خوزستان مورد حملات سایبری قرار گرفت/ لزوم آشنایی با پدافندغیرعامل
خوزستان مورد حملات سایبری قرار گرفت/ لزوم آشنایی با پدافندغیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به حملات سایبری که در استان خوزستان، گفت: مدتی پیش یک حمله سایبری به سازمان دریانوردی داشتیم که سازمان ملی خود شاهد این حمله بود. سعید فیوضی بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند با اشاره به اینکه شعار هفته پدافند در سال جاری […]

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به حملات سایبری که در استان خوزستان، گفت: مدتی پیش یک حمله سایبری به سازمان دریانوردی داشتیم که سازمان ملی خود شاهد این حمله بود.

سعید فیوضی بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند با اشاره به اینکه شعار هفته پدافند در سال جاری «مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت انگیز و ایران قوی» است، اظهار کرد: پدافند غیرعامل دکترین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات غیرنظامی یا همان دفاع بدون سلاح است؛ به‌کارگیری مجموعه اقدامات برای مقابله با تهدیدات غیرنظامی دشمن با هدف کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی از جمله مهم‌ترین تعاریف برای پدافند غیرعامل است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات پدافند به نوعی پیش‌بینی برای جلوگیری از بروز حوادث است، افزود: در حقیقت اقداماتی را انجام می‌دهیم که اگر حادثه یا بحرانی رخ داد، دستگاه‌ها با اقدامات پیشگیرانه خود حوادث و تلفات را به حداقل برسانند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به اینکه از علوم و فنون و تکنولوژی‌های پیشرفته در تهدیدات استفاده می‌شود، تصریح کرد: حملات سایبری برای اخلال در بخش‌های مختلف کشور مهم‌ترین نوع تهدید است؛ در گذشته دشمن به بمباران روی می‌آورد ولی حالا با حمله سایبری اخلال ایجاد می‌کند.

فیوضی با اشاره به اینکه اقدامات مصون‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری در پدافند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان کرد: پدافند غیرعامل در حوزه پیشگیری و برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات احتمالی نقش آفرین است که به عنوان نمونه می‌توان به سیل سال گذشته پدافند غیرعامل با مدیریت بحران ارتباط داشت و نکات لازم را در این زمینه نیز گوشزد کرد.

وی با اشاره به اینکه در ستاد پدافند غیرعامل ۱۲ کارگروه ایفای نقش می‌کنند، ادامه داد: پدافند یک نگاه برای ایمن‌سازی مراکز و دستگاه‌های زیرساختی به شمار می‌رود که هدف اصلی دشمن برای آسیب به همین دستگاه‌ها از جمله بنادر، نفت، مخابرات و توانیر است.

اجرای ۵۸ برنامه در خوزستان

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به شروع هفته پدافند از پنجم آبان و اجرای ۵۸ برنامه به این مناسبت در استان خوزستان، اضافه کرد: برگزاری ۱۷ مانور، هشت کارگاه و دوره آموزشی، چهار جلسه ویدئوکنفرانسی و همچنین مسابقات ورزشی از جمله این برنامه‌ها هستند.

فیوضی یادآور شد: برگزاری مانور دریایی در آبراه خور موسی، مانور قطع برق، واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین، کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل برای کارکنان، رزمایش توزیع ماسک در سطح بازار، امداد و نجات با موضوع بیوتروریسم، مانور دورمیزی با هدف ایجاد آمادگی برای اجرای مانور اضطراری در ماهشهر و همچنین مانور دورمیزی با موضوع تهدیدات سایبری از جمله مانورهای این هفته هستند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: دو ویدئوکنفرانس برای برگزاری نشست مشترک استانداران و وزیر کشور با حضور سرلشکر باقری رئیس‌کل ستاد نیروهای مسلح و همچنین جلسه معاون عمرانی وزیر کشور با معاونان اداره کل استانداری‌ها و پدافند استانداری‌ها و شهرداری‌ها برگزار می‌شود.

فیوضی افزود: تجلیل از کادر درمان و مدافعان سلامت و همایش افتتاح اولین دیسپاچینگ بومی آب و فاضلاب استان با رعایت الزامات پدافند غیرعامل و مشارکت بخش خصوصی و آبفای خوزستان نیز از دیگر برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در استان خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین حفظ سلامتی عموم مردم بیشتر برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل در فضای مجازی برگزار می‌شود، تصریح کرد: پدافند غیرعامل در چند طرح از جمله انتقال آب الغدیر، احداث جاده ساحلی از کوروش به باوی و همچنین پیگیری در راستای وارد مدار شدن مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی آب شرب به تصفیه‌خانه آب اهواز مشارکت داشته است.

لزوم آشنایی با پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پدافند غیرعامل یک اصل برای همیشه است، ادامه داد: با وجود گذشت ۱۶ سال از عمر این پدافند به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌های اجرایی توجه لازم را به این موضوع ندارند.

فیوضی عنوان کرد: هرچند در سال‌های اخیر دوره‌ها و همایش‌های مختلفی برای آموزش برگزار شد اما مسئولان و به خصوص آحاد مردم با اصول پدافند آشنایی لازم را ندارند؛ بنابراین دوره‌های آموزشی افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اگر پدافند در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی رعایت شود، آسیب‌پذیری و خسارت‌های ممکن به حداقل می‌رسد، خبر داد: در چند سال قبل سازمان پدافند کشور طرح جامع مطالعاتی پدافند غیرعامل استان‌ها را گرفتند؛ فاز اول این طرح به اتمام رسید و خوزستان هم در فاز دوم طرح نسبت به تبیین راهکارهای مبارزه و مقابله اقدام کرد که در وزارت کشور به تأیید رسید و در اولین جلسه ستاد پدافند غیرعامل استان به ریاست استاندار تصویب و به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به اینکه برنامه‌های پدافند دستگاه‌های اجرایی نباید صرفاً در هفته مربوطه خلاصه شود بلکه باید در کل سال استمرار داشته باشد، بیان کرد: متأسفانه ردیف بودجه خاصی در دستگاه‌های مختلف برای این کار تخصیص داده نشد ولی قانون‌گذار هزینه برای پدافند را بلامانع می‌داند که شاید اگر ردیف مشخص می‌شد، اهتمام دستگاه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کرد.

به‌روزرسانی ایمنی دستگاه‌های اداری

فیوضی در ادامه به حوادث انفجار گاز در اهواز اشاره کرد و گفت: اداره گاز باید بررسی لازم را از زیرساخت‌های خود در مناطق مختلف انجام دهد؛ همچنین در این زمینه باید مناطق با بافت فرسوده را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی در خصوص آموزش دانش آموزان برای چالش‌هایی مانند مومو، عنوان کرد: کارگروه آرامش بخشی و همچنین اجتماعی آموزشی با محوریت «صداوسیما» و «آموزش و پرورش» از کارگروه‌های فعال هستند که آموزش‌های مربوط به حوزه خود را در فضای مجازی یا با روش‌های دیگر انجام می‌دهند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به اینکه پدافند جنگ اراده‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت است، یادآور شد: یک کارگروه فناوری و تبادل اطلاعات را در این راستا داریم که برای مقابله با تهدیدات سایبری فعال است و «افتا» در استان خوزستان به صورت مستقیم با تهدیدات سایبری مقابله می‌کند.

فیوضی در خصوص حملات سایبری که در استان خوزستان مشاهده شده باشد، گفت: چند وقت قبل یک حمله سایبری به سازمان دریانوردی داشتیم که اداره کل بنادر و دریانوردی استان هم به تبع از سازمان ملی خود شاهد این حمله بود.

وی در پایان اظهار کرد: به‌روزرسانی و افزایش ضریب ایمنی دستگاه‌های اداری دارای زیرساخت مثل توانیر، گاز، مخابرات و نفت یکی از الزامات مهم است؛ یکی از آسیب‌پذیری آنها نیز در حوزه سایبری است که باید به صورت مستمر واحد اطلاعات و فناوری خود را به‌روزرسانی کنند.

 

 

 

منبع: مهر