[ad_1] ایسنا: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: برای آزادسازی واردات خودرو در حال مذاکره با مسئولان دولتی هستیم. مهدی دادفر اظهار کرد: پس از خروج خودروهای مانده در گمرک‌ها، صنف واردکنندگان خودرو کاملا تعطیل خواهد شد و صنفی به این اسم دیگر نخواهیم داشت. وی ادامه داد: در خصوص پیگیری آزادسازی واردات خودرو مکررا در […]

[ad_1]

ایسنا: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: برای آزادسازی واردات خودرو در حال مذاکره با مسئولان دولتی هستیم.

مهدی دادفر اظهار کرد: پس از خروج خودروهای مانده در گمرک‌ها، صنف واردکنندگان خودرو کاملا تعطیل خواهد شد و صنفی به این اسم دیگر نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در خصوص پیگیری آزادسازی واردات خودرو مکررا در حال مذاکره با مسئولان دولتی هستیم و مکاتباتی نیز با رئیس‌جمهوری و معاون اول ریاست‌جمهوری داشته‌ایم تا برای مجموعه واردکنندگان خودرو فکری کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: پیشنهاداتی در این زمینه داده شده که برای واردات خودرو نیاز به ارز نداریم و تامین خودرو بدون اخذ وجه نیز می‌تواند انجام شود. سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در شرایط تحریمی نیز قابل استفاده است و می‌توان از آن‌ برای واردات خودرو استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امکان واردات خودرو در عمل وجود دارد، بنابراین دغدغه ما زیرساخت‌های ایجاد شده است، اظهار کرد: شاخص بودن خودروهای وارداتی و پیشرو بودن آن‌ها در ارائه مدل‌های نو به کشور در صنعت خودروسازی، در حال حاضر مطرح است؛ در نتیجه باید راه ورود چنین خودروهایی به کشور باز بماند و مردم باید بدانند تکنولوژی روز خودرویی چه چیزهایی را ارائه می‌دهد.

دادفر ادامه داد: به طور مثال تا زمانی که خودروهای هیبریدی در ایران شناخته نشده باشند، مردم و صنعت خودرو به سمت آن نیز نخواهند رفت. محدودیت‌هایی که بر واردات خودرو اعمال شده، باعث می‌شود از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب مانده و به دنبال آن نرویم.

وی اظهار کرد: امروز اگر گفته می‌شود که خودروسازان داخلی به سمت خودروهای برقی و هیبریدی بروند، به این دلیل است که زمانی شاهد ورود چنین خودروهایی به کشور بوده‌ایم. این در صورتی است که خودروهای هیبریدی در دنیا خیلی هم جدید نیستند. این نکته را نیز باید گفت که اگر امروزه مردم به خودروهای گیربکس اتوماتیک علاقه‌مند شده‌اند، به این دلیل است که بیش از ۲۰ سال واردکنندگان خودرو در حال واردات چنین خودروهایی به کشور بوده‌اند.

از ابتدای تیر ماه سال گذشته با مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، واردات بیش از ۱۳۳۹ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو ممنوع شد.

بیشتر کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی که آمریکا با تروریسم اقتصادی به دنبال نابود کردن منابع ارزی ایران و فشار وارد کردن به اقتصاد و معیشت مردم ایران است، صرف کردن منابع ارزی کشور برای وارد کردن کالاهای لوکس و غیرضروری همچون خودرو برخلاف منافع و مصالح ملی است.

اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مبنی بر تعطیل شدن صنف واردکنندگان خودرو در حالی است که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده خودرو موظف هستند تا ۱۰ سال پس از فروش آخرین دستگاه از خودروهای وارداتی خود خدمات پس از فروش (وارانتی) به خریداران این محصولات ارائه کنند؛ بنابراین ایجاد شائبه تعطیل شدن این صنف نادرست بوده و حداقل تا ۱۰ سال آینده باید به کار خود ادامه دهند.

[ad_2]