زنگ خطر چاقی برای خوزستانی ها
زنگ خطر چاقی برای خوزستانی ها

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: طبق بررسی های انجام شده شیوع چاقی و اضافه وزن در خوزستان ۵۰ تا ۶۰ درصد است که دلیل آن بی تحرکی است. ۸۰ درصد بانوان و ۹۰ درصد آقایان در اهواز از تحرک لازم برخوردار نیستند که یکی از دلایل آن ناامنی فضای پارک های ما به دلیل وجود سگ های بلاصاحب است و این یک زنگ خطر است.

به گزارش کاوش، مهرداد شریفی یکشنبه ( ۲۹ دی ماه) در دهمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی اهواز در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان در خصوص تغذیه ی نامناسب مردم خوزستان عنوان کرد: میزان سرانه مصرف قند و شکر روزانه ۶۶ گرم است در حالیکه در سبد مطلوب روزانه ۴۰ گرم توصیه شده است، همچنین سرانه ی مصرف نمک مردم خوزستان در روز بین ۱۵ تا ۲۰ گرم است در صورتیکه در دنیا روزانه سه تا پنج گرم است.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف میوه ۲۱۲  و سبزی ۲۲۸ گرم در روز است که باید به ترتیب ۲۸۰ و ۳۰۰ گرم روزانه باشد ( سرانه  مصرف میوه و سبزیجات در طول سال برای هر شهروند یک کشور توسعه یافته ۱۳۵ کیلوگرم است) سرانه مصرف شیر و لبنیات خوزستانی ها روزانه ۱۹۰ گرم  است که در سبد مطلوب ۲۵۰ گرم است.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز اظهار کرد: سن پوکی استخوان در کشورهای دنیا بالای ۶۰ سال است در حالیکه در ایران در حال رسیدن به زیر ۵۰ سال است دلیل آن هم سرانه ی پایین مصرف شیر و لبنیات است. علی رغم اینکه کارخانجات لبنیات زیادی داریم اما ۷۶ درصد مردم ما از شیر و لبنیات استفاده نمی کنند در صورتی که سرانه مصرف نوشابه های گازدار برای هر شهروند ما ۴۲٫۵ لیتر در طول سال است این شاخص در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۱۰ لیتر مشاهده شده است.

شریفی اذعان کرد: ۲۸ درصد جمعیت ما به بیماری فشارخون مبتلا هستند و حدود ۱۵ درصد در معرض بیماری دیابت قرار دارند که افراد دیابتی حدود ۴۰ برابر بیشتر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند، طبق یک پژوهش ۲۴ درصد جمعیت استان وارد مرحله ی چاقی شده اند لذا باید بحث تحرک (ورزش روزانه حداقل ۳۰ دقیقه که با افزایش ضربان قلب همراه باشد) را در راس امور سازمان ها و ادارات قرار دهیم و در این زمینه فرهنگ سازی شود.

شریفی توضیح داد: گذر بیماری ها در کشور ما تغییر پیدا کرده است زمانی مشکل ما بیماری های واگیردارمانند سرخک، سرخچه، سل و کزار بود اما بعد از انقلاب به دلیل توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خدمات بهداشتی  و درمانی به مردم حتی در دورترین نقاط کشور ارائه شد و وضعیت تغذیه و سواد سلامت بهبود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۲ بیماری را با واکسن پیگشیری می کنیم و این بیماری ها تا حد زیادی کنترل شده است، بیان کرد: ۸۰ درصد بیماری ها در خوزستان و به تبع کشور بیماری های غیرواگیر است و ۹۰ درصد مرگ و میر در حال حاضر ناشی از بیماری غیرواگیر است که دلیل افزایش این بیماری ها نیز تغییر سبک زندگی از حالت سنتی به صنعتی است.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با انتقاد به اختصاص تمام بیلبوردها به بخش خصوصی بیان کرد: شهرداری باید بیلبوردهای سطح شهر را در ماه چند روز به حوزه ی سلامت و تغذیه اختصاص دهد و به عدم تبلیغ مواد خوراکی آسیب رسان که در شهر اهواز به یک چالش تبدیل شده بپردازد. تمام تابلوهای سطح شهر برخلاف حوزه ی سلامت عمل می کنند  و مواد مضر و آسیب رسان را تبلیغ می کنند، انتظار داریم اگر کمکی در این زمینه نمی شود حداقل برای ما چالش ایجاد نکنند.

عدم رویکرد سلامت محور

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز با انتقاد از حضور کم رنگ مدیران آموزش و پرورش در جلسات شورای سلامت ادامه داد: ۱۲۶ هزار دانش آموز در غرب و بیش از ۱۰۰ هزار دانش اموز در شرق اهواز وجود دارد، بعبارت دیگر یک سوم جمعیت شهر دانش اموزان هستند که این لزوم توجه بیشتر به تغذیه ی دانش آموزان را می طلبد اما بوفه های مدارس استان به لحاظ تغذیه ی سالم مشکل دارند، در واقع رویکرد سلامت محور و اجرای برنامه های فرهنگ سازی برای تغذیه ی سالم وجود ندارد.

شریفی عنوان کرد: ایراد بزرگی است که صداوسیما به عنوان یک ابر رسانه در جلسات شورای سلامت شرکت نمی کند زیرا مردم به صداوسیما اعتماد و اعتقاد دارند و باید زیرنویس هایی در حوزه ی سلامت در صداوسیما انجام شود. باید از کارشناسان حوزه ی سلامت برای اهواز به طور اختصاصی دعوت شود اما در حال حاضر در برنامه ریزی که توسط دانشگاه انجام می شود اهواز را نادیده گرفته اند.

وی افزود: کارگروه شورای سلامت برای سلامتی مردم تشکیل شده و محافظه کاری در آن معنایی ندارد زیرا مردم به امید ما زندگی می کنند و باید رسالت های خود را به خوبی انجام دهیم و سن امید به زندگی که بعد از انقلاب حدود ۲۵ سال افزایش یافت از حالت کمی به کیفی برسد، یعنی فردی که به سن ۷۰ـ ۸۰ سال می رسد نباید نگرانی برای بیماری و ناتوانی داشته باشد.