لزوم ایجاد بستر برای تصمیم گیری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب/ افزایش توان کشور به گسترش توان خوزستان وابسته است/ لزوم بکارگیری توان شرکت های استانی در طرح ۲۸ مخزن
لزوم ایجاد بستر برای تصمیم گیری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب/ افزایش توان کشور به گسترش توان خوزستان وابسته است/ لزوم بکارگیری توان شرکت های استانی در طرح ۲۸ مخزن

استاندار خوزستان با بیان اینکه انتظار می رود در حوزه ی نفت تمرکز اختیارات در مناطق نفتخیز باشد، نه اینکه روز به روز از قدرت آن کم شود، گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باید شرکتی باشد که تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این حوزه را انجام دهد.

به گزارش کاوش، غلامرضا شریعتی عصر جمعه ( ۲۲ آذرماه) در آیین افتتاحیه ی یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات داخلی صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت حفاری در اهواز افزود: اگر این اختیار وجود نداشته باشد کارشناسان مجرب به سمت مرکز تصمیم گیری می روند و استان تبدیل به شرکت های کارگری برای کارهای معمولی می شود که خالی از متخصصان است.

وی تاکید کرد: باید اختیار، تولید، عمل و تصمیم گیری در کنار هم باشند تا در مواقع ویژه و حاد سریعا تصمیمات اتخاذ شود در غیر اینصورت شرکت ها تهی از کارشناسان خبره و فنی می شوند که این تبعات زیادی برای استان، کشور و منطقه در دراز مدت خواهد داشت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه باید خوزستان را به قطب شرکت‌های دانش ‌بنیان در صنعت نفت تبدیل کنیم زیرا این ظرفیت وجود دارد، عنوان کرد: صنعت و تولید نفت با خوزستان عجین شده، کل تولید نفت در نقاط دیگر کمتر از نیمی از تولید در خوزستان است و میزان تولید در مناطق نفتخیز جنوب و غرب کارون نشان دهنده ی این موضوع است.

شریعتی با اشاره به اینکه نمایشگاه صنعت نفت و حفاری به عنوان یکی از تخصصی ترین نمایشگاه های این حوزه در اهواز برگزار می‌شود، اظهار کرد: توانستیم گام‌هایی بلندی را در این نمایشگاه برداریم و روابط خوبی بین شرکت ها و صنایع برای کاهش وابستگی به خارج ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: ساخت لوله های ای پی آر از لحاظ امنیت ملی برای ما نقش بسزایی دارد که این امر در حال اجرا است، این ساخت باعث رونق صنایع و کاهش وابستگی به خارج از کشور می شود و علاوه بر این موجب نشان دادن توانایی علمی و دانشی ما در صنعت نفت در منطقه است.

استاندار خوزستان با عنوان اینکه هماهنگی خوبی بین صنایع فولادی ایجاد شده، بیان کرد: مقرر شد شمش مخصوص ای پی آر توسط فولاد مبارکه اصفهان و ورق مخصوص  آن توسط  فولاد اکسین تولید شود، همچنین تبدیل به لوله شدن در لوله سازی اهواز صورت گیرد که در نهایت امکان انجام این پروژه بزرگ میسر شود و بتوانیم این کار بزرگ را در کشور به نمایش بگذاریم.

شریعتی اضافه کرد: برگزاری این نمایشگاه در سال رونق تولید و در شرایط تحریم ها نشان دهنده ی فعال و زنده بودن اقتصاد به خصوص صنعت نفت است، همچنین مشخص می کند که علی رغم اینکه تحریم ها اثرگذار بوده اما ما را به فکر کردن در درون برای حل کردن مشکلات پیش رو در این حوزه وا داشته و  سعی در کم اثر کردن این تحریم ها با توان، دانش و اقدامات جوانان شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد این نمایشگاه حمایت از صنایع کوچک، شرکت های استارت آپی و دانش بنیان است، خاطرنشان کرد: ضمن حمایت از ادامه ی مسیر توسعه ی طرح ۲۸ مخزن و تاکید بر اینکه کار با جدیت پیش رود نباید کار را آنقدر بزرگ جلوه دهیم که شرکت های استانی امکان ورود به آن را نداشته باشند و تبدیل به شرکت های دست دوم و سوم شوند و می بایست توان شرکت های بزرگ استانی در این کار به استمداد گرفته شود.

استاندار خوزستان در این رابطه افزود: خوزستان باید حمایت، تقویت بنیه و اقتصاد خود را از این طرح بوسیله ی مردم و شرکت های استان لمس کند.

شریعتی ضمن عنوان اینکه تعداد قطعاتی که از خارج می آید به حداقل رسیده، توضیح داد: در جهت تقویت صنایع استان باز هم بیشتر کار می شود بطور مثال امروز تفاهم نامه ای بین مناطق گروه ملی برای ساخت لوله های بدون درز که گروه ملی اختصاصی می تواند تولید کند به امضاء رسید که پروژه ای بزرگ با اعتبار ۸۵۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: وقتی رییس انجمن سازندگان نفت می گوید ما می توانیم سایر قطعات و وسایل را که به خارج وابسته هستند تولید کنیم ما حتما باید در این شرایط موجود این کار را انجام دهیم، گرچه میزان قطعاتی که از خارج وارد می شود به حداقل رسیده اما امیدواریم به صفر برسد.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم بسط پیدا کردن این نمایشگاه، ادامه داد: باید تلاش شود این نمایشگاه از کشورهای همسایه شروع شود و بصورت بین المللی نیز گسترش پیدا کند، زیرا توان مناطق نفتخیز هرچه بیشتر شود توان خوزستان بیشتر می شود که در اینصورت توان کشور بیشتر خواهد شد.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: از مدیران صنعت نفت که علاوه بر نقش همیشگی در تولید ثروت و پیشرانی صنعت  و اقتصاد کار کردند در حوزه ی مسئولیت های اجتماعی و محیط زیست نیز به دستاوردهای خوبی رسیده اند تشکر می کنم.

وی عنوان کرد: از ۳٫۳ میلیارد دلاری که برای جمع آوری فلرهای نفتی در استان در حضور ریاست جمهوری تصویب و امضاء شد، یک میلیارد دلار را صندوق توسعه برای هلدینگ خلیج فارس تصویب کرد که ۸۰۰ میلیون دلار آن وام و ۲۰۰ میلیون دلار نیز سهم هلدینگ است.

استاندار خوزستان  با اشاره به اینکه این گازها علاوه بر آلوده کردن محیط زیست ثروت های این کشور هستند که هدر می رود، تصریح کرد: یک سوم کار را ظرف مدت یکی ۲ ماه آینده در حوزه ی آغاجاری و مارون شروع خواهیم کرد و در سایر نقاط نیز کار را پیش خواهیم برد و با جدیت  اجرای این تفاهم نامه را برای حفظ محیط زیست استان، بهره برداری و افزایش بهره وری بخش نفت انجام خواهیم داد.

به گزارش کاوش، در پایان این مراسم از لوح فشرده ۷۵۰۰ فلم کالای مورد نیاز صنعت نفت رونمایی شد.

یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات داخلی صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت حفاری از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر در محل نمایشگاه دائمی اهواز در چهار سالن و با ۱۷۰ غرفه برگزار می شود.