[ad_1] ایسنا: ساعت ۱۰:۵۴ دقیقه صبح روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر ۹۸ زلزله‌ای به قدرت ۴.۱ ریشتر دامغان را لرزاند. این زلزله که سه پس‌لرزه ۴.۸، ۴.۲ و ۴ ریشتری به همراه داشت درست زمانی رخ داد که داوطلبان کنکور گروه‌های ریاضی و انسانی دفترچه پاسخ به سوالات عمومی را به پایان برده‌ بودند و مشغول […]

[ad_1]

ایسنا: ساعت ۱۰:۵۴ دقیقه صبح روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر ۹۸ زلزله‌ای به قدرت ۴.۱ ریشتر دامغان را لرزاند. این زلزله که سه پس‌لرزه ۴.۸، ۴.۲ و ۴ ریشتری به همراه داشت درست زمانی رخ داد که داوطلبان کنکور گروه‌های ریاضی و انسانی دفترچه پاسخ به سوالات عمومی را به پایان برده‌ بودند و مشغول پاسخ به سوالات اختصاصی بودند.

تعدادی از این داوطلبان طی روزهای گذشته در تماس‌هایی مکرر با ایسنا و درج کامنت‌هایی ذیل خبرهای مرتبط با کنکور درباره آنچه که در آن جلسه کنکور بر آنها گذشت ضمن ارایه توضیحاتی از ماجرای کنکور و زلزله خواستار پیگیری این موضع شدند.

یکی از داوطلبان گروه ریاضی شهر دامغان که حوزه امتحانی وی دانشگاه آزاد اسلامی این شهر بوده در مورد ماجرای آن روز می‌گوید: «زلزله وقتی اتفاق افتاد که ما داشتیم سوالات اختصاصی را جواب می‌دادیم. به اولین زلزله‌ای که آمد خیلی اهمیت ندادیم و مشغول حل سوالات بودیم اما کمی بعدتر زلزله‌ای دیگر آمد که شدیدتر از قبلی بود و ما از جایمان بلند شدیم و کنار دیوار پناه گرفتیم. کمی بعد که فضا آرام‌تر شد به صندلی‌هایمان بازگشتیم ولی اضطراب زلزله تا پایان جلسه با ما همراه بود.»

این داوطلب می‌گوید: «یک ربع – بیست دقیقه طول کشید که شرایط جلسه به حالت عادی باز گردد ولی وقت اضافه‌ای به ما داده نشد!»

یکی دیگر از داوطلبان کنکور که گروه انسانی را برای شرکت در آزمون انتخاب کرده بود در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «بعضی از بچه‌ها بعد از دو زلزله اول، بی‌توجه به لرزش‌ها مشغول پاسخ به سوالات بودند اما بعد از زلزله سوم درهای دانشگاه را باز کردند و مدیر حوزه امتحانی پشت بلندگو اعلام کرد خونسردی خود را حفظ کنید. پناه بگیرید. اگر هم کسی می‌خواهد برود می‌تواند با تحویل پاسخنامه حوزه را ترک کند.»

این داوطلب ادامه می‌دهد: «وقتی که زلزله آمد بعضی از بچه‌ها بلند شدند که فرار کنند اما مراقبان به آن‌ها گفتند اگر می‌خواهید بروید باید برگه‌هایتان را تحویل دهید. بعضی‌ها هم بی‌توجه به زلزله نشسته بودند و سوالاتشان را جواب می‌دادند. حوزه امتحانی خانم‌ها طبقه بالای حوزه امتحانی ما بود و صدای جیغ و گریه تعدادی از آن‌ها تا طبقه پایین می‌آمد. ما چند دقیقه آب و آب‌نبات می‌خوردیم تا تمرکزمان برگردد.

تعداد زیادی از بچه‌ها هم حوزه را ترک نکردند و سعی کردند با کارهای مختلف بر روی سوالات کنکور متمرکز شوند؛ البته تمرکز من که دیگر برنگشت. من یک درس را برای یک ساعت آخر گذاشته بودم و با وجود اینکه مطالعه زیادی کرده بودم و درصد پاسخ‌های صحیح من در آزمون‌های آزمایشی خوب بود؛ فقط یک پنجم سوالات را پاسخ دادم. رأس ساعت ۱۲ هم پاسخنامه‌ها را جمع‌آوری کردند.»

یکی دیگر از داوطلبان رشته ریاضی است و حوزه امتحانی‌اش دانشگاه دامغان بوده می‌گوید: «زلزله اول که آمد همه به شوخی گرفتیم و فکر نکردیم که جدی باشد اما زلزله دوم شدیدتر و طولانی‌تر بود و حتی خود مراقب‌ها هم ترسیده بودند. مراقب‌ها به بچه‌ها گفتند کنار دیوار پناه بگیرید. نزدیک ۲۰ دقیقه طول کشید که شرایط جلسه عادی شود. بعد از زلزله سوم من دیگر برگه‌ام را تحویل دادم چون ترسیده بودم پس‌لرزه شدیدتری بیاید.»

یکی دیگر از داوطلبان رشته ریاضی درباره آنچه که صبح پنج‌شنبه در جلسه کنکورش گذشته می‌گوید: «اولین زلزله جدی نبود و حدود یک ثانیه طول کشید اما زلزله دوم شدیدتر بود و ما برای هفت، هشت دقیقه کنار دیوار ایستادیم. مراقب‌ها می‌گفتند هر کس سوالات را جواب داده برگه‌اش را تحویل بدهد، در نتیجه بعضی از داوطلبان برگه‌ها را تحویل دادند و از جلسه خارج شدند.»

این داوطلب کنکور در دانشگاه دامغان آزمون داده ادامه می‌دهد: «حدود ۲۰ دقیقه یا شاید نیم ساعت طول کشید که شرایط به حالت عادی برگردد، اما وقت اضافه‌ای هم به ما داده نشد.»

یکی از داوطلبان رشته انسانی هم می‌گوید: «زلزله را حس کردم. حوزه‌ی امتحانی ما حدود ۱۲ یا ۱۳ دقیقه کمی به هم ریخت اما می‌گویند حوزه داوطلبان ریاضی مدت بیشتری به هم ریخته بود. احتمالاً تأثیر زلزله روی کنکور آن‌ها هم بیشتر باشد چون سوالاتشان حل‌کردنی است.»

یکی دیگر از داوطلبان دامغانی درباره روز کنکورش می‌گوید: «حوزه امتحانی من دانشگاه دامغان بود. وسط حل سوالات اختصاصی بودیم که زلزله شروع شد. پناه گرفتیم و حدود نیم ساعت طول کشید که جو حوزه امتحانی آرام شود اما دیگر شرایط من به حالت قبل بازنگشت چون بسیار مضطرب بودم. برای ما خیلی بد شد چون سوالات کنکور آسان بود اما ما به دلیل استرس زلزله نتوانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم.»

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عصر روز ۱۴ تیر در گفت و گو با دیگر رسانه‌ها درباره زلزله روز پنج‌شنبه هفته گذشته دامغان گفت: همزمان با برگزاری آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، زلزله در شهرستان دامغان اتفاق افتاد و تعدادی از داوطلبان این حادثه طبیعی را احساس کردند. مورد خاصی در این زمینه گزارش نشد و بلافاصله بعد از این اتفاق، داوطلبان به آرامش دعوت شدند و آزمون این شهرستان به موقع به کار خود پایان داد.

قطعاً وقوع حوادث غیرمترقبه در زندگی روزمره و به تبع آن رویدادهای مهمی همچون آزمون سراسری طبیعی است و نمی‌توان مسئولیت آن را متوجه سازمان‌های متولی برگزاری آزمون‌ها کرد. همانگونه که به مدت هشت سال کنکور سراسری و سایر آزمون‌ها در ایران در زمان‌هایی برگزار می‌شد که جنگ تحمیلی در جریان بود و وقوع بمباران محتمل. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ایران کشوری حادثه‌خیز است و روی کمربند زلزله قرار دارد.

لذا باید بررسی کرد که آیا دستورالعملی در رابطه با وقوع حوادث غیرمترقبه در جلسه کنکور سراسری و یا آزمون‌های دیگر وجود دارد؟ آیا پروتکل مشخصی برای زمان وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی وجود دارد که به عنوان مثال معین کند به ازای هر میزان شدت حادثه چه اقداماتی در جلسه آزمون‌ها باید انجام شود؟

به نظر می‌رسد باید مسئولان امر اختیاراتی را به مسئولان برگزاری حوزه‌های امتحانی بدهند تا در شرایط خاص و بر اساس یک آئین‌نامه مشخص وقت بیشتری در اختیار داوطلبان قرار دهند تا حقی از کسی ضایع نشود.

در صورت نبود پروتکل مناسب در سازمان‌های متولی برگزاری آزمون‌ها، حال با توجه به تجربه زلزله دامغان، فرصت مناسبی است که دستورالعمل اقدامات لازم در هنگام وقوع سوانح و حوادث غیرمترقبه تدوین شود.

[ad_2]