معمای صف‌های طولانی در شهرهای خوزستان برای کپسول گاز / مصیبت مردم دومین کشور گازی دنیا برای تهیه یک کپسول
معمای صف‌های طولانی در شهرهای خوزستان برای کپسول گاز / مصیبت مردم دومین کشور گازی دنیا برای تهیه یک کپسول

 کمبود گاز مایع در شهر بهبهان مربوط به دیروز و امروز نیست و از زمستان سالیان قبل بوده و به دُری نایاب مبدل شده و براساس گفته مردم سیستم توزیع پاسخگوی تقاضا نیست.

کمبود گاز مایع در شهر بهبهان مربوط به دیروز و امروز نیست و از زمستان سالیان قبل بوده و به دُری نایاب مبدل شده و براساس گفته مردم سیستم توزیع پاسخگوی تقاضا نیست.

در مابقی فصول به دست آوردن کپسول‌ها آسان است اما با برودت هوا این آسانی به مشکلی سخت تبدیل شده و به کمیاب‌ترین محصول تبدیل می‌شود که با گذر از اماکن توزیع متوجه صفوف طولانی و بی پایان هستیم که در نهایت به برخی نیز نمی‌رسد.

به نظر می‌رسد، با توجه به فرارسیدن فصل سرما باید تصمیماتی اتخاذ شود، که گاز مایع مورد نیاز شهرستان‌ تأمین شود و بر توزیع و نیز عرضه به قیمت‌های مصوب نظارت باشد، زیبنده نیست، مردم در کشوری که دومین دارند ذخایر گاز در دنیا است، برای تأمین گاز مورد نیاز خود با سختی مواجه باشند.

فقط اسم منطقه نفت و گازی را یک می‌کشیم!

یک جوان بهبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:کمبود گاز آن هم در بهبهان که دور تا دور آن حلقه‌های چاه نفت و گاز وجود دارد خنده دار و بیشتر شبیه به یک تلخند است تا یک موضوع جدی.

وی با اشاره به صفوف طولانی برای خرید یک کپسول گاز مایع افزود: شما ببینید چه صفی برای یک کپسول گاز آن هم در مهد نفت و گاز ایران تشکیل شده و واقعا کرامت انسانی زیرپا رفته و هیچ کس هم خود را پاسخگوی وضع موجود نمی‌داند.

این جوان که در حومه بهبهان امرار معاش می‌کند با ابراز گلایه شدید بیان کرد: اگر منطقه ما شامل گاز رسانی نمی‌شود حداقل مسئولان فکری بحال چند ده خانواده کنند و خرید کپسول را برایمان تسهیل کنند که بیش تر از این فقر و تنگدستی آزارمان ندهد.

قیمت یک کپسول گاز چند؟ هر کس خودش و وجدانش!

یکی از شهروندان استان همجور با ابراز ناراحتی از چند نرخی بودن عرضه این محصول بیان کرد: ما که در صف‌های طولانی قرار می‌گیریم و گلایه‌ای نداریم اما حداقل نرخ را تعیین کنند تا اینگونه سر در گم نشویم.

وی گفت: قیمت‌ها از 12 هزارتومان شروع شده و تا هر چقدر که فکر کنید بالا می‌رود و هرکس خودش و وجدانش قیمتی می‌دهد و هر وقت هم اعتراض می‌کنیم فروشنده می‌گوید ما هم با همین قیمت خریده‌ایم یا کمیاب است مشتری را مجور به خرید با هر قیمتی می‌کنند.

این شهروند در ادامه تصریح کرد: روزانه ده‌ها دستگاه خودرو با سوخت ال پی جی به صورت غیر استاندار از گاز مایع استفاده می کنند هیچ ارگانی بر این تخلف نظارت ندارد و ما برای تامین یک عدد کپسول گاز با مشکل مواجه هستیم ولی معلوم نیست چطور کپسول گاز مایع برای خودروهای شخصی وجود دارد.

شغلمان تحت الشعاع قرار گرفته است

یک جوشکار که این‌روزها شغلش تحت تاثیر کمبود کپسول گاز قرار گرفته ادامه داد: جوشکاری بدون گاز که انجام نمی‌شود و واقعا کار ما که سیار است مختل شده چون یا کپسول کم است یا قیمت آزاد آن به 40 هزارتومان هم می‌رسد.

این جوشکار سیار اظهار کرد: بعد از 10 روز تازه گفته‌اند امروز شاید بتوانم یک عدد خریداری کنم چون واقعا خریدن آزاد برایمان نمی‌صرفد و مشتری هم قیمت بالاتر را نمی‌پذیرد.

قیمت مصوب 12/500 است/ گرانفروشی را به 124 گزارش کنید

رئیس اتاق اصناف بهبهان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برای بحث توزیع نظارتمان را با توجه به کمبود کپسول بیشتر کرده‌ایم و قیمت مصوب نیز 12/500 است که از شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده گزارش خود را با شماره گیری 124 ثبت کنند.

2% از نعمت گاز برخوردار نیستند

فرماندار بهبهان افزود: در شهر بهبهان 2 درصد هستند که از نعمت گاز برخوردار نیستند و طبق جدول سهمیه توزع می‌شود که بر اساس گفته ایستگاه تنها 5 تن برای این تعدادنیاز است.

زمانی اصل خاطر نشان کرد: این کپسول‌ها به دست عاملین توزیع نیز می‌رسد اما متاسفانه با واسطه به دست توزیع کندگان برای استفاده lpgمی‌رسد که تخلف محرزی است.

کپسول‌ها کجا توزیع می‌شوند؟ مقصر کیست؟

در واقع با یک نگاه کلی میتوان به این نتیجه رسید که اگر چه در زمینه تولید سیلندرهای گازی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و مسئولین امر درصدد افزایش تولید آن هستند اما مشکل اصلی در بخش توزیع کپسول هاست، و کپسول‌هایی باید به دست مردم برساند سر از نا کجا آباد درمی‌آورند و باید دید سرانجام این معضل چگونه حل خواهد شد.

هر چند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای کاهش تخلف در مسیر توزیع و عرضه گاز مایع و نظارت هر چه بیشتر در این بخش از ابتدای شهریورماه امسال شرایطی ایجاد شده تا مصرف کنندگان واقعی گاز مایع ( خانوارها) با ثبت نام در سایت درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) امکان خرید گاز مایع با قیمت مصوب را داشته باشند و انتظار می‌رفت با الکترونیکی شدن خرید گاز مایع تخلف در سطح عرضه و فروش برداشته شود و مصرف کنندگان واقعی بتوانند گاز مایع را با قیمت مصوب خریداری کنند هر چند هنوز هم صف های طولانی برای کپسول ها گواه این است که این طرح چندان هم با استقبال روبه‌رو نشده و مشکل همچنان پا برجاست.