گزارشی میدانی از وضعیت معابر کلانشهر اهواز در پایان سال ۹۹/ خیابان هایی پر از کنده کاری و چاله چوله/ ویدئو
گزارشی میدانی از وضعیت معابر کلانشهر اهواز در پایان سال ۹۹/ خیابان هایی پر از کنده کاری و چاله چوله/ ویدئو

اهواز با وجود داشتن بودجه مناسب همچنان با مشکلات شهری و خیابان‌های پرچاله دست و پنجه نرم می‌کند.

اهواز با وجود داشتن بودجه مناسب همچنان با مشکلات شهری و خیابان‌های پرچاله دست و پنجه نرم می‌کند.

در حالی که چند روز بیش‌تر تا آغاز سال نو باقی نمانده، شهر اهواز هم چنان با مشکل همیشگی خود دست و پنجه نرم می‌کند. چاله‌های معابر، مشکلات آب و فاضلاب  و پروژه‌های ناتمام تنها بخشی کوچک از مشکلات این شهر است که پایانی برای آن با شیوه رایج مدیریت این متصور نمی‌شود.

این در حالی است که این شهر بودجه‌های چند هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی می‌گیرد و همچنان مسئولان این شهر از کمبود بودجه سخن به میان می‌آورند. حال با نگاه به برخی از مشکلات موجود می‌توان به این موضوع پی برد که برخی از آنها مدت‌هاست که زندگی را بر مردم سخت کرده‌اند و بحث یک ماه یا چند ماهه نیست.

در شرایط فعلی کرونا که هر روز از جهش آن سخن به میان است و سخت‌گیری بر رعایت پروتکل‌ها هر روز بیش از روز گذشته احساس می‌شود، وجود مشکلات آب و فاضلاب که مستقیماً با سلامت و بهداشت مردم رو به رو هستند، قابل تامل‌اند و گرچه هنوز تحقیقی در این باره صورت نگرفته ‌ولی شاید بتوان نظریه‌ای داد که وضعیت قرمز فعلی شهر اهواز، یک عاملش مشکلات آب و فاضلاب شهر است.

چاله‌های معابر که تقریباً می‌توان گفت که هیچ خیابان سالمی در این شهر نمی‌توان یافت، خود کم کم در حال تبدیل شدن به یک بحران هستند. چاله‌هایی که ضررهای جانی و مالی فراوانی به مردم هر روز وارد می‌کنند ولی مدیران این شهر بی‌تفاوت به مناطق محروم، به محله‌ای که خود ساکن آن هستند می‌نگرند و گاه آن را هم نمی بینند.

در این بین، پروژه‌های ناتمام شرکت آبفا و یا شرکت گاز که بعد از اجرای هدف اصلی پروژه، ما باقی مراحل را رها می‌کنند و یا با چند کاغذ بازی، توپ را در زمین شهرداری می‌اندازند و بی‌تفاوت به وضع مردم، پایان کار برای خود صادر می‌کنند.

کنده‌کاری‌هایی که هر روز در مناطق مختلف شهر شاهد آن هستیم، بعد از عملیات اصلی، گاه حتی بدون پر کردن و یا پر کردن غیر اصولی، رفت و آمد مردم را مختل می‌کنند. ترمیم آسفالت هم که گاه چندین ماه بعد صورت می‌گیرد، بدون زیرسازی بوده و با عبور خودروهای سنگین نشست کرده و باز مشکلی جدید پدید می‌آورند.

دود شرایط فعلی این شهر فقط در چشم مردم می رود و مدیران این شهر که گویی خود جزئی از این مردم نیستند، بی تفاوت تماشاچی دردهای این مردمند.

در فیلم زیر، که گذری ساده تنها به 5 نقطه از این شهر است، سخن از یک بحران به میان می آورد که خود مملو از بحران‌هاست.

شاید به قطع می‌توان گفت که در اهواز قانون پایستگی بحران وجود دارد، بحران پایانی ندارد بلکه ار نوعی به نوع دیگر تبدیل می‌شود.