فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتار تامین اعتبار نشده و متوقف است/ بیکاری ۵ هزار نفر در صورت عدم تامین اعتبار
فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتار تامین اعتبار نشده و متوقف است/ بیکاری ۵ هزار نفر در صورت عدم تامین اعتبار

مدیرعامل موسسه جهاد نصر و مجری طرح 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام گفت: موسسه جهاد نصر این آمادگی را داشت تا در سال 98 عملیات اجرایی 50 هزار هکتار از فاز دوم طرح را شروع کند اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی اجرای پروژه متوقف شده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر و مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام گفت: موسسه جهاد نصر این آمادگی را داشت تا در سال ۹۸ عملیات اجرایی ۵۰ هزار هکتار از فاز دوم طرح را شروع کند اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی اجرای پروژه متوقف شده است.
محمد جواد صالحی نژاد در گفت و گو با خبرنگار کاوش اظهار داشت: فاز اول طرح در سطح ۲۹۵ هزار هکتار به نتیجه رسیده و شروع فاز دوم طرح در سطح ۲۵۵ هزار هکتار نیازمند تامین منابع مالی است.
وی با بیان اینکه از ۲۵۵ هزار هکتار فاز دوم ۲۴۵ هزار هکتار در خوزستان و ۱۰ هزار هکتار مربوط به استان ایلام است، افزود: در فاز اول ۲۰ شهرستان استان خوزستان تحت پوشش طرح قرار گرفتند و بنا است در فاز دوم طرح، همه شهرستان‌های استان خوزستان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار بگیرند.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: آب مطمئن برای فاز دوم طرح نیز تخصیص داده شده اما با توجه به شرایط کشور و اولویت بندی هایی که وجود دارد شروع فاز دوم تامین اعتبار نشده و از طریق کانال های مختلف و ظرفیت های مسئولین استانی در حال رایزنی برای تامین اعتبار هستیم.
صالحی نژاد با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز دوم آماده و مشخص است، تصریح کرد: هنگام تنظیم لایحه بودجه سال ۹۸ پیشنهاد داده ایم تا از محل صندوق توسعه ملی مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای شروع عملیات فاز دوم در سطح ۵۰ هزار هکتار تخصیص داده شود که تاکنون محقق نشده است.
وی افزایش تولید محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال و ارتقاء امنیت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را از دستاوردهای اجرای فاز اول طرح اعلام کرد.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر و مجری طرح ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام تاکید کرد: با اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری ۳۰۰ هزار شغل پایدار به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
صالحی نژاد اضافه کرد: در پایان فاز اول طرح بیش از ۵ هزار نفر به صورت موقت در سطوح و بخش های مختلف مشغول به کار بوده اند که با تامین نشدن اعتبار فاز دوم این تعداد بیکار و کاهش پیدا خوهد کرد و در صورت تامین اعتبار فاز دوم و آغاز عملیات اجرایی که ۴ تا ۵ سال زمان می برد آنها مشغول به کار می مانند.
وی با اظهار امیدواری در تامین بودجه اجرای فاز دوم طرح در ادامه سال ۹۸، تصریح کرد: با کمک سایر مسئولان استانی در تلاش هستیم تا منابع مالی برای اجرای ۵۰ هزار هکتار در سال ۹۸ محقق شود و در حال مذاکره با طرف های خارجی هستیم تا بتوانیم از فایناس نیز استفاد کنیم.