مشاور اقتصادی استاندار بصره عراق گفت:تجار عراقی با وجود بالا بودن تبادل تجاری بین عراق و ترکیه، اما به فعالیت تجاری با ایران تمایل بیشتری دارند.

محمد نصراوی روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی بخش خصوصی ایران و عراق به منظور ایجاد راهکار مناسب برای رونق تجارت در شلمچه افزایش حجم تجاری با کشور ایران را از برنامه‌های مهم مسئولان عراق بیان کرد و افزود: تلاش داریم حجم تبادل تجاری با کشور ایران را افزایش و مسایل و مشکلات بازرگانان ایرانی و عراقی را در شلمچه به حداقل کاهش دهیم.

وی افزود: پیش از این چهار نماینده و نیز بازرسان شرکت خارجی استاندارد به منظور صدور مجوز صادرات کالا با استاندارد بی وی در شلمچه مستقر بودند ولی هم اینک به دلیل اتفاقات اخیر از کشور عراق خارج شدند و به همین دلیل مجوز ورود برخی از کالاهاکه نیاز به تایید استاندارد در مرز عراق دارند صادر نمی شود.

نصراوی ادامه داد: به منظور برطرف کردن این مشکل با رایزنی و هماهنگی با دولت مرکزی بغداد قرار است شرکت‌های ایرانی مورد قبول استاندارد عراق در مرز شلمچه مستقر و صدور مجوز بی وی را انجام دهند.

وی افزود: استقرار شرکت‌های استاندارد ایرانی می‌تواند در افزایش و روان‌سازی صادرات کالا در مرز شلمچه موثر و زمان توقف کامیون‌های حامل کالا در این مرز را کاهش دهد.

جداسازی دروازه تجاری و مسافری شلمچه در روان سازی صادرات کالا موثر است

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کنسولگری بصره عراق نیز در این نشست که با هدف برطرف کردن مسایل و مشکلات صادرات در مرز شلمچه تشکیل شد، یکی از مشکلات بازرگانان را نبود دروازه تجاری مجزا در این مرز بیان کرد و گفت: متاسفانه برخی کامیون‌های حامل کالا تا بیش از ۲۰ روز در این مرز متوقف شده اند که موجب کاهش صادرات به عراق شده است.

عبدالامیر ربیهاوی بیان کرد: برطرف کردن برخی از مشکلات صادرات کالا نیاز به اخذ مجوز و هماهنگی با مسوولان مستقر در تهران است.

وی ادامه داد: با رایرنی انجام شده با منطقه آزاد اروند، مقام‌های امنیتی و پایانه تجاری مرز شلمچه مقرر شد که در آینده نزدیک یک دروازه تجاری جدید در این مرز گشایش می‌یابد.

وی گفت: متاسفانه دولت مرکزی عراق استاندارد ایران را نمی‌پذیرفت و به اجبار نمونه کالاهای ایرانی برای آزمایش استاندارد به بغداد و یا بصره ارسال می‌شدند.

وی ادامه داد:به خاطر اینکه تجهیزات آزمایشگاهی در بصره کافی نبود، ۹۰ درصد نمونه کالاها به بغداد ارسال می‌شد و متاسفانه کامیون‌ها ۲۰ تا ۳۰ روز معطل می‌شدند تا جواب آزمایش داده شود.

۲ میلیارد دلار کالا از مرزهای خوزستان به کشور عراق صادر شد

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خوزستان نیز در این نشست گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ۲ میلیارد دلار کالای صادراتی از خوزستان به عراق صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

عبدالکریم مزیدی‌فر افزود: امیدواریم تا پایان امسال صادرات کالا از مرزهای تجاری خوزستان به حد مطلوب برسد.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات تحریم‌ها، تجار ایرانی و عراقی در حال فعالیت هستند و امید است مسایل مطرح شده از سوی اتاق‌های بازرگانی ایران و عراق عملیاتی شود.

مرز شلمچه در خرمشهر یکی از مرزهای تجاری خوزستان است که روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کامیون کالا از طریق آن از ایران به عراق صادر می‌شود.

منبع/ ایرنا