رسانه های در حاشیه!
رسانه های در حاشیه!

غالب شدن فضای غیر رسمی در تحلیل موضوعات و غبارآلود کردن چرایی وقوع مسائل در خوزستان در حال پر رنگ شدن است و در حوادث گوناگون مشاهده می شود که رسانه ها به حاشیه رانده شده و بحث و جدل ها در بیرون از فضای رسمی رسانه و بنام رسانه شکل می گیرد. در همین فضا هم هست که شب نامه های ناصواب و باطلی با رکیک ترین الفاظ منتشر و دست به دست می چرخد و باعث بدنام کردن رسانه می شود.

به گزارش کاوش، ناف خوزستان را با بحران بریده اند و مشکلات ریز و درشتی از بحران های طبیعی تا نارسایی ها و سوء مدیریت ها در استان از دیرباز تاکنون وجود دارد که می توان آنها را در یک فضای سالم رسانه ای مورد بررسی قرار داد تا چرایی و راه حل های احتمالی آنها روشن شود و باری از روی دوش مردم برداشته شود. مساله ای که چند وقتی است به حاشیه رانده شده و هر وقت که موضوعی پیش می آید  قبل از آنکه زاویه های مختلف آن در رسانه ها روشن شود موضوع را به شبکه های مجازی می کشانند تا اصل موضوع به فراموشی سپرده می شود.

تحلیل های سطحی بدون شناسنامه، تملق و چاپلوسی، توهین و افترا، وارونه نشان دادن واقعیت ها و جایگزینی موضاعات بجای یکدیگر از مصائب رویه ای است که در خوزستان شکل گرفته و در حال پررنگ شدن است. بد ماجرا آنجاست که برخی از مسئولین و رسانه های استان نیز خود به این موضوع دامن می زنند و ترجیح می دهند به موضوعات آنگونه که باید، پرداخته نشود.

به حاشیه راندن رسانه های رسمی و تاثیرگذار شاید چند صباحی در حفظ صندلی ها و کسب درآمد موثر باشد اما از یک جایی به بعد دیگر کسی جلودار مدعیان به دروغ بزرگ شده نیست و به آفتی تبدیل می شوند که مسائل را با نگاه مادی، ناقص و مخاطب پسند مطرح می کنند که دود آن به چشم حامیان آنها هم خواهد رفت و دیگر رسانه ها هم نمی توانند در این شرایط، تحلیل صحیحی از موضوع ارائه دهند.

فضای غیر رسمی در رسانه های خوزستان تعمدی در حال فربه شدن است و ظاهرا گردش مالی خوبی نیز در آن وجود دارد. در همین فضا است که کسانی که دغدغه اصلاح و توسعه استان را دارند هر روز به حاشیه رانده می شوند یا ترجیح می دهند که در این فضای مسموم به فعالیت خود ادامه ندهند. جایگزین آنها هم کسانی می شوند که یا فعالیت رسمی ندارند و اگر هم داشته باشند رسانه را با تملق و چاپلوسی اشتباه گرفته اند و نهایت هنرشان این است که نقش یک واحد از روابط عمومی یک سازمان را ایفا کنند.

رسانه ها سوای تولید خبر و اطلاع رسانی های مرسوم، باید محلی برای بحث و گفتگو باشد و وجود سلیقه های مختلف در آن کمک کند تا در هر مساله ای زاویه های پنهان و ناگفته آن روشن و بررسی های لازم صورت بگیرد. این نوع رسانه است که می تواند به عنوان بازوی توسعه استان عمل کند و کم و کاستی های موجود را به حداقل برساند.

موضوعی که تاکنون به وقوع نپیوسته و حاشیه های در آن، تلاش های صورت گرفته را نیز کم رنگ و بی اثر کرده است.