راه اندازی ۱۲ ایستگاه شتاب‌نگاری زلزله نسل جدید در خوزستان
راه اندازی ۱۲ ایستگاه شتاب‌نگاری زلزله نسل جدید در خوزستان

 مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به طرح ارتقای شبکه‌های پایش زلزله در استان گفت: ۱۲ ایستگاه شتاب نگاری زلزله نسل جدید در استان خوزستان نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش کاوش اخبار، امید بن‌عباس روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با نصب این ۱۲ ایستگاه که زیر نظر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی فعالیت می کنند، مجموع ایستگاه‌های شتاب نگاری زلزله استان به ۵۳ ایستگاه می‌رسد که در راستای فعالیت در شرایط اضطراری به سلول های خورشیدی مجهز شده اند.
وی افزود: همچنین با همکاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران سه ایستگاه جدید لرزه نگاری در استان خوزستان در حال اجرا هستند و در مراحل پایانی آماده سازی برای بهره‌برداری قرار دارند.
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به کاربرد این شبکه‌ها بیان کرد: پایش، ثبت و گزارش‌گیری از تمامی لرزش‌های زمین در استان، شناسایی نقاط آسیب پذیر، شناسایی شهرها و روستاهای در معرض خطر زلزله، شناسایی رفتار زمین در صورت وقوع زلزله احتمالی از جمله موارد مهم کاربردهای آن به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: بر اساس قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸, توسعه شبکه‌های پایش سوانح در اولویت کاری این اداره کل قرار گرفته و برنامه ریزی مدون جهت توسعه و ارتقای این شبکه‌ها در حوزه های سوانح مختلف مصوب شده و طرح توسعه شبکه پایش زلزله در استان با همکاری دیگر اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران از قبیل راه و شهرسازی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌های سطح استان به انجام رسید.
بن عباس بیان کرد: استان خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص که از نظر توپوگرافی مناطق مرتفع، متوسط و پست ارتفاعی را شامل می شود مخاطرات طبیعی مختلف و متنوعی را تجربه کرده که شناسایی، پیشگیری و مقابله با این مخاطرات نیازمند توسعه همه جانبه شبکه‌های پایش و تحلیل دقیق خطر سوانح می باشد لذا با توجه به تعدد زلزله‌های واقع شده در استان خوزستان، طرح توسعه شبکه‌های پایش زلزله در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و با همکاری اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به انجام رسید.
وی یادآور شد: به عنوان نیازمندی‌های استان خوزستان در حوزه زلزله می‌توان به طرح‌های ریزپهنه‌بندی لرزه ای، طرح تحلیل خطر زلزله در استان، طرح تدقیق حریم گسل و اجرای شبکه هشدار سریع زلزله در کلانشهر اهواز اشاره کرد.