کرونای انگلیسی در خوزستان گسترش پیدا کرده/ دو کودک فوت شده این ویروس را داشته اند/ منشاء ویروس از عراق است/ عراقی ها اعتماد را خدشه دار کردند/ برای عبور از مرز تست های تقلبی منفی خریده و ارائه می کردند/ با درخواست قرنطینه دو هفته ای موافقت نشد/ با این شیوه اجرای محدودیت ها ویروس کنترل نمی شود/ چرا آموزش و پرورش و دانشگاه های وزارت علوم پای کار نمی آیند؟
کرونای انگلیسی در خوزستان گسترش پیدا کرده/ دو کودک فوت شده این ویروس را داشته اند/ منشاء ویروس از عراق است/ عراقی ها اعتماد را خدشه دار کردند/ برای عبور از مرز تست های تقلبی منفی خریده و ارائه می کردند/ با درخواست قرنطینه دو هفته ای موافقت نشد/ با این شیوه اجرای محدودیت ها ویروس کنترل نمی شود/ چرا آموزش و پرورش و دانشگاه های وزارت علوم پای کار نمی آیند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عراقی ها صداقت را زیر پا گذاشتند و به دروغ برگه های تست منفی برای عبور از مرز ارائه کردند و باعث گسترش ویروس انگلیسی در خوزستان شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عراقی ها صداقت را زیر پا گذاشتند و به دروغ برگه های تست منفی برای عبور از مرز ارائه کردند و باعث گسترش ویروس انگلیسی در خوزستان شدند.

به گزارش کاوش اخبار، فرهاد ابول نژادیان شنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از نیمه های بهمن سرعت انتشار بیماری و شمار مبتلایان بالا رفت و همین مورد باعث شد که احتمال بدهیم که ویروس جهش یافته انگلیسی وارد استان شده است.

اکثر نمونه های بررسی شده سوش انگلیسی بودند

وی افزود: در همین رابطه 10 نمونه به انستیتو پاستور تهران فرستادیم که 9 نمونه کرونای انگلیسی تایید شد و 2 مورد نیز از آبادان ارسال کردیم که آن دو هم انگلیسی بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: وقتی این افراد را ردگیری کردیم مشخص شد که منشاء همه از عراق بود. یک خانم 40 ساله در شادگان مهمانی از عراق داشت یا یک فرد 25 ساله عراقی به یکی از هتل های اهواز آمد و 4 نفر از پرسنل آن هتل ویروس جهش یافته گرفت.

فوت دو کودک به دلیل ابتلا به کرونای انگلیسی

دکتر ابول نژادیان تصریح کرد: نمونه های دیگری از نقاط مختلف استان از جمله اهواز، هویزه، دزفول و دشت آزادگان به تهران ارسال کردیم که متوجه شدیم تمام سوش ها انگلیسی است. حتی دو کودکی که در ایذه و سوسنگرد به دلیل کرونا فوت شدند امروز به ما علام کرده اند که به ویروس انگلیسی مبتلا بوده اند.

فوت دو کودک به دلیل ابتلا به کرونای انگلیسی

وی تایید کرد: دختر ۹ ساله سوسنگردی بدون هیچ بیماری زمینه ای، با علائم سردرد و ضعف و بیحالی به بیمارستان مراجعه کرده بود پزشکان فکر کرده اند که دچار مننژیت شده و حتی سی تی اسکن  از مغز نشان داد که بخش خاکستری مغز خورده شده است و با عنوان مننژیت یا بیماری التهاب مغز به بیمارستان کودکان ابوذر اهواز اعزام کردند. در بیمارستان ابوذر پزشکان ضعف و بی حالی دختر را که دیدند به کرونا مشکوک شدند و با انجام سی تی اسکن متوجه شدند که تمام ریه درگیر است و در کمتر از دو ساعت در بیمارستان ابوذر فوت کرد.

چرا قبل از انتشار ویروس انگلیسی، مرزها را کنترل نکردید؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به خبرنگار کاوش اخبار که چرا قبل از آنکه ویروس انگلیسی از طریق عراقی ها وارد خوزستان شود مرزها را کنترل نکرده اید، گفت: عراقی ها صداقت را رعایت نکرده و اعتماد را خدشه دار کردند چرا که به دروغ برای ورود به کشور تست های منفی تقلبی ارائه می کردند.

دکتر ابول نژادیان عنوان کرد: عراق نظام ثبتی ندارد و آمار فوتی های این کشور غیرمستند است و خودشان هم نمی دانند که سوش انگلیسی دارند. بر اساس مبادلات بین‌المللی هر کسی از کشور خارج می‌شود یک تست PCR منفی که در ۷۲ ساعت گذشته انجام شده باید در دست داشته باشد اما عراقی ها تست های منفی تقلبی ارائه می کردند و بعدا که متوجه شدیم سوش انگلیسی از عراق وارد خوزستان شده، گزارش گرفتیم و مشخص شد که تست های کرونا را تا یک و نیم میلیون خرید و فروش می کنند و برای ورود به ایران تست منفی می خریدند بدون اینکه آزمایشی بدهند.

وی افزود: در خواست تعطیلی دو هفته ای مرزها را کرده ایم تا بتوانیم در آنجا آزمایشگاه برقرار کنیم و تست های خودمان را از مسافرین داشته باشیم اما در عین حال در مرز نه محلی برای قرنطینه وجود دارد و نه سالن ترانزیتی یا مکانی که بتوان در ساعت هایی که جواب های تست ها مشخص می شود مسافرین در آنجا بمانند.

جنوب و غرب استان به شدت درگیر ویروس انگلیسی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه ویروس انگلیسی در استان گسترش یافته و در حال حاضر جنوب و غرب استان به شدت درگیر آن است، اضافه کرد: پیک اول ۱۱۷ روز طول کشید ۳۲ هزار و ۷۵۲ بیمار داشت و حداکثر بیمار بستری روزانه در این پیک ۸۵۶ نفر بود؛ پیک دوم ۱۰۵ روز طول کشید ۱۹ هزار بیمار و حداکثر بیماری که در روز مراجعه می کردند ۴۵۱ نفر بود ولی در پیک سوم که به صورت جزیی از ۲۰ دی شروع شد اما عملا از بهمن ماه موارد بیماری افزایش یافت؛ ۴۲ روز طول کشید ۱۰ هزار بیمار و حداکثر ۹۱۴ نفر بستری شده اند آن هم در شرایطی که کل استان درگیر نیست.

با درخواست قرنطینه موافقت نکردند

دکتر ابول نژادیان تصریح کرد: برای کنترل این سوش انگلیسی که قدرت سرایت و کشندگی بسیار بالا و غیرقابل پیش بینی دارد در خواست وضعیت اضطرار، قرنطینه و دو هفته تعطیلی کرده ایم که هنوز با آن موافقت نشده است. ما با توجه به شرایط پیشنهاد لازم را داده ایم ولی تصمییم گیرنده نیستیم که با آن موافقت کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی پروتکل ها که تنها 50 درصد رعایت می شود نمی تواند در قطع زنجیره موثر باشد و ویروس را کنترل کند، بیان کرد: محدودیت های ابلاغی به درستی رعایت نمی شود، ترددها در جریان و اصناف و بازاریان در حال فعالییت هستند. فرمانداران محترم بدانند که هرگونه کم کاری در این زمینه نتیجه آنها در بیمارستان ها دیده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: کار علوم پزشکی تعطیلی بازار و اصناف نیست و فرمانداران باید مصوبات ستاد را اجرایی کنند و باید همه دستگاه ها به کمک علوم پزشکی بیایند و به وظایف خود عمل کنند.

آموزش و پرورش و دانشگاه های وزرات علوم کجای ماجرا هستند؟

دکتر ابول نژادیان اظهار کرد: ما با تمام نیرو در حال کار هستیم اما سازمان های دیگر کجا هستند، از آموزش و پرورش و دانشگاه های وزارت علوم خواسته ایم که نیروهای خود را پای کار بیاورند و به کمک ما بیاند اما حاضر به کمک نشدند.

وی بیان کرد: از این هفته قرار شده در تمام فرودگاه ها و ایستگاه های قطار و ترمینال های مسافربری تست از مسافران گرفته و بعد اجازه سفر بدهیم. تنها در فرودگاه روزی دو هزار و 500 مسافر خارج می شود که اگر بخواهیم از آنها تست بگیریم هر نفر 25 دقیقه زمان می برد و در سه شیفت هر شیفتی 800 نفر باید تست بدهند که نیازمند نیرو است اما علی رغم درخواستی که داده ایم آموزش و پرورش و دانشگاه های وزرات علوم که چند ماه است تعطیل هستند، پای کار نمی ِآیند.

در ادامه گزیده ای از موارد مطرح شده آمده است:

موارد مثبت در خانواده ها و دید و بازدید های خانوادگی بیشترین علت انتشار بیماری است.

در حال حاضر 984 بیمار در بیمارستان های استان بستری است که 254 نفر از آنها در ICU و 51 نفر اینتوبه هستند.

بطور میانگین کل موارد بیماری ۷۴ درصد، موارد بستری ۹۰ درصد و موارد فوت ۴۵ درصد افزایش داشته است.

افراد بالای ۷۰ سال پرخطرترین گروه هستند و باید در اجتماع حضور پیدا نکنند.

گروه سنی ۶۰ تا ۷۴ سال ۱۳ درصد موارد ابتلا را به خود اختصا داده اند. ۴۵ تا ۵۹ سال ۲۲ درصد موارد، ۳۰ تا ۴۴ سال ۳۵ درصد موارد و زیر ۵ سال کمتر از یک درصد موارد.

درگیری و مرگ در افراد جوان به نسبت پیک های قبلی بسیار بیشتر است.

حوزه ی درمان اهواز کاملا درگیر کرونا است و ظرفیتی برای کمک به شهرستان های دیگر استان ندارد.

بیمارستان های فاطمه الزهرا اهواز ، امیرالمومنین و رازی به صورت کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد، در بیمارستان‌سینا و گلستان ظرفیت ایجاد کرده ایم و حتی تعداد مراجعان به حدی است که برای پوشش سرریز بیمارستان رازی، طبقه اول بیمارستان امام خمینی (ره) را تخلیه و در اختیار کرونایی ها قرار دادیم.

بیشترین موارد مبتلا در غرب اهواز منطقه کیانپارس بوده جایی که تراکم جمعیتی بیشتری دارد.

در شرایط فعلی هر سرماخوردگی ( اکنون زمان سرماخوردگی نیست) و بدن درد، تب و ضعف و بی حالی و سردرد شدیدی کروناست مگر خلافش ثابت شود بنابراین مردم با کوچکترین علائمی به سرعت خود را از خانواده جدا کنند و به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند.

عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و تغییر رفتار ویروس و افزایش قدرت سرایت آن از دلایل گسترش ویروس در استان است.

قدرت سرایت ویروس انگلیسی 7 تا 10 برابر بیشتر شده و تمایل به همه گروه های سنی دارد.

ابتلا به بیماری در دهدز ۹۰۰ درصد، اندیکا ۵۰۰ درصد، آغاجاری ۳۶۰ درصد، حمیدیه ۲۳۷ درصد، امیدیه ۲۰۹ درصد، دشت آزادگان ۲۰۱ درصد، اهواز ۶۸ درصد و بهبهان ۱۳ درصد افزایش داشته است.

11 شهر در وضعیت قرمز و 8 شهر در وضعیت نارنجی هستند. اهواز، کارون، دزفول، شادگان، آبادان، هویزه، دشت آزادگان، شوشتر، ماهشهر، خرمشهر و رامهرمز در وضعیت قرمز قرار دارند.

شهرهای امیدیه، شوش، باغملک، ایذه، هفتکل، اندیمشک، امیدیه و هندیجان در وضعیت نارنجی قرار دارند. مسجد سلیمان از وضعیت نارنجی به زرد تغییر وضعیت داد.