هفته های مناسبتی و انفجار اطلاعات!
هفته های مناسبتی و انفجار اطلاعات!

ایده اختصاص یک هفته برای عرضه عملکرد و اطلاع رسانی، کارکرد خود را از دست داده است و لازم است تا متناسب با رشد و گسترش شبکه های اجتماعی و تبلیغات الکترونیکی و دسترسی آسان همه شهروندان به اطلاعات، شیوه های اثربخش و کم هزینه ای را برای بازتاب عملکرد و برجسته کردن موضوعات در طول سال و بازه زمانی بیشتر، در دستور کار قرار داد و از تولید متراکم و انفجار اطلاعات خودداری نمود.

در تقویم و گاهشمار، هفته های زیادی به مناسبت های گوناگون نامگذاری شده اند. برخی از این مناسبت ها، عمومی و دسته ای تخصصی است و دلالت بر موضوعات عقیدتی، سیاسی، فرهنگی، علمی و اجرایی دارد. مانند هفته وحدت، هفته پژوهش، هفته قوه قضاییه، هفته دولت و ……..
تعداد این هفته ها در تقویم و گاهشمار ، به اندازه ای است که مردم و دستگاه های تبلیفی و اطلاع رسانی دائم در معرض بازتاب خبری قرار دارند.
هدف اصلی از نامگذاری هفته ها به یک موضوع، ایجاد تمرکز و توجه و معطوف دادن اذهان به آن موضوع و برجسته نمودن آن است.
در هفته های نامگذاری شده، مسئولان مربوط، از طریق رسانه ها، به بازتاب عملکرد و به طرح موضوع مورد نظر اقدام می کنند. از جمله با انواع و اقلام و شیوه های تبلیغی پر هزینه، فضاهای شهری حتی روستایی و جاده های میان شهری را تحت پوشش خبررسانی و تبلیغات قرار می دهند.
به سخن دیگر، در همه هفته های مورد نظر، عموم مردم یا دسته هایی خاص از مخاطبان، در معرض انفجار خبررسانی قرار می گیرند و چه بسا حجم زیاد و متنوع از تبلیغات، موجب تاثیرات معکوس و ضد تبلیغ بر روحیه مخاطبان شود و آنان را خسته و به پیام های پیرامونی بی تفاوت گرداند.
حجم ارائه کارها و عملکرد ها از سوی دستگاه های اجرایی در هفته های مناسبتی، آنقدر زیاد است که مخاطبان فرصت نمی کنند تا از زحمات و هزینه های صرف شده، استفاده کنند و بهره ببرند و ساعات و اوقات خوش و مطبوعی را در این زمینه بگذرانند. ناگفته نماند که برخی از این هفته های مناسبتی، عملا دچار ایستایی و رکود شده اند و لازم است با جسارت از تقویم سالانه و گاهشمار حذف گردند.
برپایه آنچه بیان شد، بنظر می رسد که ایده اختصاص یک هفته برای عرضه عملکرد و اطلاع رسانی، کارکرد خود را از دست داده است و لازم است تا متناسب با رشد و گسترش شبکه های اجتماعی و تبلیغات الکترونیکی و دسترسی آسان همه شهروندان به اطلاعات، شیوه های اثربخش و کم هزینه ای را برای بازتاب عملکرد و برجسته کردن موضوعات در طول سال و بازه زمانی بیشتر، در دستور کار قرار داد و از تولید متراکم و انفجار اطلاعات خودداری نمود.