اعضای شورا بر ایجاد شبکه دفع آب های سطحی تاکید دارند/ شهردار باید تابع مصوبات شورا باشد/ ۱۰ سال پیش طرح شبکه ی مجزا دفع آب های سطحی ارائه شد
اعضای شورا بر ایجاد شبکه دفع آب های سطحی تاکید دارند/ شهردار باید تابع مصوبات شورا باشد/ ۱۰ سال پیش طرح شبکه ی مجزا دفع آب های سطحی ارائه شد

عضو شورای شهر کلانشهر اهواز گفت: اکثراعضای شورا بر ضرورت ایجاد شبکه ی دفع آب های سطحی تاکید دارند و علی رغم اینکه شهردار نظرات خود را در این زمینه دارد اما در نهایت باید تابع نظرات، مصوبات و مجری خواسته های شورا باشد.

محمد جعفرفلسفی بعدازظهر سه شنبه ( ۲۶ آذرماه) در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص ضرورت ایجاد شبکه ی مجزای دفع آب های سطحی در اهواز اظهار کرد: شبکه ی موجود فاضلاب اهواز جوابگوی فاضلاب نیست و حتی در صورت اصلاح شبکه ی فاضلاب نیز مشکل آب های سطحی حل نمی شود و تنها کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت اصلاح شبکه ی فاضلاب و اقداماتی مانند لایروبی و تکمیل شبکه، اورهال کردن ایستگاه ها وافزایش قطر خطوط و بطور کلی اصلاح شبکه در مناطق دچار فرسودگی خطوط مانند مرکز شهر و نقاطی که بیش از ۴۰ درصد شبکه آزبست است، شاهد نشست و ریزش خطوط یا شبکه و بطور کلی مشکل فاضلاب نخواهیم بود.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با بیان اینکه اصلاح شبکه ی فاضلاب تاثیر گذاراست اما مشکل آب های سطحی را با این شرایط به هیچ وجه حل نمی کند، اضافه کرد: حدود ۱۰ سال گذشته طرح جامع وجود شبکه ی مجزا دفع آب های سطحی ارائه شده که به این معنی است ایجاد این شبکه ضرورت داشته است.

فلسفی خاطرنشان کرد: وجود این شبکه لازم بوده اما به دلیل خشکسالی چندسال اخیر این ضرورت خیلی احساس نشد، از سال گذشته که میزان بارندگی ها در اهواز افزایش پیدا کرد مجددا بحث احداث شبکه ی دفع آب های سطحی جدی شد.

وی با اشاره به اینکه بررسی هایی در این زمینه انجام دادیم،اذعان کرد: حدود ۲۰ سال پیش طرحی با عنوان ” طرح اضطراری” در برخی نقاط بحرانی شهر برای برون رفت از بحران ارائه گردید که بخشی از آن اجرا شد، یعنی آن زمان هم به این نتیجه رسیدند که کاری کنند تا فشار را از مردم بردارند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه بحث آب های سطحی باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: ضرورت ایجاد این شبکه موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز این اهمیت مطرح شده است، بعد از آبگرفتگی سال گذشته که ۹۰ میلیمتر بارش داشتیم این اتفاق ما را به فکر فرو برد و در نتیجه شورا مصوب کرد طرحی که ۱۰ سال گذشته ارائه گردیده بروزسانی شود اما بنا به دلایلی از جمله تغییر مدیریت شهری طرح جدی گرفته نشد به همین دلیل مجبور شدیم وارد تذکر و طرح سوال از شهرداری شویم.

فلسفی  با اشاره به اینکه این طرح در حال بررسی است، تاکید کرد: در این خصوص میزان توان مالی باید در نظر گرفته شود و طرح براساس اولویت های تعربف شده و متناسب با ضرورت ها، نیازها و نقاط فوق بحرانی و بحرانی بروزرسانی و اجرا شود، برای این امر بعد از برآوردهای لازم باید کاری که انجام آن اضطراری است و در صورت انجام ندادن به مردم خسارت وارد شده و زیر سوال می رویم، صورت گیرد.

وی افزود: باید کاری برای مشکل آب های سطحی کرد تا حداقل از حالت بحرانی خارج شویم، اقداماتی مانند اصلاح و تقویت شبکه ی دفع آب های سطحی و تکمیل طرحی که سال ۷۵ به صورت اضطراری اجرا شد چراکه این طرح نواقصی دارد، افزون بر این از آن جایی که از تعداد شبکه ی دفع آب های سطحی که در شهر وجود دارد بطورهمزمان  برای فاضلاب نیز از آن استفاده شده این خطوط نیاز به لایروبی و اضافه کردن پمپ دارد.

رییس کمیسیون عمران ،شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز ضمن عنوان اینکه حدود ۱۰ نقطه ی شهرشبکه ی دفع آب های سطحی دارد، یادآور شد: منطقه ای مانند کوی علوی شبکه دفع آب های سطحی دارد و کانالی ایجاد شده که تا نزدیک رودخانه می رود و در جمع آوری آب های سطحی اثرگذار بوده اما مشکلاتی نیز دارد که باید برطرف شود.

فلسفی در پایان ادامه داد: میزان کارکرد طرح جامع آب های سطحی و اینکه چه بخشی از مشکلات ما را در این شرایط بحرانی حل می کند در حال بررسی است، البته از آن جایی که شرکت آب و فاضلاب از “طرح اضطراری” در حال حاضر استفاده می کند باید در این خصوص با آبفا نیز به تفاهم برسیم.

به گزارش کاوش، شهردار اهواز در این رابطه پیش از این گفته بود: امسال ۴۴ میلیارد برای دفع آب های سطحی هزینه شد و به طور کلی ۱۰ هزار میلیارد ریال این امر هزینه دارد، نه تنها این اعتبار درحال حاضر وجود ندارد بلکه مقرون به صرفه و معقول نیز نیست زیرا تنها دوماه در سال بارندگی داریم.

موسی شاعری بیان کرده بود: برای دفع آب های سطحی اقداماتی مانند ایجاد ایستگاه پمپاژ و لایروبی خطوط شبکه انجام شده اما نمی توانیم شبکه ی جدا برای این کار احداث کنیم، ایجاد شبکه ی دفع آب های سطحی مجزا ضرورتی ندارد چرا که اگر طرح بازنگری جامع شبکه فاضلاب اهواز تکمیل و اجرا شود مشکل دفع آب های سطحی نیز به مراتب حل می شود.