۲۰۰ کیلومتر سیل‌بند در جناحین رودخانه‌های خوزستان ایجاد می‌شود
۲۰۰ کیلومتر سیل‌بند در جناحین رودخانه‌های خوزستان ایجاد می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: احداث حدود ۲۰۰ کیلومتر سیل بند در جناحین رودخانه ها در دستور کار است که تاکنون حدود ۱۲۰ کیلومتر آن انجام شده است.

فاضل عبیات در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که امروز(۱۵ بهمن) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه بازسازی مناطق سیل زده در استان پیشرفت خوبی داشته است، اظهار کرد: میزان پیشرفت عملیات بازسازی در بخش منازل روستایی و شهری ۷۵ درصد است که تا پایان سال به اتمام می رسد.

وی افزود: در بخش راه های روستایی حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر متاثر از سیلاب بودند که در قالب ۷۰ پروژه تعریف شدند. از میان این پروژه ها بعضا پروژه های بزرگ پل سازی از جمله پل دهستان عنافچه وجود دارد که مشکل تردد حدود ۳۷ روستا را حل می کند و ۴ پل نیز در دشت آزادگان در حال احداث هستند.

عبیات با اشاره به اینکه مردم ساکن حوضه های آبی دز، کرخه و کارون از نظر تاریخی با سیلاب در چالش بودند و به طور متوالی با آن روبرو بودند، افزود: رسیدگی ارگان ها و نهادها در جبران خسارات ناشی از سیل برای مردم مشهود است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: با توجه به وقوع سیل در استان ضرورت افزایش تاب آوری خوزستان در روستاها و شهرها بسیار مهم است. امسال مدیریت خوبی در ارتباط با بهره برداری از سدها صورت گرفته است و حجم خالی مناسبی برای مقابله با سیلاب های احتمالی داریم.

عبیات تاکید کرد: احداث حدود ۲۰۰ کیلومتر سیل بند در جناحین رودخانه ها در دستور کار است که تاکنون حدود ۱۲۰ کیلومتر آن انجام شده است. همچنین تهیه طرح جامع خطر پذیری سیلاب و نقشه های پهنه بندی سیل تعریف شده است که با توجه به اعتبارات موجود بخش مهمی از آن ها در حال انجام است.

وی گفت: سیل استان از نظر وسعت مکان و مدت زمان با بقیه استان ها متفاوت است و اثرات تخریبی آن حتی پس از کنترل سیلاب ظاهر می شود. به طور مثال در مساله فاضلاب اهواز حدود ۲۲۰ نقطه ریزشی در اهواز داشتیم که مشکلاتی برای شهروندان به وجود می آورد.

عبیات با اشاره به اینکه شبکه جمع آوری و دفع آب های سطحی در اهواز و بسیاری از شهرستان ها وجود ندارد و یا بسیار محدود است، گفت: همچنین با توجه به اینکه شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است، پیشرفت طرح جامع شبکه فاضلاب بیشتر از ۴۰ درصد نیست. از حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط فاضلاب اهواز، حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن قدمت بیش از ۴۰ سال دارد.

منبع: ایسنا