تجمع تعدادی از نیروهای طرحی آبفار خوزستان
تجمع تعدادی از نیروهای طرحی آبفار خوزستان

تعدادی از نیروهای طرحی شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان برای پیگیری دریافت حقوق‌شان که به گفته آن‌ها از مهرماه به تاخیر افتاده، امروز، ۱۴ بهمن برای دومین روز متوالی مقابل ساختمان این شرکت در اهواز تجمع کردند.

یکی از این کارکنان با بیان این ادعا که حقوق کارکنان طرحی از مهرماه به تعویق افتاده است، اظهار کرد: نیروهای طرحی، کارکنانی هستند که با یک پروژه خاص استخدام و مشغول به کار می‌شوند و حقوق‌شان از محل طرح‌ها است. تعداد ۶۲۲ نفر نیروی طرحی در شرکت وجود دارد اما از ابتدای تاسیس شرکت آب و فاضلاب خوزستان مجوز استخدام ۱۱۲ نیروی طرحی از سوی دولت صادر شد و در واقع مجوز پرداخت حقوق برای فقط این تعداد وجود دارد، اگرچه مابقی نیز جذب شده‌اند اما هنوز مجوز دریافت حقوق آنها صادر نشده است.

وی افزود: هفته گذشته اعتباری از محل اعتبارات عمرانی، جاری و وزارت نفت به شرکت اختصاص یافت که تنها یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن از محل اعتبارات عمرانی بود و کفاف پرداخت ۶۲۲ نیروی طرحی را نمی‌داد و مسئولان شرکت در نهایت نسبت به پرداخت دو ماه و نیم حقوق نیروهایی غیر از نیروهای طرحی اقدام کردند که روز گذشته نیز وارد حسابشان شد.

این نیروی طرحی، با بیان این‌که نیروها در حال حاضر در مرکز استان و تعدادی در شهرستان‌ها به این موضوع اعتراض دارند، اظهار کرد: آخرین پرداختی ما، نیمی از حقوق مهرماه بوده است و چند ماه حقوق معوقه داریم. شرایط کاری نیروهای طرحی و قرارداد معین یکسان است اما اختلاف درآمدی وجود دارد و این اختلاف حقوق بین دو و نیم تا سه برابر است.

وی افزود: گویا قرار است به نیروهای طرحی یک ماه و نیم حقوق بدهند؛ البته ما هم می‌دانیم که این مساله به دلیل منابع مالی است و انتظار داریم همانطور که با نیروهای قرارداد معین برخورد می‌شود با ما هم همانگونه رفتار کنند زیرا حساس‌ترین کارهای شرکت توسط نیروهای طرحی در حال انجام است که از جمله آن‌ها می‌توان به آبداران اشاره کرد.

هم‌چنین عادل حرباوی، مدیرعامل شرکت آبفار روستایی خوزستان در این باره گفت: نیروهایی که امروز تجمع کردند، نیروهای طرحی شرکت هستند که عمده مشکل‌شان، وضعیت قراردادی آن‌هاست و درخواست تبدیل وضعیت دارند. به دلیل این‌که بیش از مجوز فصل هفت قانون برنامه بودجه بکارگیری شده‌اند، در زمینه یکپارچه‌سازی آن‌ها چالش‌هایی وجود دارد. تعداد آن‌ها ۶۳۰ نفر است و در کل برای ۱۱۲ نفر مجوز پرداخت حقوق داریم و ۵۱۸ نفر مابقی، نیروی مازاد تلقی می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش از این حقوق‌ این نیروها با مسئولیت مدیرعامل شرکت پرداخت می‌شد اما دیوان محاسبات به ما ایراد قانونی می‌گرفت و این را غیرقانونی تلقی می‌کند زیرا این نیروها بدون مجوز استخدام شده‌اند. البته این‌ نیروها، قدیمی هستند و از ۲ تا ۳۰ سال سابقه دارند و بیش از سه ماه حقوق معوق دارند و چون حقوق‌شان از محل طرح‌ها و اعتبارات عمرانی است و تا هفته آینده اعتبارات‌مان ابلاغ می‌شود، یک ماه حقوق آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی در خصوص مشکل نوع قرارداد و برنامه شرکت برای تبدیل وضعیت این نیروها بیان کرد: مشکل عمده این نیروها، وضعیت قرارداد آن‌ها است و خواستار تبدیل وضعیت هستند که این مساله را با استاندار مطرح کردیم و قرار است وی با نمایندگانی از وزارت نیرو که فردا به استان سفر می‌کنند موضوع را مطرح کند تا ان‌شاءالله دستوراتی در این زمینه صادر شود که امیدواریم در کل ریزشی در کار نباشد و تعدیلی انجام نشود و تلاش ما این است که این مشکل‌ را از راه قانونی حل کنیم.

منبع: ایسنا