رییس مجلس: دولت اختیارات استانداران را افزایش دهد
رییس مجلس: دولت اختیارات استانداران را افزایش دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تسریع در انجام امور و با حفظ چارچوب مصالح ملی، باید از دولت خواست که نسبت به افزایش اختیارات استانداران اقدام کند.

علی لاریجانی سه شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان در محل سالن شهید رجایی استانداری، در خصوص درخواست مجموعه مدیریتی این استان برای افزایش و یا تغییر در حوزه اختیارات استاندار، بیان داشت: به نظر بهتر است که در حال حاضر وارد مناقشه حقوقی این مسئله نشویم به این خاطر که اگر این مناقشه به تفسیر شورای نگهبان برسد، ممکن است پیگیری ها شکل دیگری پیدا کند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، راه بهتر این است که یا دولت خودش اختیارات را واگذار کند و یا بر حسب شرایط خاص، اختیارات استاندار متناسب با آن شرایط تعریف شود.

لاریجانی با اشاره سفرهای استانی خود، افزود: در این سفرها، اغلب استانداران درخواست افزایش اختیارات را دارند و بر همین اساس توصیه می شود که پیشنهادات مربوط به این موضوع به صورت مدون به قوه مقننه ارائه شود که چه نوع اختیاراتی نیاز است تا در ساختار ملی نیز اخلالی وارد نکند.

وی با تاکید بر اینکه هدف از افزایش اختیارات، تسریع در انجام امور است، گفت: در این زمینه باید توجه داشت که چارچوب ملی به هم زده نشود.

توصیه رئیس مجلس برای توافق بین وزارت نفت و مجموعه مدیریتی استان خوزستان

رئیس مجلس شورای اسلامی به اختلاف به وجود آمده بین برخی دستگاه های مطالبه گر استان از وزارت نفت در زمینه پرداخت سهم تعیین شده قانونی از درآمدهای فروش نفت اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه وزارت نفت باید توجه ویژه ای به استان خوزستان داشته باشد ولی با وضع فروش نفت کشور، پرداخت فعلی سهم یک درصدی خوزستان از هزینه تولید هر بشکه، شرایط مطلوبی برای استان فراهم می کند.

لاریجانی ادامه داد: در گذشته وضعیت فروش نفت کشور شرایط متفاوت تری در مقایسه با امروز داشت، بنابراین امروز ایجاد نزاع بلاوجه بین استان و نفت فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است تغییری در این سهم صورت بگیرد باید از طریق مذاکره باشد، گفت: اما این اصل که باید با یک نگاه راهبردی به خوزستان توجه کرد و نیازهای آن را برطرف کرد، سخن درستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال می توان به منظور فعال کردن ظرفیت های اقتصادی استان، اختصارات خاصی را برای خوزستان قائل شویم که این امر با توجه به ظرفیت های موجود، اشکالی ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به برخی عقب ماندگی ها و خسارت‌ها در خوزستان، باید زمینه برای شتاب بخشیدن به روند پیشرفت این استان در سطح کلان توسعه کشور فراهم شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه به اندازه کافی دیگران برای ما یاس ایجاد می‌کنند، گفت: با این وجود باید در استانی مثل خوزستان در حرکت داخلی به سمت توسعه روحیه ایجاد کرد.

لاریجانی ادامه داد: کشور دارای منابع محدودی است و نمی توان خیلی از کارها را انجام داد ولی در سطح کلان، خوزستان مورد توجه خاص قرار دارد و همگان علاقه مند به رفع مشکلات این استان هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران سیل و مشکلات دیگر در خوزستان، اظهارداشت: به نظر می‌آید که نباید از سیل به عنوان یک بلا نام برد بلکه در شرایط جغرافیایی و آب هوایی خاص باید تمهیداتی اندیشیده شود تا از بروز خسارت جلوگیری شود.

وی ادامه داد: سیل اساسا نباید در اذهان با مفهوم خسارت متبادرشود، چون این پدیده می‌تواند منافع زیادی برای کشور داشته باشد که به عنوان مثال باید از تاثیر مثبت آن بر رونق کشاورزی استان نام برد.

رئیس قوه مقننه گفت: سال آبی گذشته، یک سال استثنائی بود و در همین راستا باید تجارب به دست آمده درآن برهه، مدون شود تا کاستی ها و اقدامات جهادی که صورت گرفت مورد بررسی قرار گرفته و برای آینده مد نظر قرار گیرد.

لاریجانی ادامه داد: یکی از آسیب‌های کار حکمرانی مدون نکردن اقدامات و فعالیت هایی است که در مدیریت بحران‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به سفر ابتدای امسال خود در شرایط سیلابی استان اشاره کرد و گفت: در آن دوره معلوم شد که کاستی هایی در کار (از جمله در حوزه کانال های سیلاب بر و یا لایروبی انهار) وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که سرمایه گذاران خارجی برای رسیدگی به این موضوعات آمادگی داشته باشند می توانند در استان حضور پیدا کنند، لازم است از این فرصت استفاده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای وزارت نیرو مبنی بر اینکه از سه ماه قبل امکان پیش‌بینی وقایع سیلابی وجود دارد، گفت: اگر واقعا احتمال داده می‌شود که چنین اتفاقی رخ می دهد لازم است که از هم‌اکنون به رفع کمبودهای مربوط به لایروبی رودخانه ها و انهار کمک کرد تا منابعی هم برای آن دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه برای این اقدام می‌توان از ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیا (ع) سپاه نیز استفاده کرد، گفت: اگر این ظرفیت موجود است، به نظر می‌رسد باید از امکانات سپاه برای این امر استفاده کرد.

پیگیری اختصاص منابع مالی برای شبکه فاضلاب اهواز از صندوق توسعه ملی

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکل فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت: این موضوع یک مسئله بسیار مهم است و همانطور که مقام معظم رهبری به این مسئله تاکید داشته اند، باید به آن توجه شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود تا بحث فاضلاب و مشکلاتی که برای مردم وجود دارد در بودجه سال آینده به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا وضعیت این کلانشهر طی چند سال آینده ساماندهی شود.

به گفته وی، این موضوع از طریق مقام معظم رهبری برای استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز همزمان به چهارمین روز از دهه مبارک فجر به همراه وزیر نیرو برای بهره برداری از چند پروژه آب و برق در اهواز و شادگان و نیز ۴۷۱ کلاس درس به استان خوزستان سفر کرد.

منبع: ایرنا