فسخ قرارداد قطارشهری اهواز تایید شد
فسخ قرارداد قطارشهری اهواز تایید شد

شهردار اهواز از تایید فسخ قراردادقطار شهری اهواز و رد ادعای شرکت کیسون توسط شورای عالی فنی خبر داد.

به گزارش کاوش، موسی شاعری شهردار اهواز امروز از صدور حکم شورای عالی فنی مبنی بر وارد نبودن ادعای شرکت کیسون درخصوص پرونده قطار شهری اهواز، خبر داد.

وی در صفحه شخصی خود نوشت: صبح امروز رسما نظر شورایعالی فنی در خصوص ادعای شرکت کیسون به ما ابلاغ شد. پس از سالها مجادله، با ایستادگی مدیریت شهری، شورایعالی فنی کشور بر نظر ما در خصوص وارد نبودن ادعای شرکت کیسون در خصوص پرونده مترو اهواز در شورای عالی فنی مهر تایید زد و حقانیت ادعای ما به اثبات رسید.

وی اضافه کرد: این موفقیت ارزشمند گامی مهم برای استیفای حقوق مردم اهواز در این پرونده جنجالی و پر حاشیه بود. از اینجا به بعد و پس از شکایت ما باید دستگاه قضا نسبت به احقاق حقوق حقه مردم اهواز اقدام نماید. به همه همکارانم در مجموعه سازمان قطار شهری اهواز، ارکان سازمان و هییٔت مدیره آن، تیم فنی و حقوقی و البته شورای اسلامی شهر اهواز خدا قوت عرض میکنم.

اتخاذ تصمیم فسخ قرارداد از خردادماه

بر اساس این گزارش، شهردار اهواز روز ۲۷ خردادماه ۹۹ از فسخ قرار داد مترو اهواز با شرکت کیسون خبر داد که با مخالفت این شرکت مواجه شد.

در نامه شاعری خطاب به شرکت کیسون آمده است: با توجه به اخطارهای مکرر قبلی و با استناد به بندهای ماده ۲ فصل ۱۵ شرایط عمومی پیمان(فیدیک) منضم به قرارداد، فسخ قرارداد اعلام می‌شود.

موسی شاعری در این رابطه گفت: قرارداد این پروژه ۳۰ مهرماه سال ۸۵ با مشارکت شرکت کیسون و شرکت چینی نورینکو( با رهبری شرکت کیسون) ابلاغ شد، این قرارداد بین المللی است و ارزش کل پروژه به مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار آمریکا است که به نرخ آن زمان معادل ۷۴۰ میلیارد تومان می شد.
شهردار اهواز ادامه داد: این قرارداد به صورت EPCF بسته شده است بدین معنا که شرکت کیسون باید تمام مراحل پروژه ازجمله طراحی مهندسی، خرید تجهیزات و اجرای پروژه را برعهده داشته باشد.

قرار بود ظرف پنج سال پروژه ی متروی اهواز تکمیل شود

شاعری توضیح داد: در سال ۸۵ قرار بود پروژه قطار شهری اهواز پس از برگزاری مناقصه میان شرکت‌های متقاضی به یکی از آنها واگذار شود اما شرکت کیسون پیشنهادی مبنی بر تامین مالی ۸۵ درصدی پروژه به صورت فاینانس توسط شرکت چینی را مطرح کرد که همین پیشنهاد سبب شد شرکت کیسون به عنوان شرکت منتخب برگزیده شود.

شاعری خاطرنشان کرد: کل پروژه ی قطار شهری اهواز در چهار فاز طراحی شده که قرار بود ظرف مدت پنج سال تکمیل شود اما در حال حاضر بعد از ۱۵ سال پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش CIVIL یا همان سازه و مهندسی ۵۷ درصد و در کل پروژه ۲۸ درصد است.

انعقاد قرارداد جدید قطار شهری

به نوشته فارس، تفاهم‌نامه احداث و عملیات تکمیلی خط یک فطار شهری اهواز امروز بین قرارگاه خاتم‌الانبیا و شهرداری اهواز منعقد شد.

سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در مراسم انعقاد قرارداد قطار شهری در ۳۰ شهریورماه سال جاری، اظهار کرد: پروژه مترو یک زخم کهنه بر تن اهواز است که باعث شده حوزه مدیریت شهری نیز خدشه‌دار شود که برای تکمیل آن اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا تجربه زیادی در ساخت مترو دارد به‌طوری‌که از ۶۷۰ کیلومتر خط مترو افتتاح شده در سراسر کشور، حدود ۳۵۰ کیلومتر و یا به تعبیری دیگر ۵۰ درصد آن توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا ساخته شده‌است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا ادامه داد: قرارگاه یک توان فنی و مهندسی خوبی در بخش‌های مختلف پیدا نموده همچنین در بخش تجهیزات درجا توانستیم با استفاده از توان و تجربه داخلی از ارزبری جلوگیری کنیم و به صورت مستقل تولیدات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ۲۱۰ ایستگاه مترو توسط قرارگاه افتتاح و یا در دست احداث است که این تجربه هم‌اکنون در اختیار متروی اهواز قرار گرفته است و امیدواریم بتوانیم زمان طولانی که صرف شده را جبران نماییم و این پروژه را تحویل مردم دهیم.