حوضه ی مارون و زهره نقاط خطر خوزستان برای سیل/ مشکل آب شرب شمال شرق استان نتیجه ی تحریم های ظالمانه است
حوضه ی مارون و زهره نقاط خطر خوزستان برای سیل/ مشکل آب شرب شمال شرق استان نتیجه ی تحریم های ظالمانه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: علی رغم پیش بینی بارش های نرمال اما برآورد و میزان ورودی آب به سدها نشان دهنده ی این است که نقطه ی خطر ما 2 حوضه مارون و زهره  است که این موضوع نیاز به توجه جدی دارد.

به گزارش کاوش، کیامرث حاجی زاده دوشنبه ( ۳۰ دی ماه) در جلسه شورای آب و برق استان در سالن اجتماعات اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار کرد: باتوجه به اطلاعیه های هواشناسی و گزارشات سازمان آب و برق خوزستان از میزان ذخایر سدها و آب قابل برنامه ریزی در پشت سدها کماکان ۲ حوضه ی مارون و زهره دچار مشکل است که نیازمند مدیریت است.

وی در خصوص کشت محصولات ادامه داد: براساس مصوبات، قانون و منطق اولویت برای ما تامین آب شرب و بعد از آن کشت محصولات است که این مساله نیز باید مدیریت شود.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در این دوره با تدبیر استاندار انجام شد بحث تشکیل جلسات شورای آب و برق در محل ستاد مدیریت بحران بود که تا کنون ۱۷ جلسه برگزار شده و منجر به حل بسیاری از مشکلات شهرستان ها به تناسب مسائل هر منطقه از جمله آب شرب، فاضلاب و برق شده است.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در این جلسات مصوباتی ابلاغ شدند که لازم الاجرا هستند، در خصوص مشکلات تامین آب شرب عنوان کرد: علی رغم اینکه سال گذشته شاهد یک وضعیت استثنایی در استان بودیم که بعد از خشکسالی های پی در پی باتوجه به حجم بارندگی ها وارد ترسالی شدیم اما همان زمان نیز هشدار تنش آبی را در شرق و شمال شرق استان دادیم.

وی افزود: با آزاد شدن کشت شلتوک ( ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت شلتوک رفت که بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار آن در مناطق سیل زده بود) خروجی سدهای استان برای مصارف مختلف ۱۱۳ درصد بیشتر از سال گذشته ( تا پایان دی ماه) است بعبارت دیگر در سال جاری ۱۱۳ درصد بیشتر آب رهاسازی کردیم که تبدیل به محصول شده و به معیشت مردم به خصوص کشاورزان مناطق سیل زده ی خوزستان کمک کرده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: سال گذشته شرایط متفاوتی به لحاظ میزان بارش ها داشتیم بنابراین امسال باید وضعیت به مدار کارشناسی و منطقی خود برگردد و میزان کشت و برداشت محصولات کشاورزی طبق برنامه ریزی منطقی انجام شود زیرا اولویت ما تامین آب شرب است.

مشکل آب شرب سه نقطه ی استان حل خواهد شد

حاجی زاده بیان کرد: سه شهرستان ما در شمال شرق خوزستان علی رغم اینکه در حوضه ی آبریز استان قرار دارند اما به علت توپوگرافی، خشکسالی های پی در پی و پایین رفتن سطح ایستایی آب و از طرفی برداشت بی رویه ای که در برخی دشت ها انجام شد در تامین آب شرب دچار مشکل شدند. ( کشت هندوانه نیاز به صرف آب بالایی دارد تقریبا برای برداشت هر کیلو هندوانه ۵۰۰ لیتر آب صرف می شود در حالی که تجربه نشان داده به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و در بازار به فروش نمی رود و یا با قیمت بسیار پایین خریداری می شود) بنابراین تا حدودی از کشت این محصول جلوگیری شد و همچنان لازم است امسال نیز جهاد کشاورزی و فرمانداری ها در شورای کشاورزی هر شهرستان بر این موضوع مدیریت کند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرستان مشکل کیفیت آب شرب و در بعضی مشکل کمیت آب وجود دارد، اضافه کرد: مشکل تامین آب پایدار در ۲ شهرستان رامهرمز و هفتکل وهمچنین بخش میداوود استان وجود دارد که مقرر شد توسط سازمان آب و برق، شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق استان حل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص مشکل تامین آب شرب برخی شهرستان ها گقت: کسانی که داعیه ی دار حقوق بشر هستند جلوی تامین آب شرب را می گیرند به اینصورت که مقابل شرکت های سرمایه گذار در تامین آب شرب را به نحوی قلدرمآبانه گرفته اند اما می بینیم در رسانه های خود صحبت از دلسوزی برای مردم ما می کنند بنابراین وضعیت شمال شرق استان نتیجه ی تحریم های ظالمانه و گستاخانه ی دشمنان ملت ایران است که علیه کشور اعمال کرده اند.

حاجی زاده یادآور شد: مصوبه ای برای حل این مشکل ابلاغ شده است که باید هرچه سریعتر عملیاتی شود و مساله ی معارضین آن ظرف ۲ هفته توسط فرمانداران ایذه، باغملک و رامهرمز تعیین تکلیف شود تا ادامه ی کار پیگیری شود.

شهرداری ها ملزم به بررسی ایمنی برق و گاز مراکز تجاری و مسکونی هستند

وی اذعان کرد: بعد از حادثه ی ساختمان پلاسکو در کشور رویکرد ایمن سازی پاساژها، مراکز تجاری، مسکونی و اماکن عمومی به لحاظ ایمنی برق و گاز که عامل انفجار و آتش سوزی هستند مقداری اهمیت بیشتری پیدا کرد و ما نیز در مدیریت ستاد بحران خوزستان در این خصوص با مجمع اصناف، شرکت های برق و شهرداری ها جلساتی برگزار و کارهایی انجام دادیم که باید با جدیت ادامه پیدا کنند. همچنین در این راستا کمیته ای متشکل از دستگاه های مربوطه تشکیل شد.

معاون استاندار اظهار کرد: نمونه ی این عدم ایمنی را چند وقت پیش در بازار کنزل المال خرمشهر داشتیم که خسارت بسیاری وارد کرد و یک سوم بازار و اجناس طعمه ی حریق شد و علت آن ناایمن بودن سیستم سیم کشی برق بود لذا مصوبه ای در این خصوص داریم که لازم الاجراست و شهرداری ها باید به عنوان رییس ستاد بحران شهرستان این مصوبه را اجرایی کنند.

حاجی زاده افزود: شهرداری ها باید سیستم ایمنی اطفاء حریق، برق و گاز مراکز تجاری و مسکونی را بررسی کنند و پس از آن مجوز پایان کار داده شودف این یک الزام است زیرا در غیراینصورت مردم متضرر می شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان همچنین در حاشیه ی این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه مسائل مربوط به  برق و نیروگاه رامین  پیگیری شد. سه واحد  این نیروگاه در مدار است و مصوب شد تا ۱۵ اسفندماه سال جاری سه واحد دیگر اورهال و در مدار قرار گیرند.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: برای تامین آب شرب شهرستان های رامهرمز، هفتکل و بخش میداوود کار اجرایی آغاز و لوله گذاری به سمت رامهرمز و هفتکل شروع شده است همچنین لوله گذاری بخش میداوود نیز تا اول تیرماه طبق قول سازمان آب و برق، شرکت آب و فاضلاب استان و توزیع برق استان انجام خواهد شد تا علاوه بر تامین آب پایدار این سه نقطه ی استان و رفع مشکل کمی آب این مناطق آب شرب با کیفیت از تاسیسات بالادست سد جره برای ساکنان مناطق تامین شود.

وی درخواست کرد: مدیرعامل شرکت آبفا استان دستور دهد که از هفته ی آینده لوله گذاری برای آبرسانی به بخش میداوود شروع شود تا اول تیرماه سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

۸٫۸ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی سدهای خوزستان برای کنترل سیلاب احتمالی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: امسال بارش های استان به نسبت سال گذشته بسیار کمتر بوده است اما در برخی نقاط از جمله در بالادست سدها در مقایسه با سال پیش ۲ برابر میزان بارش برف را داشتیم با این حال سدهای استان ۸٫۸ میلیارد متر مکعب حجم خالی برای کنترل سیلاب های احتمالی و آب شدن برف ها در اسفند و فروردین ماه دارند.