خانه خالق رمان زمین سوخته را سوخت کردند/ اهواز تهی از تاریخ و میراث فرهنگی
خانه خالق رمان زمین سوخته را سوخت کردند/ اهواز تهی از تاریخ و میراث فرهنگی

خانه پدری ” احمد محمود” نویسنده خوزستانی و خالق رمان همسایه ها و زمین سوخته، که در منطقه 30 متری بافت تاریخی اهواز قرار داشت در سایه بی توجهی شهرداری اهواز و میراث فرهنگی در کسری از ثانیه تخریب شد.

خانه پدری ” احمد محمود” نویسنده خوزستانی و خالق رمان همسایه ها و زمین سوخته، که در منطقه 30 متری بافت تاریخی اهواز قرار داشت در سایه بی توجهی شهرداری اهواز و میراث فرهنگی در کسری از ثانیه تخریب شد.
به گزارش کاوش اخبار، مهرماه سال جاری خبر فروش خانه احمد محمود از سوی خانواده وی خبرساز شد و  اهالی فرهنگ و دوست داران میراث فرهنگی نسبت به احتمال تخریب خانه این نویسنده سرشناس ابراز نگارنی کرده و خواستار این شدند که با توجه به اینکه خانه در بافت تاریخی قرار دارد ثبت ملی شود یا به به خانه مشاهیر یا موزه فرهنگی تبدیل شود تا هم این اثر ارزشمند حفظ شود و هم باعث توسعه گردشگری فرهنگی در اهواز شود.
هرچند که آن زمان میراث فرهنگی در پاسخ به نگرانی دوست دارن احمد محمود و میراث فرهنگی اهواز، اعلام کرده بود که این بنا در بافت تاریخی قرار دارد و مالک جدید اگر قصد تخریب یا تغییر آن را داشته باشد باید از میراث فرهنگی مجوز دریافت کند اما در کمال ناباوری خانه بدون اطلاع رسانی تخریب شد و اهالی فرهنگ تنها خرابه هایی از  میراث شهر بجا دیده اند.
همان رفع مسئولیت های همیشگی و من نبودم در ماجرای تخریب خانه احمد محمود هم دیده می شود و سازمان میراث فرهنگی می گوید که تخریب بدون مجوز میراث فرهنگی بوده و شهرداری مجوزی برای تخریب نگرفته است. محدوده بافت تاریخی و واجد ارزش قبلا به شهرداری اعلام شده و شهرداری مکلف است برای هر اقدام در بافت تاریخی، از میراث فرهنگی استعلام بگیرد.
شهردای منطقه یک اهواز اما نظر دیگری دارد و می گوید که این ملک جزء لیست اعلامی میراث فرهنگی نبوده و شهرداری نیز مجوز تخریب نداده و با تخریب غیرقانونی بنا برخورد می کند.
بدین ترتیب در بی خیالی و کشمکش دو سازمان، یک اثر فرهنگی و تاریخی در اهواز بدون جاذبه و بدون مکان فرهنگی حذف شده است تا شهروندان این کلانشهر، شهری تهی تر از گذشته داشته باشند.
سخنگوی شورای شهر تهران: این مکان لوکیشن اولین رمان دفاع مقدس بود
علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در رشته توییتی در واکنش به تخریب خانه پدری احمد محمود نوشته است: “خانه پدری احمد محمود در اهواز که در کمال ناباوری تخریب شد، لوکیشن اولین رمان دفاع مقدس بود. وقایع رمان زمین سوخته که وقایع سه ماه نخست جنگ را روایت می کند، در این خانه اتفاق افتاده است. در پیشانی کتاب، نویسنده می نویسد: “به یاد برادرم محمد که شهید شد. ‌آثاری از لحظه شهادت برادر نویسنده در سال 59 که در رمان نیز توصیف شده است، بر ورودی خانه هنوز پا برجا بود. خانه ای که تخریب شد، یک “مکان رویداد” بود.
می‌شد که این خانه تملک شود و به عنوان مرکزی فرهنگی در دسترس همگان قرار گیرد. و می شد به موجب مجموعه ای ویژگی ها توسط میراث فرهنگی به ثبت برسد.
این اظهار نظر و واکنش های دیگر، در حالی صورت می گیرد که همانند بسیاری دیگر از رویدادها از اعضای شورای شهر اهواز خبری در دسترس نیست و گویا آنها نمی دانستند که چنین اثر تاریخی در شهر وجود دارد و یا اگر هم می دانستند چندان برای حفظ این میراث فرهنگی ارزش قائل نبودند.
شاید هم دوست داران میراث فرهنگی، انتظار زیادی از مسئولان شهرشان داشته و دارند. شهری که با دو قطره باران به زیر آب می رود و از حداقل ها هم محروم است انتظار از مسئولان آن برای حفظ میراث فرهنگی شهر، به جک بی مزه ای می ماند که ارزش گفتن هم ندارد.
خانه احمد محمود یکی از سرشناس ترین رمان نویس ها و داستان نویس های برتر کشور تخریب و سوخت شده است و اهواز خالی از تاریخ و جاذبه توریستی، خالی تر از گذشته به نفس کشیدن ادامه می دهد بدون آنکه مسئولان آن برای بی توجهی به میراث تاریخی و فرهنگی شهر جوابگو باشند یا بازخواست شوند.