رضایت اولیای دم ۳۲ پرونده قصاص در خوزستان
رضایت اولیای دم ۳۲ پرونده قصاص در خوزستان

رییس شوراهای حل اختلاف استان خوزستان گفت:امسال تاکنون ۳۲ پرونده از بین پرونده‌های مهم در دعاوی مطرح شده مربوط به قتل منتهی به قصاص بود که پیش از روز اجرای حکم، با رضایت اولیای‌دم به صلح انجامید.

عبدالعباس زبیدی‌نیا روز دوشنبه در همایش ستاد صبر، و در جمع سران عشایر، طوایف و بزرگان که در مجتمع قضایی تندگویان اهواز برگزار شد، بیان کرد: ۳۴ درصد پرونده‌های مطرح شده در شوراهای حل اختلاف منجر به سازش می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون، ۹۱ پرونده مهم در دعاوی مختلفی همچون نزاع، اختلاف ملکی و مالی، در خوزستان حل و فصل شد که از این تعداد ۳۲ پرونده آن مربوط به قتل منتهی به قصاص بود که پیش از روز اجرای حکم، با رضایت اولیای دم به صلح انجامید.

زبیدی‌نیا، در ادامه هدف از برگزاری این همایش را گسترش فرهنگ صلح و سازش در بین افرادی که با یکدیگر اختلاف دارند، بیان کرد و گفت: این اتفاقی است که سال‌ها بین شیوخ، بزرگان و سران عشایر انجام می‌شود اما به استمرار بیشتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: در کنار فرهنگ صلح و سازش، نیاز است که فرهنگ قانون‌مداری در جامعه نیز ترویج شود تا افراد با رعایت قوانین، به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

نقش شورای حل اختلاف در کاهش حجم پرونده‌ها

معاون فرهنگی دادگستری استان خوزستان نیز گفت: وجود ۱۶ میلیون پرونده در دستگاه قضایی، زیبنده نظام جمهوری اسلامی و مردم مسلمان و ولایتمدار ایران نیست و شوراهای حل اختلاف در این خصوص نقش مهمی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی ادامه داد: تاکید رییس قوه قضاییه بر حل دعاوی از طریق غیرقضایی است و در این خصوص بخش نامه‌های متعددی نیز صادر شده است.

وی ادامه داد: سران عشایر عرب، بختیاری و سایر اقوام شریف خوزستان همواره دستگاه قضایی را در این زمینه یاری کرده و نقش چشمگیری در توسعه فرهنگ صلح و سازش در خوزستان دارند.

وی بیان کرد: امروز دشمن به دنبال این است که از این ظرفیت بکاهد و با گسترش شبکه های ماهواره‌ای، فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی را هدف قرار دهد.

وی ادامه داد:درمان قطعی مشکلات کشور، حفظ وحدت و یکپارچگی است و نباید اجازه داد دشمن با حرکات ناجوانمردانهه این وحدت را هدف قرار دهد.

بر اساس این گزارش، در این آیین از پنج نفر از قضاتی که بیشترین صدور آرای جایگزین حبس و بالاترین آمار مصالحه را داشته‌اند تقدیر شد.

همچنین از پنج نفر از بانیان صلح و سازش شوراهای حل اختلاف و نیز ۹ تن از اولیای دمی که بدون چشم داشت یا با دریافت کمترین دیه، رضایت خود را اعلام کرده‌اند تجلیل شد.