کسی حتی نمی گوید دردتان چیست/ توان تهیه ی نان شب برای فرزندانمان را نداریم
کسی حتی نمی گوید دردتان چیست/ توان تهیه ی نان شب برای فرزندانمان را نداریم

اغلب کارگران خانم این سایت سرپرست خانوار و یا بدسرپرست هستند به همین دلیل با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه اند.

سایت پسماند صفیره اهواز بالغ بر 100 کارگر دارد که از این تعداد حدود 70 نفر خانم بوده که برخی از آن ها سرپرست خانوار هستند. بنا به گفته ی کارگران این سایت آن ها از سال 94 تا کنون و در زمان پیمانکاران مختلف همواره با مشکل عدم پرداخت به موقع حقوق، بیمه و سنوات مواجه بوده اند و بعضا در زمان هایی نیز بیکار و خانه نشین شده اند.

به همین دلیل بارها تجمع کرده اند اما صدایشان به گوش مسئولان نرسیده و یا اگر رسیده بی توجه از این موضوع عبور کرده اند تا این کارگران که مجبور هستند ساعت های طولانی در روز بوی گند زباله  ها را برای دریافت حقوق ناچیزی تحمل کنند به دلیل عدم پرداخت مطالبات همواره با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم کنند.

یکی از کارگران سایت پسماند صفیره که نخواست نامش در خبر ذکر شود در این رابطه به خبرنگار کاوش گفت: در مدت اخیر همیشه چند روز کار کرده ایم و بعد ما را به بهانه های مختلف مانند آتش گرفتن شرکت، قطعی برق یا خراب شدن موتور دستگاه خانه نشین کرده اند.

وی افزود: فروردین ماه 10 روز، اردیبهشت 10 روز، خرداد به صورت کامل سر کار بوده ایم، تیر 12 روز، مردادماه کاملا بیکار بودیم و شهریور 10 روز کار کرده ایم و در حال حاضر نیز بیکار هستیم و حقوق این مدت که سر کار بوده ایم پرداخت نشده است. بهمن و اسفند سال 98 به صورت کامل کار کرده ایم یعنی از زمان پیمانکار جدید از دی ماه سال گذشته تا کنون در مجموع حدود چهار ماه مشغول به کار بوده ایم.

این کارگر سایت تفکیک زباله صفیره اظهار کرد: به دلیل عدم پرداخت مطالبات توسط پیمانکار سه هفته ی متوالی به سازمان پسماند، شهرداری و شورای شهر اهواز مراجعه کردیم تا بالاخره روز گذشته یکشنبه تنها بخشی از حقوق برخی از کارگران پرداخت شد.

وی ادامه داد: هزینه ی بیمه ی کارگران در خرداد و مردادماه پرداخت نشده و فروردین و اردیبهشت ماه تنها به تعدادی از کارگران بیمه ی کرونا پرداخت شد و پیمانکار علت عدم پرداخت مطالبات کارگران را طلبکار بودن از سازمان پسماند اعلام می کند.

این کارگران سایت پسماند صفیره خاطرنشان کرد: اغلب کارگران خانم این سایت سرپرست خانوار و یا بدسرپرست هستند به همین دلیل با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه اند.

درخواست کارگران سایت پسماند

وی با بیان اینکه روز یکشنبه نیز به همراه جمعی از کارگران به شورای شهر و شهرداری اهواز مراجعه کردیم اما شهردار پاسخگو نبود و کسی حتی نگفت دردتان چیست، افزود: درخواست ما این است که جزو نیروی انسانی شهرداری اهواز محسوب شویم و یا باتوجه به اینکه پیمانکارهایی که سازمان پسماند انتخاب می کند به تعهدات خود عمل نمی کنند، شهرداری اهواز به صورت مستقیم بر انتخاب پیمانکار متعهد نظارت کند.

قراردادهای نامعلوم

این کارگر سایت تفکیک زباله صفیره عنوان کرد: مدتی است که قرارداد ما از ماهانه و اداره کاری به ساعتی تغییر کرده است و طبق ساعات کاری حقوق ما در نظر گرفته می شود از طرف دیگر وقتی قرارداد امضا می کنیم نسخه ی دوم آن را به ما نمی دهند و از قرارداد چهار برگی تنها یک برگ را برای امضاء کردن به ما می دهند و ما نمی دانیم در صفحات دیگر قرارداد چه بندهایی قید شده، برای همین نمی دانیم حقوق ما دقیقا چقدر و بر چه اساسی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل عدم پرداخت به موقع مطالبات را از سال های گذشته تا کنون و در زمان های پیمانکاران مختلف داشته ایم، یادآور شد: از سال 91 که در این سایت مشغول به کار شدیم تا سال 93 مشکلی نداشتیم و حقوق، عیدی، سنوات و بیمه ی ما به موقع پرداخت می شد اما از سال 94 تا کنون مرتب پیمانکاران تغییر می کنند و پیش از اینکه با کارگران تسویه کنند پیمانکار جدید می آید و ما می مانیم و حقوق هایی که پرداخت نشده است.

بدبخت شدیم/ حتی توان تهیه ی نان شب برای فرزندانمان را نداریم

این کارگران سایت پسماند صفیره بیان کرد: بدبخت شدیم حتی توان تهیه ی نان شب برای فرزندانمان را نداریم و تنها می توانیم یک وعده ی غذایی در روز مصرف کنیم. بخش زیادی از کارگران سایت صفیره زنان سرپرست خانوار و نان آور خانواده هستند که چند فرزند دارند و حتی اگر حقوق آن ها به موقع پرداخت شود به سختی می توانند امرار معاش کنند چه برسد به اینکه حقوق ها پرداخت نشود.

وی افزود: به تازگی اعلام کرده اند که افرادی که درآمد کمتر از 10 میلیون تومان دارند زیر خط فقر هستند حال در این شرایط اقتصادی وضعیت ما اینگونه است. فرزندان ما اغلب بزرگ هستند و خجالت می کشیم در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات خود تجمع کنیم اما مجبور می شویم این کار را انجام دهیم تا مسئولان به دادمان برسند.

معاون سازمان پسماند: وظیفه ای در قبال کارگران نداریم در حق شان لطف می کنیم

یکی دیگر از کارگران سایت پسماند صفیره که خانم سرپرست خانوار است در گفت و گو با کاوش با بیان اینکه مدیرعامل سازمان پسماند تنها به ما وعده وعید می دهد، عنوان کرد: خانم دلفی معاون مالی سازمان روز شنبه به کارگران گفته وظیفه ای در قبال شما نداریم در حقتان لطف می کنیم.

وی که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: برخی کارگران می گویند ضمانت نامه ی قرارداد آن ها در اختیار سازمان پسماند است و به دلیل اینکه برگه ی تسویه به کارگران داده نمی شود ضمانت نامه را نیز به آن ها تحویل نمی دهند، ضمانت نامه ی پیمانکاران پولی است که پیمانکار گرو می گذارد تا اگر در زمان تسویه با کارگران حقوق آن ها را پرداخت نکند از آن برای پرداخت حق استفاده شود.

این کارگر سایت پسماند صفیره ادامه داد: پنج ماه است که دفترچه درمانی نداریم و گرچه بیکار شده ایم اما بیمه ی بیکاری به ما تعلق نگرفته است و تنها برخی از کارگران این بیمه را دریافت کرده اند.

معوقه حقوق برخی کارگران به 19 میلیون هم می رسد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگران خانم 53 روز حقوق معوقه دارند که البته به برخی از آن ها بخشی از حقوق پرداخت شده اما کارگران آقا بعضا 8، 10، 12 و حتی تا 19 میلیون هم طلب دارند.

این کارگر سایت پسماند صفیره گفت: معاون مالی سابق این سازمان از خانه ی کارگران بازدید کرد و برای آن ها اقلامی از جمله وسایل مورد نیاز مدرسه برای کودکانشان خریداری کرد و حتی برای بنده که همسرم از ناحیه ی دو پا فلج است و سه ماه فرزندانم در گرما با پنکه سر کردند کولر تهیه کرد اما متاسفانه مدتی این سمت به فرد دیگری واگذار شده است که کمک حال کارگران نیست.