فولاد خوزستان در دومین جشنواره ایده های ارزش آفرین (اینوماین) و اولین رویداد ارائه نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی با هدف ارزیابی، انتخاب و حمایت از تجاری سازی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در حوزه صنعت و معدن حضور یافت.

به گزارش کاوش به نقل از  روابط عمومی فولاد خوزستان، این شرکت بزرگ فولادی همراه با ۷ شرکت صنعتی و معدنی برای نخستین بار در کنار ۷۰ شرکت دانش بنیان به مدت سه روز از ۵ الی ۷ بهمن‌ماه ۹۸ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در تحقق همگرایی صنعت و تحقیق و پژوهش مشارکت نمود.

خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صمت، محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران، علی محمدی مدیرعامل و محمد مهدی مومن زاده عضو هیات مدیره فولاد خوزستان، نمایندگان شرکت‌های صنعتی و دانش بنیان از غرفه فولاد خوزستان در این جشنواره بازدید نمودند.

خداداد غریب پور، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در دومین جشنواره اینوماین اظهار داشت: این روزها شاهد رویدادهای مهمی در بخش معدن و صنایع معدنی هستیم. برای ما معدنی ها، باعث افتخار است که یکی از ۴ رشته نخست دانشگاه تهران رشته معدن بود. گفت و گوهای استراتژیک از اهداف استراتژیک بسیار مهم تر است. خلاء موجود در بخش معدن و صنایع معدنی به دلیل عدم گفت و گوهای استراتژیک است. در سال گذشته ۱۳۰ ایده و امسال شاهد ۴۰۰ ایده در این جشنواره بوده ایم.

وی افزود: در این جشنواره به دنبال نشست‌ها و گفت و گوهای استراتژیک هستیم و به دنبال هم آفرینی ارزش می باشیم. دولت باید شتاب دهنده باشد و مسیر رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کند. سازمان ایمیدرو بین صنعت و دانشگاه قرار می گیرد و این ارتباط را رونق می دهد.

غریب‌پور در ادامه تصریح نمود: ایده و دانش زمانی وضع موجود را به مطلوب تبدیل می کند که هم آفرینی موجود باشد. سال جاری در بُعد پژوهش ۲۰ طرح تحقیقاتی که عمدتا در مسائل زیست محیطی است تعریف شد. ظرفیت آموزشی در ایمیدرو، ۲ برابر و ظرفیت پژوهشی آن ۵۰ برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینوماین امسال تحت حمایت شرکت های بزرگ است و نشست های متعدد به همراه برگزاری نمایشگاه در این جشنواره برگزار شد و قطعا این ایده‌ها رها نخواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: یکی از نکات مهم این دوره از جشنواره اینوماین، ایجاد دبیرخانه دائمی است که همین امر شبکه‌سازی را ایجاد خواهد کرد.

غریب‌پور تاکید داشت: ۱۷۰ نیاز را از صنایع کشور گرفته‌ایم که ۲۰ نیاز به صورت پژوهشی درآمده است.
وی افزود: ۵ ایده از ۱۵ ایده برگزیده جشنواره اینوماین توسط ایمیدرو حمایت خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد: ایمیدرو در بخش پژوهشی، رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. ما به دنبال پایان‌نامه‌هایی هستیم که نیاز صنعت کشور را حل کند و از چنین پایان‌نامه‌هایی حمایت همه‌ جانبه خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: ما باید از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده کنیم چرا که ایده‌های علمی دانشگاه‌ها کارگشا و خلاق است. همچنین ما به دنبال راه‌های نوین اکتشاف و بهره‌وری هستیم و دانشگاه می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دومین جشنواره ایده های ارزش آفرین (اینوماین) اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۴ پروژه را در ۷ محور تعریف کرده که ۲ پروژه در حوزه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری است.

وی ادامه داد: ۴ محور نیز به توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری اشاره دارد.

قبادیان با اشاره به دلایل نیاز ارتباط صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: از جمله این دلایل، تحریم بودن صنعت است و اگر هم صنعت تحریم نبود، با توجه به فاصله ارزش دلار با ریال، برای صنعت گر صرفه اقتصادی ندارد تا تکنولوژی را از خارج وارد کند.

وی تاکید داشت: دانشگاه به صنعت نیاز دارد چرا که دولت نمی تواند هزینه های دانشگاه و استاد را تامین کند و درنتیجه دانشگاه باید خود به فکر درآمدزایی باشد.

قبادیان با اشاره به سامانه تاپ، گفت: از ۷۷ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری، قرار بود امسال ۴ هزار واحد در این سامانه ثبت نام و نیازهای خود را در پایان نامه های دانشجویی تعریف کنند، اما تا امروز این عدد به ۸ هزار واحد رسیده است.

وی افزود: محاسبه کردیم ۳ هزار پروژه در این سامانه داشته باشیم اما اکنون به ۴ هزار پروژه رسیده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون بهترین شرایط برای مشارکت صنعت و دانشگاه است، اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد سال ۹۷، حدود ۴۳ میلیارد دلار کالا و فناوری وارد شد.

وی ادامه داد: از این میزان، ۱۰ میلیارد دلار مربوط به صنعت، معدن و تجارت و یک مورد در حوزه معدن و صنایع معدنی (الکترود گرافیتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار) بوده است.

قبادیان گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها وارد عرصه شده و برای این ۱۰ میلیارد دلار، ایده دهند و شرکت های بزرگ و ایمیدرو نیز بودجه آن را تامین می کنند.

غلامرضا ملاطاهری معاون آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو اظهار داشت: این دوره یک تفاوت اساسی با دوره قبلی دارد و آن هم ورود شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی در این رویداد است؛ این شرکت‌ها در داوری ایده‌ها نیز نقش اساسی ایفا می‌کنند. به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی در فرآیند اجرایی جشنواره دخیل شده‌اند، در نهایت نیز از ایده‌های برگزیده بهره خواهند بود.

وی ابراز امیدواری نمود: به طور سالانه برای پروژه‌های تقاضا محوری که از جانب صنعت دریافت می‌کنیم نیز پاسخ‌های مطلوب را داشته باشیم.

در جشنواره یاد شده، ابراهیم دادرس مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی و کامران طاهر رئیس تحقیق و توسعه فولاد خوزستان در کنفرانسی به ارائه نیازمندی‌های فناورانه در زمینه تحقیقاتی و پژوهشی و بخشی از تجهیزات مورد نیاز این شرکت برای بومی سازی، به ارائه توضیح پرداختند.

ابراهیم دادرس مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی فولاد خوزستان در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت: هدف از برگزاری جشنواره اینوماین، ارزیابی، انتخاب و حمایت از تجاری‌ سازی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در حوزه صنعت و معدن است.

وی افزود: فولاد خوزستان از سال‌های گذشته در حوزه‌های بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، تحقیقات و پژوهش در بخش‌ صنایع معدنی، به نتایج درخشانی دست یافته است.

دادرس تصریح نمود: در این نمایشگاه، با شرکت‌های دانش بنیان، برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی که در حوزه فولاد ارزبری دارند، تفاهم نامه امضا کردیم.

مدیر تحقیقات، تکنولوژی و بهینه سازی ابراز امیدواری نمود، با انجام مذاکرات میان شرکت فولاد خوزستان و شرکت های دانش‌بنیان تامین کننده، قدم‌های مثبتی برداشته شود و بستر مناسبی برای همکاری دو جانبه در راستای توسعه فن آوری صنعت فولاد، با حمایت های دولت ایجاد شود.

دادرس در پایان خاطرنشان کرد: شرکت فولاد خوزستان، یکی از حامیان این جشنواره است و با دستور مهندس محمدی مدیرعامل، حمایت ویژه ای از ایده های نوآورانه دارد.

میر عابدی دبیر اجرایی دومین جشنواره اینوماین در مراسم اختتامیه گفت: موسسه یونیدرو با ماموریت انجام فعالیت پژوهشی در حوزه معدن و صنایع معدنی شکل گرفت.

وی افزود: هدف ما توسعه و بهره‌وری، ارائه خدمات مشاوره در بخش معدن و صنایع معدنی است.

میر عابدی ادامه داد: هدف دیگر ما فراهم‌ سازی فرصتی برای ایده‌های نو و دانش‌بنیان ذیل تجاری‌سازی آن‌هاست. برگزاری مسابقه ایده به جهت استقرار برخی از ایده‌های منتخب در مرکز نوآوری ایمیدرو بود که در این میان حدود ۱۵ طرح برگزیده شدند.

وی اظهار داشت: همچنین حدود ۷۰۰ ایده دانش‌بنیان در حوزه معدن و صنایع معدن شناسایی شد. امیدوار هستیم ذیل این برنامه قراردادهای خوبی میان صنایع و ایده‌های دانش‌ بنیان منعقد شود.

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه جشنواره اینوماین گفت: رویداد اینوماین یک رویداد ارزشمند و مهم در سطح ملی است.

وی اظهار داشت: ایده اینوماین ماحصل فکر خلاق مرحوم شمس‌الدین وهابی است. ما به دنبال توسعه کشور ‌‌و به تبع آن افزایش رضایت مردم هستیم.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: کشورهای پیشرفته دائما در حال ایجاد ارزش‌ افزوده هستند که ما نیز باید این امر را جدی بگیریم. کشوری که در حوزه اقتصاد نتواند استقلال خود را حفظ کند بدون تردید در سایر بخش‌ها هم با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد. توجه به دانشگاه‌ها که رویکرد علمی دارد می‌تواند گره مشکلات اقتصادی و تولیدی کشور را باز نماید.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، در روز پایانی جشنواره، نمایندگان شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، فولاد خراسان و ذوب آهن در نشستی با محمد مهدی میرعابدی دبیر اجرایی جشنواره اینوماین، نقطه‌ نظرات خود را درباه‌ی برگزاری جشنواره بیان کردند.

گفتنی است، مدیران و کارشناسان حاضر در غرفه شرکت فولاد خوزستان، ۵ لغایت ۷ بهمن‌ماه ۹۸ از ساعت ۹ الی ۱۷ پاسخ‌گوی بازدیدکنندگان بودند.

این گزارش حاکی است، در اختتامیه این جشنواره، تندیس دومین جشنواره ایده‌های ارزش آفرین و اولین رویداد ارائه نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی به پاس حمایت فولاد خوزستان از طرح‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین جوایز ۱۵ ایده برتر دومین جشنواره اینوماین با حضور خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صمت، علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان، محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران و سایر مسئولان به برگزیدگان این جشنواره اهدا شد.