رئیس دفتر رئیس جمهوری: نرخ ارز ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست/ ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم // توضیحات جدید واعظی
رئیس دفتر رئیس جمهوری: نرخ ارز ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست/ ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم // توضیحات جدید واعظی

روزهایی زیر ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشتیم و نمی توانسیم حتی پول آن را جابجا کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: اگرچه تحریم ها کاهش نیافته، اما اکنون فروش و صادرات نفت در کشور روان شده است و امیدواریم این شرایط را پیش ببریم. روزهایی را پشت سر گذاشتیم که زیر ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشتیم و نمی توانسیم حتی پول آن را جابجا کنیم، با این وجود ناچار بودیم فضایی را در کشور ایجاد کنیم که کمبود کالایی نداشته باشیم.

به گزارش ایسنا؛ محمود واعظی، شامگاه (پنجشنبه-۷ اسفند ماه) در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، اظهار کرد:«متاسفانه با واقعیتی روبرو شدیم که نه می خواستیم، نه اشتباهی کردیم و نه به استقبال آن رفتیم که چهار سال پیش دیوانه ای در آمریکا رای آورد و آنچه با تحریک صهونیست ها علیه ایران انجام داد، با هیچ کشوری انجام نداد و با یک جنگ روانی و اقتصادی فشار حداکثری به کشور وارد کرد.

واعظی با بیان اینکه طی سه سال گذشته کشور با یک جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو بود، گفت: باید ارزی که صادرکنندگان کالا با آن صادر می کردند را به بانک مرکزی باز می گرداندیم تا کالای اساسی برای سفره های مردم می خریدیم.

وی با بیان اینکه زمانی که این جنگ به کشور تحمیل شد، روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت می فروختیم، گفت: اما در این دوران، روزهایی را پشت سر گذاشتیم که زیر ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشتیم و نمی توانستیم حتی پول آن را جابجا کنیم، با این وجود ناچار بودیم فضایی را در کشور ایجاد کنیم که کمبود کالایی نداشته باشیم تا دشمن از این فضا سوء استفاده نکند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در این شرایط ناچار شدیم طی سه سال گذشته از ارز صادرکنندگان استفاده کنیم که به گفته دشمنان، فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است و ما توانستیم با ارز صادراتی صادرکنندگان بخشی از مشکلات سفره و معیشت مردم را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.

 

توضیح واعظی درباره افزایش قیمت دلار: حرف‌هایم نادرست برداشت شده

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره سخنان قبلی اش در زمینه افزایش قیمت دلار گفت: حرف‌هایم نادرست برداشت شده است. نگفتم دولت ارز را گران کرده، عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌ها و فشار حداکثری بوده است.

به گزارش عصرایران، قبل از این، رسانه به نقل از واعظی این بخش را منتشر کردند: “وی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده.”

واعظی در سخنان جدید خود ادامه داد: دولت نرخ ارز را واقعی نمی‌داند و همواره برای کاهش نرخ ارز تلاش کرده است.

محمود واعظی در تشریح اظهارات خود در جلسه با فعالان بخش خصوصی اصفهان، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:‌ در گفت‌وگوی صمیمانه‌ دیشب با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان،‌ بخشی از عرایضم به دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متاسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است.

آنچه در تشریح شرایط بسیار دشوار جنگ اقتصادی در سه سال گذشته در این جلسه بیان شد، ناظر به شدت تحریم‌ها، فشار حداکثری و کم‌وکیف محدودیت‌هایی بود که به اقتصاد کشور تحمیل شد و پیامدهای نامیمونی همچون افزایش نرخ ارز را به دنبال داشت. بی‌تردید گرانی ارز در آن مقطع،‌ نتیجه فشارهای تاریخی و کم‌سابقه بر اقتصاد ایران بوده و مقصود بنده نیز این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه‌ی تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ی دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران، ایستاده است.

بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسؤولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آنچنانکه در آینده‌ی نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.

تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در این سه سال، با هدف کاهش اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و خصوصا جلوگیری از افزایش نرخ ارز و کنترل تورم بوده است. لذا هر گونه تلقی که انتفاع دولت از گرانی نرخ ارز را مفروض بگیرد،‌ قطعا غلط و نامنطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور است. چنین فرضیه‌ای البته جفا به همه عزیزان و دست‌اندرکارانی که برای مقابله جهش نرخ ارز کوشیدند نیز هست.