در نبودن های شورای شهر اهواز!
در نبودن های شورای شهر اهواز!

وقتی شورا در مسائل خود مدیریت شهری چنین بلاتکلیف و درمانده است دیگر نباید از آنها انتظار داشت که به موضوعاتی مانند بحث کرونا و سایر مسائلی که با جان و رفاه شهروندان در ارتباط است ورود کند و اثرگذاری داشته باشند.

در اتفاقاتی که این روزها پیراموان شهرداری اهواز شکل گرفته یک مساله پر رنگ تر از سایر موضوعات قابل بررسی است و آن انفعال شورای شهر اهواز است که گویا همه امورات را به شهرداری واگذار کرده و ترجیح داده به وظایف نظارتی و قانون گذاری خود در مدیریت شهری عمل نکند. یکی از این اتفاقات همین بحث چگونگی واگذاری املاک شهرداری اهواز است که واکنش های مختلفی در سکوت شورانشینان داشته است.

به گزارش کاوش، اظهارات پیرامون فروش املاک شهرداری اهواز مبنی بر ارزان فروشی و تخفیف های داده شده باعث نگرانی هایی از چگونگی مدیریت منابع شهرداری شده و شهروندان خواستار شفافیت و پاسخگویی مسئولین مربوطه در این امر هستند. هر چند اگر شورای شهر به وظیفه نظارتی خود عمل می کرد و گزارش های شفافی از فعل و انفعالات مدیریت شهری اهواز منتشر می کرد شاید چنین مسائلی رخ نمی داد یا حداقل چنین سر و صدا نمی کرد.

شورای شهر اهواز بر خلاف سایر کلانشهرها چنان منفعلانه با موضوعات مختلف برخورد کرده و اثرگذاری خود را از دست داده است که حتی مدیریت شهری هم به آن پاسخگو نیست و شورا را نمی بیند. در همین رابطه یک عضو شورای شهر گفته بود؛ شان و جایگاه شورای شهر اهواز بسیار بیش از این است. در برخی جلسات شورای شهر اهواز، حتی مدیر منطقه هم در جلسه حاضر نمی‌شود، برخی از این مسائل به رفتار ما برمی‌گردد که کار گروهی را به خوبی انجام نمی‌دهیم.

فازغ کم و کاستی های موجود در شهر و بی برنامگی شورای شهر اهواز در مواجهه با آنها، در همین بحث فروش املاک شهردای، موضوع فسخ قرارداد کیسون و تفاهم نامه منعقد شده با قرارگاه خاتم برای تکمیل فاز یک مترو که به نوعی مسائل کلان شهرداری اهواز هستند نیز از شورای شهر آنگونه که باید واکنش هایی دیده نمی شود. وقتی شورا در مسائل خود مدیریت شهری چنین بلاتکلیف و درمانده است دیگر نباید از آنها انتظار داشت که به موضوعاتی مانند بحث کرونا و سایر مسائلی که با جان و رفاه شهروندان در ارتباط است ورود کند و اثرگذاری داشته باشند.

مساله انفعال و رها کردن امورات از سوی شورای شهر وقتی قابل تامل تر است که بدانیم جلسات شورای شهر اهواز هم منظم برگزار نمی شود و تنها جایگاهی که در آن مسائل مدیریت شهری اهواز مورد بررسی قرار می گرفت و رسانه ها از این جایگاه در جریان آنچه در مدیریت شهری اهواز در جریان بود قرار می گرفتند نیز از بین رفته است.

هرچند که شورای پنجم اهواز در سال پایانی خود قرار دارد اما این حداقل انتظار است که در مدت باقیمانده، از این انفعال خارج  و به وظایف قانونی خود عمل کند و در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند. یکی از این مسائل همین نحوه چگونگی و چرایی فروش املاک شهرداری و حرف و حدیث های پیرامون آن است که می تواند با برگزاری یک جلسه علنی در حضور رسانه ها آن را بررسی و نقاط تاریک آن را روشن کنند.