معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکهزار و ۴۰۶محصول با برآورد حدود ۱۰میلیارد دلار ارز آوری برای کشور شناسایی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان “برات قبادیان”در آیین پایانی هفته پژوهش در سرسرای اجتماعات منطقه آزاد اروند در خوزستان بیان کرد: پارسال نیز محصولات شناسایی شده به ارزش هشت میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار بود و همه اینها به دانشگاه‌ها معرفی شدند.

وی در ادامه درباره طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)، گفت: این طرح اهداف بسیار گسترده ای را مدنظر دارد که نتیجه آن توانمندسازی تولید، ارتقای دانش و فناوری در داخل و در نهایت اشتغال پایدار برای نیروهای جوان و به ویژه تحصیل‌کرده دانشگاهی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اعلام اینکه طرح تاپ از ۲بخش تشکیل شده است، ادامه داد: یک بخش این طرح مربوط به بنگاه‌های صنعتی، تجاری و معدنی است که تاکنون بالغ بر۶هزار بنگاه در سامانه تاپ ثبت نام کرده و در این سامانه یک هزار و ۵۰۰پروژه تعریف شده است.

قبادیان افزود: دانشگاه‌ها و شرکتهای دانش بنیان و نخبگان صنعتی، بخش دوم این طرح هستند و نخبگان در چارچوب این طرح در یک هزار و ۵۰۰پروژه قرارداد می بندند.

وی اصلاح الگوی کار دانشگاه، صنایع و معادن، بومی سازی فناوری ارزبر، اجرای اقدامات زیرساخت‌های انقلاب صنعتی چهارم، و طرح ملی (تاپ) را موثر در اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با مشارکت دانشگاه و صنعت امکان‌پذیر است.

وی افزود: دانشگاه از نظر ساختار و فرهنگ سازمانی هدفمند و همانند کارآفرین است بنابراین پژوهش ثمر بخش دانشگاه باید تولید ثروت کند.

قبادیان گفت: همکاری موثر و مشارکت دانشگاه و صنعت در ۹شاخص اقتصاد، حکمرانی، آزادی فردی، سلامت، محیط زیست، کارآفرینی و فرصت سرمایه اجتماعی، آموزش، امنیت باعث توسعه سرمایه‌های انسانی است.

قبادیان، برنامه‌ریزی مدون را یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور دانست و افزود: برای خروج از رکود اقتصادی باید راه‌هایی که اشتباه رفتیم اصلاح کنیم و اداره امور بر اساس شاخص‌های رفاه اجتماعی با برنامه ریزی دراز مدت باشد.