اینکه با این منابع محدود پروژه های جدید جزو اولویت های ما بوده قابل بحث است/ شهردار استدلال های خود را داشت و نسبت به انجام آن مصمم بود/ هزینه ی این دو پروژه به صورت تهاتر زمین به قرارگاه سازندگی خاتم پرداخت می شود/ متاسفانه کمک دولت به مترو در قالب اوراق مشارکت است
اینکه با این منابع محدود پروژه های جدید جزو اولویت های ما بوده قابل بحث است/ شهردار استدلال های خود را داشت و نسبت به انجام آن مصمم بود/ هزینه ی این دو پروژه به صورت تهاتر زمین به قرارگاه سازندگی خاتم پرداخت می شود/ متاسفانه کمک دولت به مترو در قالب اوراق مشارکت است

یک عضو شورای شهر اهواز در رابطه با شروع عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه و میدان جمهوری، گفت: به عنوان رییس کمیسیون عمران قطعا برای من تکمیل پروژه ها اولویت دارد اما نظر شهرداری و اکثر اعضای شورا براساس این رویکرد بود که این پروژه ها می تواند نمونه ای از سرعت کار در انجام پروژه ها باشد.

محمدجعفر فلسفی در گفت وگو با خبرنگار کاوش در خصوص کلنگ زنی پروژه ی تقاطع میدان دانشگاه اهواز اظهار کرد: پروژه هایی مانند پل چند سطحی شهید کجباف که چند مرحله از کار آن باقی مانده همچنین چند پروژه ی دیگر که برخی از آنها در همین دوره ی شورا کلنگ زنی شد باید تکمیل شوند، از جمله پروژه ی زیرگذر تقاطع چهارم کیان آباد، پردیس، پل زردشت، بلوار ساحلی شرقی و پل فولاد انتهای خیابان امام شرقی که پروژه های بزرگ و شاخصی هم هستند.

وی با اشاره به پروژه های زیرسازی آسفالت که نسبتا هزینه های زیادی را در بردارد، ادامه داد: اخیرا مساله ی آب های سطحی هم به این پروژه ها اضافه شد که قاعدتا این موارد نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به اینکه پیمانکار ۲ پروژه ی جدید تقاطع میدان دانشگاه و میدان جمهوری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است، تصریح کرد: اکثر اعضای شورا از ورود قرارگاه سازندگی خاتم به پروژه ها از جمله این ۲ پروژه ی جدید و یک پروژه ی دیگر که احداث مجتع تفریحی است استقبال کردند.

حدود ۲ هفته ی پیش ( ۱۲ دی ماه) پروژه ی تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه اهواز با حضور سردار محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا وسردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کلنگ زنی شد.

فلسفی عنوان کرد: بنده معتقدم اگر تصمیمی گرفته می شود باید همه ی جوانب آن در نظر گرفته شود اما شهرداری و اکثر اعضای شورا موافق اجرایی شدن این پروژه ها بودند زیرا معتقدند این پروژه ها می تواند نمونه ای از سرعت کار باشد و باتوجه به توانمندی هایی که قرارگاه خاتم دارد نشان دهیم اگر یک پیمانکار قدرتمند مانند قرارگاه سازندگی خاتم داشته باشیم می توانیم در یک بازه ی زمانی مشخص و حداکثر ۱۸ ماهه یک پروژه ی بزرگ را به بهره برداری رسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی که چندین پروژه ی ناتمام دیگر در سطح شهر وجود دارد، مشکل آب های سطحی، تجمعات کارگران شهرداری در اعتراض به عدم پرداخت بیمه و حقوق مشاهده شده است و باتوجه به شرایط مالی محدود شهرداری آیا شروع عملیات اجرایی پروژه های بزرگ تقاطع میدان دانشگاه و جمهوری لازم بود و اولویت داشت، توضیح داد: به شخصه مخالف ورود قرارگاه سازندگی خاتم به پروژه ها نیستم و از این امر حتی در بحث آب های سطحی استقبال می کنم اما اینکه در حال حاضر این پروژه ها جزو اولویت های ما بوده یا خیر موضوعی قابل بحث است و با این منابع مالی محدودی که وجود دارد باید تکلیف پروژه های نیمه تمام را هم مشخص کنیم لذا جای تامل دارد که کدام یک از این پروژه ها اولویت دارد. شهردار استدلال های خود را داشت و نسبت به انجام این پروژه مصمم بود که باید آن ها را شنید و ایشان پاسخگوی این استدلال ها باشد، همچنین اکثر اعضای شورا نیز با انجام این کار با این منطق که در دوره ای هستیم که این ۲ پروژه را به نتیجه برسانیم، موافقت کردند.

محمدرضا ایزدی، از اعضای شورای شهر اهواز به تازگی ( ۱۷ دی ماه)  با انتقاد از طولانی شدن روند پروژه ها، گفت: برخی پروژه های شهری اهواز مانند فرهنگسرای کوی جمهوری، پل زردشت و بهسازی خیابان امام خمینی(ره) با گذشت چند سال از کلنگ زنی و شروع به کار آن ها هنوز به اتمام نرسیده اند.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: حضور قرارگاه  خاتم در پروژه ها را یک فرصت می دانم و از ابتدای کار شورای پنجم قرار براین بود که از این ظرفیت استفاده کنیم و یکی از مصوبات ما تاکید بر همین موضوع بود.

فلسفی در پاسخ به اینکه آیا شما به عنوان رییس کمیسیون عمران استدلال های شهرداری را برای انجام چنین پروژه ای پذیرفتید، اذعان کرد: ابتدای ورود به شورای پنجم تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی مصوب شد و اساس آن را پذیرفته بودیم و زمانی که آقای شاعری شهردار شدند به این همکاری و حضور قرارگاه در پروژه های شهری اهواز سرعت دادن. در اصل این موضوع کسی بحثی ندارد و موضوعی بود که احساس شد می توانیم مانند شهرستان های دیگری چون شیراز و اصفهان که از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده اند و کارهای بزرگی را انجام داده اند، بهره ببریم.

آیا ما توان مالی برای شروع پروژه های جدید شهری را داریم؟ شهردار پاسخگو باشد

این عضو شورای شهر اهواز ضمن عنوان اینکه آیا میدان جمهوری در این شرایط برای ما اولویت است یا خیر جای تامل و بحث دارد، افزود: به عنوان رییس کمیسیون عمران و شهرسازی برای من قطعا اولویت با تکمیل پروژه ها است و معتقدم دیگران نیز این نظر را دارند اما در کنار این ها باید دید آیا شرایط مالی شهرداری این اجازه را می دهد که شروع پروژه های جدید را که از اهمیت بالایی برخوردارند کلید بخورد یا خیر؟ و این مساله ای است که شهردار باید نسبت به آن پاسخگو باشد که قطعا نسبت به این موضوع فکر کرده اند و احساس شده که ما این توان مالی را داریم.

فلسفی یادآور شد: منابع و هزینه ی این ۲ پروژه ی جدید قرار است به صورت تهاتر زمین تامین و به قرارگاه سازندگی خاتم پرداخت شود.

وی در این رابطه که باتوجه به شرایط مالی موجود آیا شهرداری اهواز سال آینده با بحران مالی روبه رو خواهد شد، بیان کرد: هزینه های جاری ما در حال افزایش است، امسال حقوق ها افزایش پیدا کرد سال آینده نیز به همین صورت است و از طرف دیگر تورمی که در جامعه وجود دارد بار مالی زیادی را به هزینه های ما تحمیل می کند از این جهت کار بسیار سخت می شود، شورا نیز دغدغه ی این مساله را دارد و در چند جلسه ای این موضوع مطرح شد لذا به دنبال این هستیم که درآمدهای شهرداری را تقویت کنیم.

آذرماه سال جاری نیز ایزدی، یک عضو دیگر شورای شهر اهواز اظهار کرده بود: شهرداری اهواز در سال آینده با بحران مالی روبه رو خواهد شد زیرا هزینه های جاری شهرداری اهواز به بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد و این در حالیست که درآمد شهرداری کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری ۱۱ مورد از درآمدهای پایدار شهرداری را حذف کرده، گفته بود: این کار منجر به ایجاد بحران مالی برای شهرداری می شود برای همین شهرداری باید از الان در این خصوص پیگیر باشد زیرا در صورت بروز بحران مالی علاوه بر مدیریت شهری اهواز مدیریت شهری کل استان نیز با بحران مواجه خواهد شد.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص راه های افزایش درآمد شهرداری خاطر نشان کرد: افزایش عوارض هایی که چندین سال است تغییری نداشته اند و اخذ وام ها از جمله راهکارهای تقویت درآمد شهرداری است. در بودجه آیتمی به نام دریافت وام وجود دارد که ما کمتر از آن استفاده کرده ایم بطور مثال سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از ردیف درآمدها به ما وام اختصاص داشت اما توفیقی در این زمینه حاصل نشد که اگر ما بتوانیم این موارد را محقق کنیم شرایط مالی شهرداری و شورا بهتر خواهد شد و تاحدودی می تواند کمک حال وضع موجود باشد.

فلسفی از دیگر راه های افزایش درآمد شهرداری را تحرک در مناطق شهری دانست و گفت: مناطق ما در بحث ساخت و ساز می توانند بیشتر فعال شوند که این مورد در راستای افزایش درآمدها بسیار تعیین کننده است. همچنین بحث ارزش افزوده نیز در این زمینه اثرگذار است زیرا در حال حاضر اتکای دولت به ارزش افزوده و درآمدهای مالیاتی بیشتر شده که این کمکی به شهردای ها هم است، بعبارت دیگر هرچه دولت بتواند درآمدهای بیشتری را وصول کند به مراتب درآمدهای شهرداری نیز بیشتر خواهد شد.

لزوم پیگیری جدی نماینده ها برای پرداخت حق آلایندگی

این عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: اگر بحث ارزش افزوده ی حق آلایندگی ها جدی گرفته شود که پیگیری های ویژه ای نیز در این زمینه در حال انجام است در این راه تاثیرگذار می باشد از این جهت بسیار مهم است که در کنار شهرداری و شورا نمایندگان مجلس هم در این زمینه بیشتر تلاش و فعالیت کنند زیرا یک سری اهرم ها را آن ها می توانند اعمال کنند.

فلسفی همچنین در خصوص حقوق معوقه کارگران شهرداری اهواز با بیان اینکه افزایش درآمدهای شهرداری به کمتر شدن این مشکل کمک می کند، توضیح داد: این مساله جزو اولویت های ما است و در شورا نسبت به آن حساس هستیم و برای ما مهم است که نیروهایی که در شهرداری فعالیت می کنند رضایت داشته باشند تا با انگیزه ی بیشتری بتوانند کار کنند، از این جهت ما بطور دائم پیگیر این مساله هستیم.

وی اضافه کرد: در چهار ماه ابتدای سال جاری مصوباتی داشتیم که چالش هایی در پی آن ایجاد شد. باتوجه به اینکه امسال تورم بالایی داشتیم و از طرفی هم دولت میزان افزایش حقوق را در سال جاری بیشتر کرده بود بار مالی سنگینی متوجه شهرداری شد.

این عضو شورای شهر اهواز یادآور شد: مصوبه افزایش حقوق نیاز به تصمیم شورا داشت که ما کلیت آن را تصویب کردیم و همین مساله باعث شد که برخی مدیران مناطق در پرداخت ها دچار مشکل شوند، البته شورا فشارهای لازم را برای رفع این مشکل به سیستم شهرداری اعمال کرده است تا نسبت به پرداخت مطالبات کارگران شهرداری اقدام کنند.

ضرورت پیگیری بیشتر برای پرداخت معوقات کارگران شهرداری

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه زمان پرداخت ها بسته به اینکه در منطقه به چه دلیلی مشکل معوقات حقوق کارگران به وجود آمده متقاوت است، تاکید کرد: در کمیسیون ها به خصوص کمیسیون تحقیق و بازرسی به این مساله رسیدگی می شود اما باید بر این موضوع بیشتر تمرکز و پیگیری کنیم که حتما این کار را انجام خواهیم داد.

فلسفی در خصوص اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه ی قطار شهری اهواز عنوان کرد: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور چندی پیش اعلام کرد که به پروژه ی قطار شهری اهواز ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده می شود، اما متاسفانه این کمک دولت در قالب اوراق مشارکت است که در اینصورت عملا مشخص نیست همین ۵۰۰ میلیارد تومان تعلق می گیرد یا خیر، زیرا اگر اوراق عرضه شود حدود ۲۵۰ میلیارد سهم دولت است و ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر را شهرداری باید در بازپرداخت آن متقبل شود. بنابراین اگر دولت یکهزار میلیارد تومان اوراق اختصاص می داد می شد گفت ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تعلق خواهد گرفت.

وی در پایان افزود: برای تکمیل فاز اول پروژه ی قطار شهری اهواز یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور یکم دی ماه سال جاری در جریان سفر خود به خوزستان در رابطه با پروژه ی قطار شهری اهواز با اشاره به اینکه فاز نخست این پروژه تا دهه فجر سال آینده آماده بهره برداری است، گفت: برای تکمیل فاز نخست پروژه متروی اهواز یکهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مقرر شد نیمی از این مبلغ توسط دولت و مابقی آن از طریق شهرداری اهواز تامین شود.

حسین حیدری از اعضای شورای اسلامی شهر اهواز در یکصد و سومین جلسه علنی ( سه دی ماه) این شورا خاطر نشان کرد: آقای نوبخت در سفر خود به خوزستان وعده داد که ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه مترو اهواز تعلق خواهد گرفت اما تحقق این وعده با شرط زیرکانه ای همراه بود و آن این است که شهرداری نیز تا پایان سال جاری معادل این اعتبار را برای قطار شهری اهواز تخصیص دهد، ایشان می داند که تامین این مبلغ برای شهرداری اهواز امکان پذیر نیست و این شرط بدین معنا است که مبلغ پرداخت نخواهد شد و هدف از این شرط دولت تنها راه فرار و رفع مسئولیت از خود بود.