سردار سلیمانی یک شخصیت ملی و فراجناحی بودند و نباید مصادره شوند/ این اجازه را دهیم نوجوانان و جوانان ما در تمام طیف های فکری از ایشان الگوبرداری کنند/ در تمام فضای تشییع حس می شد که به انقلاب سال  ۵۷ برگشتیم/ این تشییع فرصتی برای ترمیم سرمایه اجتماعی است/ یکی از نمادهای کشور ترور شده و تاکید ترامپ بر اینکه ۵۲ نقطه ی فرهنگی ایران را می زنیم ادامه ی ضربه به نمادها است
سردار سلیمانی یک شخصیت ملی و فراجناحی بودند و نباید مصادره شوند/ این اجازه را دهیم نوجوانان و جوانان ما در تمام طیف های فکری از ایشان الگوبرداری کنند/ در تمام فضای تشییع حس می شد که به انقلاب سال  ۵۷ برگشتیم/ این تشییع فرصتی برای ترمیم سرمایه اجتماعی است/ یکی از نمادهای کشور ترور شده و تاکید ترامپ بر اینکه ۵۲ نقطه ی فرهنگی ایران را می زنیم ادامه ی ضربه به نمادها است

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه مساله ی مهمی که در شهادت سردار سلیمانی وجود دارد این است که ایشان یک شخصیت ملی و فراجناحی بودند و این نکته نباید فراموش شود، گفت: متاسفانه برخی از جناح ها یا حتی شخصیت ها و کاندیداهای انتخاباتی تلاش می کنند ایشان را منصوب به خود کنند که این یک آسیب به اتحاد ملی است.

مسعود عالمی نیسی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار کرد: سردار سلیمانی نباید به هیچ جناحی نسبت داده شود که در نهایت به تفرقه بین گروه ها، جناح ها  و در نهایت مردم کشیده شود.

وی با اشاره به اینکه در شهادت سردار قاسم سلیمانی خط های مهمی وجود دارد که باید دنبال شود، تصریح کرد: سردار سلیمانی نباید به هیچ جناحی نسبت داده و مصادره شود، مساله ی مهمی که در شهادت سردار سلیمانی وجود دارد این است که ایشان یک شخصیت ملی و فراجناحی بودند و این نکته نباید فراموش شود. باید اجازه دهیم عزاداری برای ایشان مردمی انجام شود و می توان گفت ۹۰ درصد این اتفاق هم افتاده است.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ادامه داد: متاسفانه برخی از جناح ها یا حتی شخصیت ها و کاندیداهای انتخاباتی تلاش می کنند ایشان را منصوب به خود کنند که این یک آسیب به اتحاد ملی است، این مراسم باشکوه فرصت مغتنمی است تا کمبود سرمایه اجتماعی که داریم را ترمیم کنیم و مهمتر از عزداری های صورت گرفته که ممکن است چند روز دیگر به پایان برسد این است که بتوانیم از شهید سردار سلیمانی نماد بسازی کنیم.

عالمی نیسی با اشاره به مراسم تشییع سردار و هم رزمانش در تهران تصریح کرد: حضور جمعیت در مراسم تشییع بی سابقه بود و از بسیاری راهپیمایی های دیگر حجم و تنوع جمعیتی افراد بیشتر بود، کسانی برای شهید شدن ایشان بیانیه منتشر کردند که اصلا کسی از آنها انتظار این کار را نداشت و اگر بیانیه نیز نمی دادند مورد انتقاد قرار نمی گرفتند.

وی با بیان اینکه این واکنش ها مربوط به شخصیت مردمی و ملی سردار است، عنوان کرد: حسی که به شخصه به این مراسم داشتم این بود که گویی انقلاب بعد از ۴۰ سال دوباره رخ داده است و همان حسی وجود داشت که در عزاداری برای فوت امام خمینی ( ره) داشتیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در مراسم تشییع پیکر سپهبد سلیمانی فضا رنگ و بوی انقلابی داشت حتی احساس می شد که فرهنگ شخصیتی مردم برای لحظاتی تغییر کرده و در تمام فضای تشییع حس می شد که به انقلاب سال ۵۷ برگشتیم.

عالمی نیسی در خصوص مردمی بودن سردار سلیمانی گفت: اگر می خواهیم حس و حالی که در جریان شهادت سردار سلیمانی به وجود آمد بعد از چند روز فراموش نشود نباید نمادسازی و اسطوره سازی از ایشان به شکلی فرازمینی و افسانه ای انجام شود زیرا این کار نتیجه معکوس دارد و امکان الگو بودن او را از دسترس خارج می کند، همانطور که ما بسیاری از شخصیت های خود را فرازمینی کردیم و امکان الگو قرار گرفتن آنها را از بین بردیم. در صورت فرازمینی کردن ایشان مردم خود را از نزدیک شدن به آن شخصیت دور می بینند بنابراین باید یک الگوسازی معقول صورت گیرد بدین معنا که همانگونه که ایشان بودند منعکس شود.

وی اضافه کرد: رسانه های ملی و شبکه های مجازی باید تلاش کنند بر موقعیت ملی ایشان تاکید کنند و الگویی که از شخصیت سردار سلیمانی معرفی می شود  نباید به تیپ خاصی منحصر شود و این اجازه را دهیم نوجوانان و جوانان ما در تمام طیف های فکری از ایشان الگوبرداری کنند.

مردم بین مسئولان تفاوت قائل می شوند

این کارشناس مسائل اجتماعی ضمن عنوان اینکه اگر ما الگوسازی از ایشان را محصور و محدود کردیم باعث می شود حتی هدفی که ایشان برای اعتلای ایران دنبال می کرد دچار نقص و آسیب شود، در خصوص میزان استقبال مردم از حضور در مراسم عزاداری این شهید یادآور شد: مردم ما بسیار هوشمند هستند و بین مسئولی که دلسوزانه و مخلصانه کار انجام می دهد و مسئولی که کاری انجام نمی دهد تفاوت قائل می شوند.

عالمی نیسی بیان کرد: سردار قاسم سلیمانی برای تمام ایران دلسوزانه کار می کرد و جان خود را در خطر می انداخت این یک بعد موضوع حضور مردم است و دلیل دیگر این حجم از مشارکت در مراسم ایشان این است که جامعه ی ما در جستجوی معنا است و گویی قاسم سلیمانی این معنای فراموش شده را دوباره به جامعه یادآوری کرد.

شهادت سردار سلیمانی ما را به هدفی که برای آن انقلاب کردیم بازگرداند

وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی معنای نوعی از زندگی را یادآوری کرد که خودش کاملا مصداق و الگوی آن بود، تاکید کرد: عموم جامعه دچار یک روزمرگی و چرخه ی باطلی شده بود و مسیر خود را نمی دانستند اما انگار شهادت سردار قاسم سلیمانی به یکباره ما را به هدفی که برای آن انقلاب و جنگ کردیم بازگرداند، زیرا یک وقفه ای در این برهه ی زمانی بعد از انقلاب تاکنون ایجاد شد که جامعه مشغول روزمرگی های خود شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: ما شهدای دیگری نیز دادیم اما شاید شهادت آنها نتوانست به شدت ترور سردار به جامعه ضربه وارد کند که ما را از حالت روزمرگی های خود جدا کند.

نمی توانیم به ترور سردار سلیمانی واکنش نشان ندهیم

عالمی نیسی در رابطه با فشاری که از طرف اجتماع برای انتقام ترور سردار به مسئولین وارد می شود که ممکن است تحت تاثیر این فشار حرکتی شتابزده انجام شود، ادامه داد: ما باید به فرهنگ اسلامی برگردیم، حتی سیدحسن نصرالله نیز یه این موضوع اشاره ای داشت. باید به جای انتقام بگوییم “قصاص عادلانه”، زیرا واژه ی اسلامی واکنش به این واقعه قصاص است (همانگونه که حضرت علی ( ع) وقتی که ابن ملجم با شمشیر بر فرق سر ایشان زد، فرمودند باید یک ضربه بر همان جایی که ابن ملجم زد، زده شود)  البته باید بررسی شود که قصاص این موضوع چگونه صورت گیرد.

وی بیان داشت: در این بررسی ممکن است ترامپ که دستور این حمله را داده است برای ترور پیشنهاد شود اما بطور کلی ما به جای واژه ی انتقام که اثر منفی در جامعه ی ما می گذارد و اساسا فرهنگ انتقام نیز اسلامی نیست باید از واژه ی قصاص استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئولان نباید عمل عجولانه و شتابزده ای در مقابل اقدام ایالات متحده ی آمریکا داشته باشند بلکه باید تمام محاسبات خود را برای واکنش انجام دهند، گفت: نمی توان به این اقدام نیز واکنش نشان ندهیم زیرا غرور ملی ما خدشه دار شده و یکی از شخصیت ها و نمادهای کشور ترور شده است، لذا تاکید ترامپ بر اینکه ۵۲ نقطه ی فرهنگی ایران را می زنیم ادامه ی ضربه به نمادها است.

عالمی نیسی یادآور شد:  واکنش به اقدام ایالات متحده ی آمریکا باید کاملا حساب شده و دقیق انجام شود و با این نگاه صورت گیرد که این کار مانند یک بازی شطرنج است که معلوم نیست حرکت بعدی چه خواهد بود.

وی افزود: احساسات یک طرف است و منافع ملی و منطقه ای بحث دیگری است که باید در نظر گرفته شود و قطعا رهبری و شورای عالی امنیت ملی ملاحظات مختلف را در این زمینه خواهند داشت. باید پاسخی داد که قصاص باشد و ضمن ترمیم احساسات جریحه دار شده، منافع ملی و منطقه ای کشور را مد نظر قرار دهد.