شهرداری اهواز عزمی برای جمع آوری مراکز عرضه کننده ی قلیان ندارد/ خروجی سایت ساماندهی سگ های بلاصاحب چیست؟
شهرداری اهواز عزمی برای جمع آوری مراکز عرضه کننده ی قلیان ندارد/ خروجی سایت ساماندهی سگ های بلاصاحب چیست؟

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز در خصوص مراکز عرضه کننده قلیان در سطح شهر اهواز با بیان اینکه آنجا که باید همت لازم را از شهرداری اهواز ندیده ایم، گفت: مسئولان در شهرداری و سازمان پارک ها و فضای سبز اهواز که متولی اصلی این موضوع هستند مساله را رها کرده اند و عزمی برای جمع آوری این مراکز وجود ندارد.

به گزارش کاوش، مهرداد شریفی یکشنبه ( ۲۹ دی ماه) در دهمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی اهواز در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: امروز مراکز عرضه کننده ی قلیان از زیباترین چراغانی و صندلی ها در فضاهای سبز استفاده می کنند، آیا پارک های ما متولی ندارند؟ در شهرداری واحدی به نام سازمان پارک ها وجود دارد حال آیا این سازمان مسئولیتی در این زمینه ندارد؟ دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و مراکز بهداشت برای این معضل پای کار هستند اما مسئولان در سازمان پارک ها و شهرداری که متولی اصلی این موضوع هستند مساله را رها کرده اند و قسم می خورم عزمی برای جمع آوری این مراکز وجود ندارد.

وی با انتقاد از افزایش مراکز عرضه کننده ی قلیان عنوان کرد پارکی در اهواز وجود ندارد که این سوغاتی( قلیان) را نداشته باشد و ادامه داد: حدود ۱۰۰ مغازه ی فروش ادوات قلیان با زیباترین ویترین ها در  شهر وجود دارد که با ارزان ترین قیمت محصولات خود را به فروش می رسانند اگر قرار است قلیان ها جمع آوری گردند باید این مغازه نیز تعطیل شوند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص مضرات قلیان تصریح کرد: یک بار مصرف قلیان ( ۲۵ دقیقه) معادل استعمال ۱۰۰ تا ۱۲۰ نخ سیگار است و با هر بار پک زدن حدود یک لیتر دود وارد ریه ها می شود همچنین اعتیاد نیکوتین موجود در تنباکوهای معطر قلیان  ۱۰ درصد از هرویین بیشتر است و از طریق شلنگ قلیان نیز ۲ بیماری سل و وهپاتیت آ منتقل می شود.

شریفی بیان کرد: ۸۰۰ نوع ماده سمی در تنباکوهای طعم دار وجود دارد زیرا از بی کیفیت ترین و نازل ترین مواد استفاده می شود که اسانس های موجود در آن ها می تواند سرطانزا باشد، همچنین بیماری های دهان، پوسیدگی دندان ها سرطان حنجره، آسم و آلرژی و هزاران بیماری دیگر از عوارض مصرف قلیان است و مساله مهمتر دیگر این است خانواده هایی که برای آسایش و آرامش به پارک ها می روند در فضایی قرار می گیرند که هیچ امنیتی در آنجا وجود ندارد همانطور که اعتراضات و گزارشات مردمی بسیار زیادی در این رابطه ذکر شده است.

وی افزود: آنجا که باید همت لازم را از شهرداری اهواز ندیده ایم گرچه دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و مراکز بهداشت پای کار هستد اما مسئولان در سازمان پارک ها و شهرداری که متولی اصلی این موضوع هسستند مساله را رها کرده اند و می گویند پارک های ما دیوار ندارند برای همین ما نمی توانیم این مساله را مدیریت کنیم.

ضرورت ایجاد کمیته ی فرهنگی برای حل معضل قلیان

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز خاطرنشان کرد: قلیان برای اهواز تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است و شهرداری، نیروی انتظامی و مراکز بهداشت به تنهایی نمی توانند این مشکل را برطرف کنند بنابراین ضروری است که برای حل آن یک کمیته ی فرهنگی تشکیل شود و صداوسیما، اصحاب رسانه، مطبوعات و فضای مجازی به این مساله ورود پیدا کنند و آگاه سازی انجام دهند.

شریفی با اشاره به اینکه بیلبوردهای سطح شهر باید عوارض قلیان را منعکس دهند، اضافه کرد: اتاق اصناف ما هنوز برای حل این مشکل پای کار نیست و تا زمانی که برنامه ها تداوم نداشته باشند نتیجه نخواهیم گرفت.

انتقاد به عدم حضور مدیران کارساز نبود

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با انتقاد از عدم حضور برخی مدیران استانی در جلسه ی شورای سلامت گفت: علی رغم انتقاد بنده به این موضوع و بند یک مصوبه ی جلسه قبلی که در خصوص حضور مسئولین در جلسات شورای سلامت است اما باز هم امروز شاهد هستیم که برخی روسا حضور ندارند.

شریفی خطاب به معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری اهواز تاکید کرد: اگر واقعا به ضرورت بند یک مصوبه اعتقاد دارید این رسیدگی انجام شود، در غیر اینصورت در جلسات آینده بنده نسبت به عدم حضور مدیران اعتراض نمی کنم.

وی با بیان اینکه شورای سلامت جایگاهی ندارد، عنوان کرد: وقتی مدیرعالی اداره یا سازمانی شخصا در جلسه شرکت نکند نمی توان در زمینه ی مربوطه تصمیم گیری و برنامه ریزی کرد بنابراین این عدم حضور قابل قبول نیست زیرا بحث سلامت مردم تعارف بردار نیست.

بیماری ناشی از آبگرفتگی در اهواز نداشتیم

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز در خصوص آبگرفتگی وسیع اخیر در اهوازبا اشاره به اینکه یک اقدام انقلابی در اهواز صورت گرفت و بالغ بر ۸۰ درصد از بایدها در این زمینه انجام شد، اذعان کرد: علی رغم اینکه حجم آبگرفتگی ها گسترده بود اما با تلاش های تمام دستگاه های اجرایی هیچگونه بیماری ناشی از آبگرفتگی در حوزه ی کلانشهر اهواز نداشتیم و امیدواریم با برنامه ریزی کامل و جامع دیگر شاهد چنین مشکلاتی در اهواز نباشیم و پیش از وقوع معضل با نیازسنجی و آینده نگری صحیح دستگاه های اجرایی ما رسالت های انسانی و اخلاقی خود را انجام دهند که با این کار قطعا مشکلی پیدا نخواهیم کرد.

شریفی یادآور شد: طبق گزارشاتی که به ما داده شده منطقه ۶ شهرداری اهواز حدود ۷۰ درصد، منطقه پنج ۸۰ و منطقه چهار ۵۰ درصد کارهایی که پس از آبگرفتگی ها باید صورت می گرفت را انجام داده اند.

وی در رابطه با وجود نخاله های ساختمانی در سطح شهر توضیح داد: درغرب و شرق اهواز نزدیک به ۱۲۰ نقطه محل تجمع نخاله های ساختمانی است که علاوه بر اینکه چهره ی شهر را زشت می کند زیستگاه ایمنی برای جوندگان ایجاد می کند و بیماری های منقل شونده را افزایش می دهند.

سازمان مدیریت پسماند زمان می خرد

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ضمن عنوان اینکه در حوزه ی سازمان مدیریت پسماند زمان خریداری می شود، اظهار کرد: یک رسالت و مسئولیت اجتماعی را پذیرفتیم که باید به اذهان عمومی پاسخ دهیم، بحث ساماندهی زباله گردها و وجود سگ های بلاصاحب ۲ آسیب اجتماعی بسیار بزرگی است که باعث نارضایتی مردم کلانشهر اهواز شده است، مردم از ما راضی نیستند و باید دید خروجی این همه نیروی انسانی و هزینه ای که در سازمان مدیریت پسماند و شهرداری اهواز صرف می شود چیست؟

شریفی تصریح کرد: به همت شورای سلامت بحث سگ های بلاصاحب پیگیری و سایت زنده گیری این سگ ها راه اندازی شد اما باید دید خروجی این کار و هزینه ی میلیاردی آن چیست؟ سلامتی مردم مهمترین موضوع است و اینکه تنها به زیباسازی و گل آرایی خیابان ها بپردازیم کافی نیست.

وی تشریح کرد: تنها در حوزه ی غرب و شرق اهواز نزدیک در مدت زمان ۱۰ ماه ۲ هزار گزش ناشی از سگ های بلاصاحب رخ داده است که هر گزش حدود سه الی چهار میلیون تومان برای حوزه ی بهداشت هزینه به بار آورده است همچنین این اتفاق آسیب روانی به خصوص برای دانش آموزان و سالمندان به وجود می آورد.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به روند صعودی چاقی در استان گفت: چاقی و اضافه وزن در خوزستان رو به افزایش است که یکی از عوامل آن این است که برخی مردم از ترس گزش سگ های بالاصاحب  از رفتن به پارک ها و فضاهای سبز برای پیاده روی و ورزش خودداری می کنند و این یک زنگ خطر است. یک ماه پیش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قول دادند ظرف ۱۵ روز اقدامات لازم در این راستاعملیاتی شود اما تاکنون انجام نشده است.

شریفی خاطر نشان کرد: اینکه NGO ها و سمن ها را برای این مساله متهم کنیم عادلانه نیست زیرا این ها سازمان های مردم نهاد از بدنه ی مردم هستند و در راستای سلامتی مردم قدم بر می دارند، سمن ها از نحوه ی اتلاف سگ ها با چوب، سنگ و سلاح مخالف هستند. اگر آسیب شناسی در این راستا انجام دهیم دیگر فرافکنی نخواهیم کرد زمانی ما دست به فرافکنی می زنیم که حرفی برای گفتن نداریم.

وی درخصوص کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد اذعان کرد: در کمپ های غیرمجاز درمان های غیرمجاز صورت می گیرد و به جای خدمت به مردم شاید خیانتی نیز انجام شود لذا خطاب به مسئولان سازمان بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی به این مساله می گویم پای کار بمانید و در کنار شما فرمانداری، مراکز بهداشت، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی همت خواهند کرد تا بتوانیم کار ارزشمندی برای مردم انجام دهیم.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز تاکید کرد: این جلسات زمانی تشکیل می شود که دستگاه ها به وظایف ذاتی خود عمل نکنند اما اگر هر سازمانی وظایف قانونی خود را انجام دهد نیاز به برگزاری چنین جلساتی نیست.

اقدامات نظافتی پس از آبگرفتگی معابر انجام شد

مدیرکل اجرایی شهرداری اهواز نیز در این جلسه در خصوص اقدامات انجام شده پس از آبگرفتگی معابر گفت: حدود سه مرحله لایروبی و آهک پاشی در تمام مناطق انجام شده است. کارهای نظافتی و دفع گل و لای بعد از سیلاب انجام شد و در حال حاضر مشکلی در خصوص بحث لایروبی، آهک پاشی، گندزدایی و زدودن گل و لای از معابر در اهواز وجود ندارد.

غلامرضا جودی خاطرنشان کرد: مساله دیگری که بعد از آبگرفتگی ها وجود داشت گل و لای موجود در معابر بود که منجر به طرح یک سری شکایت های مردمی شد که از طریق سامانه ی ۱۳۷ به دست ما رسید، آدرس های این شهروندان گرفته شد و به مدیران مناطق اعلام کردیم.