اهواز شهر پل های زیبا/ ویدئو
اهواز شهر پل های زیبا/ ویدئو

اهواز با داشتن پل‌های زیبا و کم نظیر بر فراز رودخانه کارون ملقب به شهر پل هاست .

اهواز با داشتن پل‌های زیبا و کم نظیر بر فراز رودخانه کارون ملقب به شهر پل هاست .

معمولا هر شهر را به نماد‌ها و جلوه‌های چشم نواز و ماندگار آن می‌شناسند. نماد‌هایی که برگرفته از هویت و جغرافیای آن اقلیم باشد. اهواز به عنوان شهری تاریخی و با هویتی برگرفته از فرهنگ، تمدن و سنت‌های ساکنانش دارای نماد‌ها و جلوه‌های زیبایی است که آفرینش آن‌ها ناشی از وجود نخل‌های سرافراز خرما و کارون صبور و آرام است.

از جمله این نماد‌ها وجود پل‌های متعدد با پیشینه و ساخت و کاربرد ویژه است. وجود ۹ پل بر رودخانه کارون و در محدوده شهری، اهواز را بر جایگاه نخست خاورمیانه در خصوص داشتن بیشترین تعداد و زیباترین پل‌های رودخانه‌ای نشانده است به ویژه اینکه بدانیم پل هلالی یا سفید، قدیمی‌ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه و پل هشتم بزرگترین پل معلق خاورمیانه به حساب می‌آیند.

پل سیاه اهواز در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و همزمان با احداث راه آهن سراسری ایران بر روی رود کارون ساخته شد. پل سیاه اولین پل شهر اهواز بود که بعد‌ها به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه‌های آن به پل سیاه شهرت یافت. طول آن یک هزار و یک هزار و ۵۰ متر و عرض ۶ متر است.

پل سفید اهواز یا پل معلق نام یکی از پل‌های شهر اهواز است که یکی از نماد‌های شهر اهواز محسوب می‌شود. پل سفید در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانه کارون ساخته شده است. این پل دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است.

ساختمان پل سوم در شهریور ۱۳۳۶ خورشیدی آغاز شد و در بهمن ۱۳۴۹ مورد بهره برداری قرار گرفت .

پل نادری نیز در سال ۱۳۵۴ شمسی ساخته شد که خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی (امانیه) فلکه ساعت و میدان مولوی متصل می‌کند .

پل پنجم در دو باند و به منظور کاهش بار ترافیکی پل چهارم ساخته شده است که مسیر خیابان دکتر شریعتی را به اتوبان گلستان وصل می‌کند. این پل در سوم خرداد ماه سال ۱۳۷۵ خورشیدی افتتاح شد.

پل ششم معروف به پل صنایع فولاد در جنوب شهر اهواز در حدود دو روستای چنیبه در غرب کارون و شهر کارون در شرق رودخانه قرار دارد و راه اصلی ارتباط کارخانه‌های نورد و صنایع دستی در دو سوی رودخانه کارون است.

پل هفتم هم ارتباط بین بلوار توحید و تقاطع خیابان شهید چمران (میدان دوم کیان‌پارس) و بلوار آیت‌الله بهبهانی را برقرار می‌ کند . بزرگ‌ترین آبشار مصنوعی کشور و خاورمیانه در دو طرف آن ایجاد شده است و یکی از زیباترین پل‌های شهر به شمار می‌رود.

پل کابلی یا هشتم با هدف تسهیل تردد خودرو‌ها و اتصال مناطق امانیه و مرکز شهر، طراحی و عملیات اجرایی پل هشتم از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در اسفند ۱۳۹۰ به پایان رسید. طراحی این پل متفاوت از دیگر پل‌های کارون است و به صورت کابلی و بدون پایه ساخته شده است.این پل بزرگترین پل کابلی خاورمیانه بحساب می‌آید.

همچنین با هدف کاهش بار ترافیکی پل سوم، طراحی پل نهم انجام شد .

پل طبیعت نیز که برای پیاده روی و گذر عابران پیاده و با هدف گسترش ورزش و نشاط در میان شهروندان روی گذرگاه لوله‌های آبرسانی غرب به شرق اهواز و حدفاصل پارک لاله تا بلوار ساحلی کیانپارس در سال ۹۲ از سوی شهرداری اهواز را اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.