جنگل‌های بلوط کیوب باغملک همچنان در اتش می سوزند
جنگل‌های بلوط کیوب باغملک همچنان در اتش می سوزند

فرماندار باغملک با اشاره به مهار آتش سوزی ارتفاعات دهستان منگشت این شهرستان در ساعات پایانی شب گذشته، از شعله ور شدن مجدد این حریق در روز سوم خبر داد.

محمد نجاتی پور روز پنجشنبه ضمن اعلام تداوم آتش سوزی در مراتع جنگلی بلوط دهستان منگشت اظهار داشت: این آتش سوزی تا کنون دو بار مهار شد اما با ورزش بادهای صبحگاهی امروز متاسفانه شاهد زابانه کشیدن شعله های آتش در روز سوم هستیم.

رییس ستاد مدیریت بحران باغملک با تقدیر از تلاش های نیروهای مردمی، سمن ها و یگان امداد افزود: با تداوم آتش سوزی امروز از نیروهای حفاظت از منابع طبیعی شهرستان های مجاور درخواست اعزام نیرو کردیم تا با تجهیزات مناسب در خاموش کردن این آتش سوزی یاری‌گر ما باشند.

نجاتی پور همچنین گفت: علاوه بر نیروهای منابع طبیعی و اعضای ستاد مدیریت بحران از اعضای جمعیت هلال احمر شهرستان باغملک خواسته شد تا ضمن حضور در منطقه، در کنار مردم به مهار این آتش سوزی وسیع بپردازند.

فرماندار باغملک در پایان با اشاره به سرد شدن هوا و کاهش تابش نور مسقیم خورشید در این فصل احتمال طبیعی بودن این حریق را کم دانست و تاکید کرد: مسولین قضایی و انتظامی تحقیقات مقدماتی را درباره منشا این آتش سوزی آغاز کرده اند که نتایج آن طی روزهای آینده به اطلاع مردم می رسد.

اسلام علیخانی دهیار روستای رباط علیا با اعلام اعزام دو گروه ۱۰ نفره از نیروهای داوطلب بومی از صبح امروز به محل آتش سوزی گفت: شرایط محیطی دشوار منطقه کار را برای اتفاء این حریق دشوار کرده است و موجب گسترش آتش به کوه های بالا دست مال آقا شد.

وی افزود: آتش کوب برای نیروهای داوطلب تهیه شد و در اختیار آنان قرار دادیم اما تدارک آب و خوراک و توزیع آنها بین نیروها با توجه به وسعت آتش سوزی و صعب العبور بودن منطقه از جمله دشواری های مواجهه با این حادثه است.

محسن حسینی دهیار روستای کیوپ نیز با اعلام مهار آتش در ارتفاعات این روستا بیان کرد: از دیشب تا ظهر امروز بیش از چهار کیلومتر آتش‌بر نقطه به نقطه در ارتفاعات زده شد که این اقدام تا کنون مانع گسترش حریق به منطقه نخودکال شد و تمام تلاش طبیعت دوستان برای جلوگیری از این اتفاق بود چرا که پوشش انبوه گیاهی منطقه نخودکال فاجعه سال گذشته را تکرار می کرد.

حسینی در پایان گفت: عدم دسترسی به تجهیزات مناسب از جمله دمنده و آتش کوب، عدم پشتیبانی و خستگی زیاد نیروها مهمترین چالش هایی است که با ان روبرو هستیم.

شهریور ماه سال گذشته آتش سوزی مشابهی در جنگل های نخودکال در مجاورت منطقه پیش یادشده رخ داده بود که پس از ۳ شبانه روز و با هلی‌برد نیروهای داوطلب خاموش شد.

منبع: ایرنا