[ad_1] ایرنا: یک روز پس از آزادی نفتکش ایرانی گریس یک که طی پنج هفته گذشته به صورت غیر قانونی توسط دولت دست نشانده لندن در جبل‌الطارق توقیف شده بود، راب مکر، سفیر انگلیس در ایران در توییتر خود ادعا کرد هرگونه انتقال نقدی و غیر نقدی به نهادهای تحریم شده از طریق اروپا غیر […]

[ad_1]

ایرنا: یک روز پس از آزادی نفتکش ایرانی گریس یک که طی پنج هفته گذشته به صورت غیر قانونی توسط دولت دست نشانده لندن در جبل‌الطارق توقیف شده بود، راب مکر، سفیر انگلیس در ایران در توییتر خود ادعا کرد هرگونه انتقال نقدی و غیر نقدی به نهادهای تحریم شده از طریق اروپا غیر قانونی می باشد. کشتی گریس ١ در قلمرو اروپا بوده و این امری غیر قابل انکار می باشد.

نفتکش گریس ۱ حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت ایران که از چهارم ژوئیه امسال توسط پلیس جبل الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف شد، باعث ایجاد بحران دیپلماتیک بین تهران و لندن شد.

سفیر انگلیس: قانون درباره گریس یک روشن است

در حالی که انگلیس مدعی است توقیف این کشتی با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته، اما دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق با لندن اختلاف دارد، تأکید کرد که اقدام انگلیس به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

همچنین بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس برای توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل محموله نفت خام ایران، حتی به اتهام حرکت به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد.

بر اساس سند ضمیمه تدابیر محدود کننده اتحادیه اروپا علیه سوریه، کشورهای اروپایی فقط موظف به بازرسی محموله‌هایی به مقصد سوریه هستند که ظن حمل تسلیحات نظامی به این کشور وجود داشته باشد.

در واقع ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا فقط در شرایطی که دلایل قانع کننده وجود داشته باشد، می توانند کشتی ها و هواپیماهای در حال گذر از قلمرو اتحادیه اروپا را که حامل تسلیحات و «تجهیزات مرتبط با سرکوب داخلی» است، توقیف کنند.

طبق سندی تحریمی اتحادیه اروپا «واردات» نفت خام و محصولات پتروشیمی از سوریه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع و اشاره ای به محدودیت در صادرات نفت خام به این کشور نشده است. بنابراین اقدام انگلیس از هر جهت مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل است.

این در حالی است که سفیر انگلیس در ادامه پیام توییتری خود نوشته است: شواهد روشن است، قصد، فرستادن نفت به نهاد های تحریم شده ی سوریه بوده است. شایان ذکر است که کشتی گریس ١ بدون مجوز بوده است و جبل الطارق حق داشته آن را توقیف نماید.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن دیروز پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: با تصمیم مقامات جبل الطارق و تایید دادگاه، نفتکش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد شد. کشورمان در تمامی۴۰ روز گذشته با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه، گفت وگوهای مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای رفع این اقدام غیرقانونی انجام داد.

به نوشته بعید نژاد، آمریکا با تلاش های مذبوحانه قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه هم اظهار داشت: ایران برای آزادی نفتکش گریس یک هیچ تعهدی مبنی براینکه به سوریه نرود نداده است، زیرا از ساعات اولیه توقیف نفتکش اعلام کردیم که مقصد نفتکش سوریه نبوده و تا انتها هم بر سر همین حرف باقی مانده و تاکید کردیم که اگر هم مقصد نفتکش سوریه بود بازهم‌هم به کسی ربطی نداشت.

وی افزود: درحقیقت آنها بخاطر خروج آبرومندانه از این اقدام غیر قانونی و دزدی دریایی، بحث تعهد را مطرح کردند.

[ad_2]