مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شوشتر از مهار و خاموشی ۶۴۰ فقره آتش‌سوزی در کاه و کلش در این شهرستان در ۶ ماه نخست امسال خبر داد.

مهدی ایوبی با بیان اینکه این سازمان یک هزار و ۸۶۰ فقره آتش‌سوزی را در ۶ ماه نخست امسال در شهرستان شوشتر مهار کرده است، اظهار کرد: از این رقم  ۷۰۰ فقره مربوط به آتش‌سوزی جنگل، چمن، لاستیک ،۶۴۰فقره مربوط به آتش‌سوزی در کاه و کلش مزارع و۵۴۰فقره نیز مربوط به منازل بوده است.

وی افزود: نیروهای آتش‌نشانی در حوادث رانندگی نیز به بیش از ۵۰فقره تصادف که سرنشینان در خودرو گرفتار شده بودند، امدادرسانی کردند.

ایوبی عنوان کرد: با آغاز فصل گرما و استقرار تیم‌های امداد و نجات در سواحل رودخانه، آتش‌نشانان در این مدت بیش از ۴۰۰غریق را در سواحل رودخانه‌های شوشتر از مرگ حتمی نجات دادند.

مدیرعامل آتش‌نشانی شهرستان شوشتر عنوان کرد: امروز به مناسبت روز آتش‌نشانی، ۲۵ کپسول در سراسر شوشتر به‌ویژه آموزش‌وپرورش توزیع شد.

 وی در پایان گفت: در شوشتر ۹۰ درصد از مردم به صورت دوره مقدماتی آموزش داده شده و از فردا نیز روستای شعیبیه و مدارس این روستا به‌صورت رایگان آموزش داده می‌شوند.

 آتش زدن کاه و کلش مطابق قانون جرم است اما برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول، اقدام به آتش زدن بقایای بر جای مانده از برداشت آن می‌کنند که این کار به دلیل تهدید بهداشت عمومی و آلودگی هوا پیگرد قانونی دارد.

با آتش زدن بقایای محصول علاوه بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

منبع: مهر