سهم خوزستان از تعطیلی ها، هیچ!/ نماینده مجلس: عدم تعطیلی تخلف است
سهم خوزستان از تعطیلی ها، هیچ!/ نماینده مجلس: عدم تعطیلی تخلف است

برخلاف گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور که به صراحت بیان کرده بود هفته آینده ادارات تعطیل هستند و این گفته نیز در تهران ابلاغ شده است، در خوزستان ادارات تعطیل نشدند و تنها بنا است در شهرهای قرمز با یک سوم به فعالیت خود ادامه دهند.

به گزارش کاوش اخبار، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان با بیان اینکه تا پایان هفته ادارات تعطیل نخواهند بود، گفت: مقرر شده در شهرهای قرمز حداکثر یک‌سوم نیروهای ادارات در محل کار حاضر شوند.

رضا نجاتی تصریح کرد: امروز در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا این موضوع مطرح و قرار شد که در شهرهای قرمز حداکثر یک سوم نیروهای ادارات در محل کار حاضر شوند.

وی افزود: البته بنا به تشخیص مدیر دستگاه، درصورت نیاز و تشخیص حضور بیشتر نیروها، می‌توان تعداد نیروها را افزایش داد. اما ملاک حضور نیروها، همان یک سوم در شهرهای قرمز است و درصورت اخبار جدید، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

در حالی تعطیلی ها در خوزستان به اجرا درنیامده است که رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به صراحت گفته بود که هفته آینده ادارات تعطیل هستند و من از همه از جمله همکاران خودم در دولت و دستگاه‌های اجرایی درخواست می‌کنم که این دستور را به طور جدی عملی کنند.

انصاری درباره بخش‌های سازمانی و کارمندانی که باید به تشخیص هر سازمان در محل کار حاضر شوند، گفته بود: این مسأله متناسب با شغل افراد در هر بخش است و شرایط هرکدام از دستگاه‌ها و خدمات آن‌ها است که این مسأله را تعیین می‌کند. به طور مثال در سازمان‌هایی مثل شهرداری یا اداره گاز، بخش‌های اداری باید تعطیل شوند و قاعدتاً کسانی که در بخش‌های ارائه خدمات کار می‌کنند، می‌توانند حاضر شوند.

این در حالی است که طبق همین گفته های رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان خبر از تعطیلی یک هفته ای شهرهای قرمز داده است و  تعطیلی یک هفته ای ادارات در تهران نیز ابلاغ شده https://www.isna.ir/news/99090806089/ و در آن آمده است؛ “از روز شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ به منظور قطع انتقال شیوع بیماری کرونا، در اجرای بند یک قسمت الف بخشنامه شماره ۳۷۴۸۹۹ مورخ ۲۷ آبان ۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور (تصویر پیوست) حضور حداقل ممکن کارکنان کلیه دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری حسب تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی صرفا برای خدمات ضروری الزامی است.”

در این راستا و طبق این مصوبه کلیه کارکنان به منظور ارائه خدمات عادی تا تاریخ ۱۴ آذر ۹۹ (مطابق بند یک قسمت ب بخشنامه فوق الذکر از حضور فیزیکی در محل کار معاف می باشند، بدیهی است حضور کارکنان در موارد ضروری بنا به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی (حداقل حضور ممکن تا سقف ۱۳) می باشد. همچنین صرفا حضور مدیران و معاونین دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی الزامی است.

در واکنش به عدم تعطیلی خوزستان ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس در مصاحبه ای گفته است؛ بنا به اعلام وزارت بهداشت، خوزستان جزو استان‌های قرمز است و طبق دستور دولت این استان همچون سایر استان‌های قرمز باید این هفته تعطیل شود. بحث تعطیلی برای کنترل بیش از پیش انتقال کرونا بوده و به همین دلیل عدم تعطیلی ادارات غیر قابل قبول است.

ناصری نژاد در واکنش به اظهارات سخنگوی ستاد مقابله با کرونا خوزستان که امروز اعلام کرد حتی شهرهای قرمز استان نیز تعطیل نیستند، تصریح کرد: فردا یکشنبه در صحن علنی مجلس به دولت در این خصوص تذکر جدی خواهیم داد.

طبق گفته امروز سخنگوی وزارت بهداشت خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد اما اینکه چرا سهم استان از تعطیلی ها هیچ بوده است و حتی شهرهای قرمزی مانند اهواز تعطیل نشده است در هاله ای از ابهام قرار دارد.

هرچند که به گفته مسئولین استانی روند شیوع کرونا در خوزستان نزولی شده است اما تعطیلی یک هفته ای کمک می کرد تا با قطع کامل زنجیره کرونا در ماه های سرد پیش رو که پیش بینی شده روند شیوع کرونا افزایش شود، استان وضعیت بهتری داشته باشد.