سناریوهای انتخاباتی اصلاح طلبان خوزستان
سناریوهای انتخاباتی اصلاح طلبان خوزستان

در قدم اول لازم است گروههای عمده فعال اصلاح طلب در استان را در ۴ قسمت ذیل تفکیک و تقسیم کرد؛
۱.طیف مخالفین فعلی استاندار
۲-طیف موافقین استاندار فعلی
۳-طیف موافقین استاندار سابق
۴-طیف اصلاح طلبان خارج از دسته بندی های فوق

سناریوهای موجود بر مبنای ۴ دسته فوق الذکر و حول و حوش این دسته بندی خلاصه و ابراز می شود

کمتر از هشتاد روز برای انتخابات نمایندگان مجلس یازدهم باقی مانده است، اما شواهد و قرائن حکایت از فترت فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم بدلیل چند دستگی و انشعابات گوناگون می باشد، پیش بینی می شد با نزدیک شدن به ایام انتخابات این جدایی ها کم رنگ شده و به اتحاد و انسجام منجر شود. اگر نگاهی گذرا به انتخابات مجلس دهم داشته باشیم فعالیت و جنب و جوش این جریان سیاسی بیش از یکسال قبل از انتخابات شروع شده و با تشکیل جلسات مختلف، رایزنی ها، گفتگوها و جلسات کیفی مناسب ،منتهی به بستن لیست امید شد که این لیست در مرکز استان به موفقیت رسید.

اما در این دوره از انتخابات ورق به شکلی دیگر برگشته و بنا به دلایلی شاهد سردی، واگرایی و سردر گمی انتخاباتی در این جریان سیاسی و اجتماعی هستیم که از نتایج این واگرایی اختلاف در تشکیل شورای سیاستگذاری استان و حرف و حدیث های پیرامون آن بوده ایم و با وجود نزدیکی به دوم اسفند، هیچ دورنمایی از تحرک جدی جهت همگرایی و شروع کار مشاهده نمی شود.

از جمله دلایل این سردی سیاسی می توان به اختلاف بر سر مصادره نمایندگان بعد از انتخابات مجلس دهم از سوی یک طیف از یک طرف و از طرف دیگر به اختلافات حاصل از انتخاب استاندار فعلی و بعدها عملکرد ضعیف و قابل نقد مجموعه استانداری اشاره نمود که باعث آن شده نگاه و نقد جدی بر عملکرد دولت فعلی در استان وارد شود که این امر به مرور زمان گسل هایی در بین اصلاح طلبان استان بوجود آورده است و نویسنده طی یادداشتی در اینده به شرح توصیفی و اجمالی دلایل ایجاد این گسل ها خواهد پرداخت.

با این مقدمه می توان ارایش سیاسی اصلاح طلبان در استان را در چند سناریو مطرح نمود و نتایج خروجی هر سناریو احتمالی را بیان کرد. که در قدم اول لازم است گروههای عمده فعال اصلاح طلب در استان را در ۴ قسمت ذیل تفکیک و تقسیم کرد؛

۱.طیف مخالفین فعلی استاندار
۲-طیف موافقین استاندار فعلی

۳-طیف موافقین استاندار سابق
۴-طیف اصلاح طلبان خارج از دسته بندی های فوق

سناریوهای موجود بر مبنای ۴ دسته فوق الذکر و حول و حوش این دسته بندی خلاصه و ابراز می شود؛

*اپیزود اول*

در ائتلاف ۴ طیف ذکر شده می باشد که این احتمال از نظر نگارنده یک خوش بینی و مدینه فاضله برای اصلاحات استان می باشد که البته دور از انتظار نیست اما صعب الوصول است، که در صورت تحقق، حاصل عقلانیت کل فعالین اصلاح طلب و دور اندیشی مجموعه اصلاح طلبان استان را به جامعه نشان خواهد داد و نتیجه این همگرایی خروجی یک لیست واحد و شانس پیروزی بیشتر خواهد شد.مخصوصا با توجه به نارضایتی شدید مردم از عملکرد نمایندگان موجود که همگی اصولگرا می باشند،قدرت مانور در شهرستان ها برای رای اوری را بالا خواهد برد.در این حالت شاهد تشکیل شورای سیاستگذاری قوی، تاثیر گذار، مورد وثوق و منسجم خواهیم شد. این مهم زمانی میسر می گردد که چشم انداز اصلاحات در خروج از منیت ها و میل به اجماع توسط ارکان مختلف اصلاحات حاصل شود و لایه های مختلف اصلاحات در استان گفتگو را سرلوحه و ملکه فکری خویش قرار دهند و برای تحقق آن تلاش کنند.

*اپیزود دوم*

نظریه بعدی حاصل ائتلاف مخالفین استاندار فعلی، موافقین استاندار سابق و اصلاح طلبان خارج از این دسته بندی ها است.این طیف ها تقریبا در یک مشخصه با هم اشتراک دارند و ان انتقاد جدی به عملکرد استاندار فعلی می باشد. عملکرد مجموعه استانداری در ۳ سال اخیر، نارضایتی ها از مجموعه موافقین استاندار و مجموعه اطراف را بوجود آورده است که در صورت ائتلاف سه دسته فوق می توان شاهد خروج لیست واحد توسط آنها بود که لیست این ائتلاف شانس رای اوری خوبی در برخی حوزه ها را خواهد داشت، شنیده هایی که حاکی از نزدیکی در پشت صحنه گروه موافقین استاندار فعلی به اصولگراها و معامله با آنها که در چند سال قبل شواهدی دال بر آن وجود دارد ، احتمال نزدیکی این سه را بیشتر تقویت می نماید.

*اپیزود سوم*

سناریوی سوم حاصل ائتلاف موافقین و مخالفین استاندار فعلی و اصلاح طلبان خارج از این دسته بندی ها می باشد. همگرایی این سه طیف با توجه به اشتراک منافع و نقد جدی به عملکرد تیم استاندار سابق در دوره تصدی مدیریت استان،قابل تصور و تحقق است. این ائتلاف در صورت تحقق به سمت تشکیل شورای سیاستگذاری نسبتا قابل قبولی خواهد رفت و به لیست واحدی برای ارائه خواهد رسید.البته باید منتظر ماند که کنشگران و لابی های پشت پرده توانایی نزدیکی این سه گروه و ساماندهی انها را خواهند داشت یا اینکه ناکام خواهند شد. مصادره برخی نمایندگان لیست امید از سوی مخالفین استاندار و اختلافات بوجود امده از این بابت،کلاف سردرگمی برای نزدیکی و همگرایی گروه مذکور با طیف خارج از این دسته بندی ها خلق کرده است و موجبات بی اعتمادی را بوجود اورده است . از طرفی دیگر عدم اعتماد موافقین و مخالفین استاندار فعلی به یکدیگر از چالش دیگر این اجماع است که مانع از تحقق آن خواهد شد.نزدیکی طیف موافقین استاندار فعلی به مخالفین دولت و دادن امتیازاتی به انها در صورت اثبات نیز از جمله موانع دیگر تحقق این سناریو می باشد.

*اپیزود چهارم*

سناریوی بعدی ائتلاف طیف های مخالفین استاندار فعلی، موافقین استاندار سابق و طیف خارج از این دسته بندی هاست. خصلت های فردی اطرافیان و موافقان استاندار سابق یکی از موانع اصلی تحقق این ائتلاف می باشد اما در صورت تحقق و یک دست شدن کاریزمای قدرت شخص،قدرت دولتی در کنار قدرت بدنه اصلاح طلبی، میتوان تاثیر گذاری خیلی زیادی برای این ترکیب پیش بینی نمود. خروج لیست واحد از این ائتلاف می تواند موفقیت انها را در راهی نمودن چند نماینده به بهارستان را به دنبال داشته باشد. طیف خارج از سه دسته بندی که موتور محرک اصلی اصلاح طلبی می باشد در صورت داشتن رهبری منسجم و برنامه ریز و اهدافی مشترک می تواند سهم عمده ایی را از معادلات سناریوهای بالا را به خود اختصاص دهد.

*اپیزود پنجم*

سناریوهای ائتلاف های دو گروهی یا لیست های گروهی مجزا و منفرد می باشد که در صورت تحقق این سناریو شکست اصلاح طلبان حتمی و قطعی خواهد شد.با توجه به عملکرد نمایندگان فعلی و انتقاد جدی به عملکرد دولت در کشور و علی الخصوص استان،هیچگونه امیدی برای رای اوری لیست های خاص و مجزا نخواهد بود و ناکامی حتمی در انتخابات یازدهم را به دنبال خواهد داشت.به نظر میرسد بهترین حالت و سناریو برای اصلاح طلبان و با خوش بینی تحقق اپیزود اول و همگرایی تمامی گروهها و افراد اصلاح طلب زیر سقف یک لیست و تلاش برای رای اوری آن خواهد بود. در درجه بعدی در صورت عدم تحقق سناریوی اول،هر کدام از سناریوهای ۲،۳و۴ هم در صورت تشکیل می توانند تا حدودی تاثیر گذار بوده و با توجه به شرایط و دلایل موجود و تمرکز بر حوزه های شهرستانی به دلیل نارضایتی فزاینده مردم از نمایندگان فعلی که همگی اصولگر می باشند می تواند راهگشای راهیابی چند نماینده به مجلس باشد. اصلاح طلبان استان باید به این امر واقف باشند که نارضایتی مردم از شرایط فعلی و انتقاد به جریان اصلاح طلب به دلیل نزدیکی به دولت و ضعف لیست امید به معنای رواوری مردم به سمت اصولگرایان متشعب و منقسم نمی باشد و شاهد مدعا وضعیت نابسامان شهرستان های استان و تاثیر منفی نمایندگان اصولگرای ان حوزه ها در ان شهرستان ها و نارضایتی زاید الوصف مردم از وکلای اصولگرای خود می باشد. لذا به نظر میرسد با یکسری اقداماتی می توان از این خلا به وجود امده در فقدان طیف جایگزین برای انتخاب مردم استفاده نمود و پذیرش صادقانه اشتباهات خود و تشریح دلایل برخی ناکامی ها برای مردم و تلاش واقعی برای به دست اوردن اعتماد مردم با انجام و تغییر واقعی در منش و رفتارهای خود در این فرصت کم باقی مانده به سمت بازسازی اعتماد از دست رفته مردمی گام بر داشت وصادقانه امیدوار به لطف خداوند و اقبال مردمی بود.

عدم درک از میزان رویگردانی مردمی و استمرار بازی ها و کشمکش های درونی سیاسی و ادامه زد و بندهای سابق و عدم صداقت تحقق سناریوی پنچم و شکست را به دنبال خواهد داشت.