مشکلات فاضلاب چندان هم بی دلیل نیست!
مشکلات فاضلاب چندان هم بی دلیل نیست!

در حوزه آب و فاضلاب نه تنها گفته نشد چه مقدار اعتبارات تخصیص داده شد بلکه مقدار کار انجام شده نیز کمتر از یک سوم قرارداد بسته شده است که آماری ضعیف نسبت به دیگر حوزه های مصوبه سال ۹۶ است. نکته مهم دیگر این است که گفته نشد ۴۲۲ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب مربوط به کدام شهر است و اگر در مقیاس استانی باشد نشان می دهد که عملا کار چندانی در آب و فاضلاب اهواز حداقل در این مصوبه صورت نگرفته است.

هرچند که سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خوزستان برای بررسی وضعیت آبگرفتگی ها بعد از بارش اخیر باران همانند سفرهای گذشته مدیران ارشد کشوری تحت الشعاع تایید کردن یا نکردن مدیران استانی قرار گرفت و در جلسه شورای برنامه ریزی بیشتر گزارشی کلی از اقدامات دولت در خوزستان داده شد اما نکات قابل تاملی نیز از وضعیت آب و فاضلاب بیان شده که نشان می دهد مشکلات امروز فاضلاب اهواز چندان هم بی دلیل نیست.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ نوبخت در این نشست با اشاره به چالش های خوزستان و مصوبه معروف فروردین ۹۶ و تخصیص اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای حل این مشکلات به استان گفته بود که بر اساس قراردادهای منعقد شده تا پایان زمان سه ساله این مصوبه، سازمان های مربوطه در حوزه های، آب، برق، فاضلاب، ریزگرد و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اقدامات تعریف شده ای را باید انجام می دادند که امروز گزارش این اقدامات را ارائه کردند.

وی گفت بر اساس گزارش های ارائه شده در حوزه آب، هزار و ۶۰۰ کیلومتر قرار داد بسته شد که ۸۶۲ کیلومتر آن از جمله طرح غدیر در آبادان و خرمشهر اجرا شد و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداختی صورت گرفت، در حوزه برق هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداختی صورت گرفته و همین هم باعث شده تا شبکه برق استان در حوادث اخیر پایدار باشد.

در حوزه ریزگردها ۳۴۰ میلیارد تومان پرداخت شد و ۸۰ هزار هکتار از کانون ها ریزگرد کنترل شد و در بخش تسطیح اراضی نیز از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۳۰۰ هکتار آن انجام و فاز دوم آن بعد از حل مساله تخصیص آب، انجام خواهد شد.

در حوزه آب و فاضلاب که موضوع تشکیل جلسه بوده بر خلاف سایر حوزه ها از تخصیص اعتبارات صورت گرفته حرفی به میان نیامد تنها گفته شد که هزار و ۴۰۰ کیلومتر قرارداد منعقد شد و ۴۲۲ کیلومتر از این قرارداد اجرایی شد و مابقی کار باید با تمهیداتی که اندیشیده می شود عملیاتی شود.

یعنی در حوزه آب و فاضلاب نه تنها گفته نشد چه مقدار اعتبارات تخصیص داده شد بلکه مقدار کار انجام شده نیز کمتر از یک سوم قرارداد بسته شده است که آماری ضعیف نسبت به دیگر حوزه های مصوبه سال ۹۶ است. نکته مهم دیگر این است که گفته نشد ۴۲۲ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب مربوط به کدام شهر است و اگر در مقیاس استانی باشد نشان می دهد که عملا کار چندانی در آب و فاضلاب اهواز حداقل در این مصوبه صورت نگرفته است.

این نشان می دهد که یا در تنظیم مصوبه سال ۹۶ مشکل فاضلاب نسبت به سایر حوزه ها از اهمیت کمتری برخوردار بود و در اولویت پرداخت اعتبار نبوده است یا هم به نسبت سایر حوزه ها اعتبارات تخصیص داده شده که در این صورت مدیران مربوطه باید توضیح دهند چرا ظرف سه سال تنها ۴۲۲ کیلومتر از یک قرار داد هزار و ۴۰۰ کیلومتری را انجام داده اند و در کدام نقاط استان بوده است.

هر چند که نوبخت گفت در مدت زمان مانده تا پایان سال از طریق بودجه عمومی بر اساس توافق مصوبه سال ۹۶؛ اعتباراتی با اولویت آب و فاضلاب پرداخت می شود اما نگفت چرا قبل از این اتفاق اعتبار داده شده در آن مصوبه تخصیص داده نشد.

این خود نشان می دهد که در بحث بودجه ریزی بیشتر از آنکه رقم بودجه مهم باشد میزان تخصیص آن مهم است چرا که ممکن است برای اقناع افکار عمومی از رقم های بزرگی صحبت شود اما در عمل آن رقم را تخصیص ندهند و میزان دریافتی از عدد اعلام شده روی کاغذ به شدت کمتر باشد.

در همین رابطه علی ساری نماینده مجلس در تذکر شفاهی گفته بود؛ تنها ۴۶ درصد اعتبارات به استان خوزستان باز می گردد که با این اعتبارات نمی توان مشکل چندانی از منطقه حل کرد.