دولت از سال ۸۹ به وظیفه ی خود در قبال اهواز عمل نکرده/ مدیریت در اهواز و استان ضعیف است/ لاریجانی چند ماه گذشته ۱۵۰ اتوبوس از دولت برای قم گرفته، اما نمایندگان ما نمی توانند از این حق قانونی دفاع کنند
دولت از سال ۸۹ به وظیفه ی خود در قبال اهواز عمل نکرده/ مدیریت در اهواز و استان ضعیف است/ لاریجانی چند ماه گذشته ۱۵۰ اتوبوس از دولت برای قم گرفته، اما نمایندگان ما نمی توانند از این حق قانونی دفاع کنند

مردم ما چه گناهی دارند که باید در شهر اهواز با این محرومیت ها زندگی کنند، نمایندگان باید حق مردم را از وزارت کشور بگیرند صدای ما که در شورای شهر از استان بیرون نمی رود.

یک عضو شورای شهر اهواز گفت: نمایندگان شهر اهواز حق مردم را از دولت نمی گیرند گرچه دوره های گذشته نیز همین مشکل را داشتیم و نماینده ها از حق مردم دفاع نمی کردند.

محمدرضا ایزدی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص وضعیت اتوبوس های شهری اهواز اظهار کرد: اهواز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که باید به ازای هر ۱۵۰ هزار نفر یک اتوبوس فعال برای سرویس دهی به مردم وجود داشته باشد یعنی شهر اهواز نیاز به ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که باتوجه به اینکه ۱۷۰ دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد (به جز احتساب چند دستگاه اتوبوسی که اخیرا تعمیر شده اند) به نسبت استاندارد حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس کمتر داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث سرویس دهی از طریق اتوبوس های شهری اهواز به مردم اجحاف و حق آن ها ضایع شده که مسئولین توجه ای به این موضوع ندارند. مردم ما چه گناهی دارند که باید در شهر اهواز با این محرومیت ها زندگی کنند، نمایندگان باید حق مردم را از وزارت کشور بگیرند صدای ما که در شورای شهر از استان بیرون نمی رود.

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز با بیان اینکه از ۱۷۰ دستگاه اتوبوس ۵۰ درصد آن ها کولر ندارد و این در حالیست که اهواز هفت ماه سال گرم است، تصریح کرد: چندین سال پیش به علت سوء مدیریت ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای اهواز خریداری شد که موتور حدود ۱۲۰ دستگاه از این تعداد با آب و هوای شهر سازگاری نداشت و در کوتاه ترین زمان ممکن موتورها آن ها از کار افتاد، در حال حاضر چندین سال است که این ۲۵۰ اتوبوس در انبار سازمان اتوبوسرانی بلااستفاده باقی مانده اند زیرا بعضا مربوط به ۲۰ یا ۱۰ سال پیش بوده و قابل استفاده نیستند.

ایزدی افزود: برای همین روز یکشنبه ی هفته ی جاری لایحه ای در این خصوص در کمیسیون حمل و نقل مطرح و مصوب شد که این اتوبوس ها به مزایده گذاشته شوند و پولی که از این محل بدست می آید برای تعمیر اتوبوس های معیوب استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲ ماه پیش حدود ۴۰ دستگاه از اتوبوس هایی که در انبار بودند بازسازی و به ۱۷۰ دستگاه اتوبوس اهواز اضافه شد یعنی در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است.

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در رابطه با انتقاد یکی از اعضای شورا در خصوص کاهش تعداد اتوبوس ها بیان کرد: این کاهش مقطعی بوده است زیرا روزانه اتوبوس هایی خراب و بازسازی می شوند  و ممکن است این کاهش موقتی به وجود آید.همیشه تعدادی اتوبوس خراب، تعمیر و جایگزین می شوند و این چرخه ادامه دارد گرچه این انتقاد در زمانی که بیان شد درست بوده زیرا ۳۰ دستگاه اتوبوس  معیوب شده بود و نیاز به تعمیر داشتند.

ظرف یک ماه آینده ۴۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اهواز اضافه می شود

ایزدی عنوان کرد: دلیل این کاهش این بود که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز به تازگی یعنی در مردادماه امسال منصوب شده بودند و هنوز کارگاه تعمیر اتوبوس ها را فعال نکرده بودند که با فعال شدن این کارگاه ۴۰ اتوبوس در مدار حمل و نقل قرار گرفتند که تا یک ماه آینده نیز بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان اتوبوسرانی اضافه خواهد شد.

وی در رابطه با علت تصادف یک دستگاه اتوبوس شهری در روز پنجشنبه ی هفته ی گذشته گفت: در جریان جزییات علت اصلی این حادثه نیستم و تنها می دانم به علت نقص فنی بوده است.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: ۸۲٫۵ درصد از هزینه ی خرید اتوبوس های شهری که قیمت هر دستگاه یک میلیارد و ۸۵۰ تومان قیمت است را باید وزارت کشور بپردازد و ۱۷٫۵ درصد دیگر را باید شهرداری تامین کند اما از سال ۸۹ تا کنون دولت به این وظیفه ی قانونی خود در قبال شهر اهواز عمل نکرده است.

ایزدی شرایط اهواز در این زمینه را با شهر قم مقایسه کرد و توضیح داد: شهری مانند قم از تیرماه سال جاری تا کنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس از دولت گرفته اما حتی یک اتوبوس به اهواز تعلق نگرفته است که این نشان دهنده ی کم کاری نمایندگان اهواز است، آقای لاریجانی نماینده ی قم ظرف چندماه این تعداد را از وزارت کشور برای شهر گرفته است اما نمایندگان ما نمی توانند از این حق قانونی دفاع و مطالبه و پیگیری کنند.

وی یادآور شد: طبق قانون برای سرویس دهی به مردم یک سوم سوبسید اتوبوس های شهری را باید دولت بپردازد و شهرداری و مردم نیز هر کدام باید یک سوم هزینه را پرداخت کنند اما وزارت کشور این کار را انجام نمی دهد و آن یک سوم دیگر را هم شهرداری تقبل می کند.

رییس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در پایان با بیان اینکه در مسائل دیگر از جمله حق آلایندگی هم همین مشکل را داریم و از ۷۰۰ میلیارد تومان سالانه ای که حق مردم است و قانون مشخص کرده تنها ۸۰ میلیارد تومان پرداخت می شود، اذعان کرد: علی رغم این همه سرمایه در خوزستان اما در بسیاری از موارد محروم هستیم زیرا مدیریت در اهواز و استان ضعیف بوده و پیگیری به وسیله ی نمایندگان مجلس با کوتاهی مواجه است.