کاری نکنند که در جامعه نگرانی ایجاد شود.

وی با اشاره به نحوه پوشش و لوازم مورد نیاز کادر درمانی در بخش‌های پایش و معاینه بیان کرد: ممکن است کلیپ‌ها و فیلم‌هایی در این حوزه بیرون برود که فضای مجازی را آلوده کند. برای پیشگیری از این بیماری، ماسک فیلتردار مهم است و برای افراد کادر درمانی که در زمینه پایش فعالیت می‌کنند، تنها داشتن ماسک فیلتردار و دستکش کافی است. باید توجه داشته باشیم که عینک تنها برای پزشکی مورد نیاز است که می‌خواهد از نزدیک بیمار را معاینه کند.

ابول‌نژادیان در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی موضوع بیماری کرونا نیز گفت: وزیر بهداشت اطلاع‌رسانی درباره بیماری کرونا را صرفا به مدیرکل بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت تفویض کرده است و هیچ دانشگاهی در این خصوص نمی‌تواند اعلام یا اطلاع‌رسانی داشته باشد. وظیفه ما تنها اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری و هشدار است.

منبع: ایسنا