شروط دریافت یارانه بنزین اعلام شد
شروط دریافت یارانه بنزین اعلام شد

 رسیدگی به درخواست‌های سرپرستان خانوار متقاضی دریافت یارانه بنزین از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورد.

در حالی که آمارها نشان می دهد نزدیک به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار سرپرست خانوار درخواست خود را برای دریافت یارانه حمایتی ثبت کرده اند، بررسی درخواست‌های رسیده آغاز شده است.بر اساس تصمیم دولت، ۱۸ میلیون خانوار ایرانی که جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند، مشمول دریافت بسته حمایتی بنزین شده‌اند اما از مجموع ۶ میلیون خانوار باقیمانده، نزدیک به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار خواسار دریافت این یارانه حمایتی هستند .یارانه بنزین با هدف کمک معیشتی به خانوارهای کمتر از برخوردار در دستور کار دولت قرار گرفت، بر این اساس از میان جمعیت ۷۶ میلیونی یارانه بگیر، نزدیک به ۱۶ میلیون نفر واجد شرایط دریافت یارانه معیشتی تشخیص داده نشدند .

فرآیند رسیدگی چیست؟
فرآیند رسیدگی به درخواست‌های رسیده با اعلام پیامک از سوی سرپرست خانوار آغاز می‌شود. متقاضیان دریافت بسته حمایتی در مرحله دوم رسیدگی باید اعلام کنند که در مناصبی چون وکالت، پزشکی و هیات علمی دانشگاه‌ها فعالیت ندارند. در عین حال این یارانه به مدیران کل و بالاتر، فرماندهان و مناصب بالاتر و اصناف ممتاز و درجه یک و بازرگانان تعلق نمی‌گیرد.در عین حال خانوارهایی که بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی دارند و مالکان خودروهای سواری به ارزش ۳ میلیارد ریال و خودروهای عمومی به ارزش ۴ میلیارد ریال از این دایره بیرون قرار می‌گیرند.کارفرمایان با بیش از سه بیمه پرداز، خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان شهرها ۱۲ میلیارد ریال و سایر شهرها ۹ میلیارد ریال باشد و گیرندگان تسهیلات بانکی به ارزش مجموع ۳ میلیارد ریال و خانوارهایی با درآمد بالاتر از حد تعیین شده نمی‌توانند از این یارانه بهره گیرند.

سقف درآمد برای خانوار یک نفره ۴ میلیون تومان در ماه، برای خانوار دو نفره ۵ میلیون تومان، خانوار سه نفره ۶ میلیون تومان.این سقف برای خانوار چهارنفره ۷ میلیون تومان در ماه تعیین شده است. سقف درآمدی برای خانوار ۵ نفره و بالاتر برابر با ۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.به این ترتیب افرادی که این نکات را مورد تایید قرار دهند، به دولت این مجوز را می‌دهند که بازبینی تمامی حساب‌های بانکی آنها را در دستور کار قرار دهد. پس از بازبینی است که از طریق پیامک تصمیم اتخاذ شده به متقاضیان این بسته اعلام می‌شود.نداشتن ملک اما شرط قطعی برخورداری از یارانه نیست چرا که میرزایی ، سخنگوی ستاد شناسایی طرح حمایت‌های معیشتی می‌گوید کسانی که خانه های گران قیمتی اجاره کرده اند لزوما از این یارانه برخوردار نمی‌شوند.

ممکن است جمعیت یارانه‌بگیر بیش از ۶۰ میلیون نفر شود
بسیاری این سئوال را می‌پرسند؛ ممکن است جمعیتی که یارانه بنزین می‌گیرند، بیش از ۶۰ میلیون نفر شود؟پاسخ صریحی برای این سئوال وجود ندارد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری گفته است: باید به مردم اطمینان داد که همه واجدان شرایط از بسته حمایت معیشتی بهره‌مند خواهند شد.وی حتی تاکید دارد نباید کسانی که از بسته حمایت برخوردار شده‌اند دغدغه حذف از فهرست دریافت کنندگان را داشته باشند.از سوی دیگر اما میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی به دریافت کنندگان این یارانه توضیح کرده است اگر تمایلی به دسترسی دولت به حساب‌های بانکی‌شان ندارند انصراف خود را از دریافت این یارانه اعلام کنند.
مرجع : خبرآنلاین