محدودیت ها را اعمال کنید قبل از آنکه شیوع ویروس همه گیر شود و نتوان کاری کرد
محدودیت ها را اعمال کنید قبل از آنکه شیوع ویروس همه گیر شود و نتوان کاری کرد

مدارس دایر است و در فصل حساسیت های فصلی و تنگ نفسی و مهم تر از آن سرما خوردگی و آنفلاآنزا قرار داریم، محرک هایی که هر کدام می تواند قرمزی کرونا در استان را چنان آتشین کند که منجر به این شود که بر بام هر خانه ای یک پرچم مشکی برای فوتی ها نصب شود. به ویژه آنکه کارشناسان هشدار می دهند که ویروس کرونا جهش ژنیتکی پیدا کرده و نسبت به قبل خطرناک تر شده و در دور جدید قدرت آلوده سازی آن بین اعضای خانواده بیشتر شده است.

۹ شهر خوزستان از نظر وضعیت شیوع کرونا قرمز شده، ۵ شهر در وضعیت نارنجی پرخطر قرار گرفته اند و مابقی شهرها در وضعیت زرد قرار دارند. این یک آمار از وضعیت نگران کننده استان است و طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت چند روزی است که کل استان در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گزارش کاوش، صدای ناقوس مرگ کرونا دوباره در استان در حال به صدا در آمدن است و با رویه کنونی چندان بعید نیست اگر اقدام کنترلی صورت نگیرد در چند روز آینده خوزستان در وضعیت پرخطر و قرمز کرونایی قرار بگیرد. آن هم در وضعیتی که اگر تجربه پیک اول کرونا در خوزستان را ملاک قرار دهیم این قرمزی با قرمزی دیگر استان ها متفاوت، کشنده و ماندگارتر خواهد بود.

پیک اول کرونا در خوزستان طولانی ترین پیک بوده است و در روزهایی که دیگر استان ها سفید شده بودند و حتی پیک دوم را رد کرده بودند این خوزستان بود که بیشترین آمار مبتلایان و فوتی ها را داشته است و به تنهایی آمار کشور را به خود اختصاص داده بود. پیکی که بعد از یک دوره آرامش در حال تکرار شدن است و اینبار حتی می تواند شدید تر از پیک اول باشد.

مدارس دایر است و در فصل حساسیت های فصلی و تنگ نفسی و مهم تر از آن سرما خوردگی و آنفلوآنزا قرار داریم، محرک هایی که هر کدام می تواند قرمزی کرونا در استان را چنان آتشین کند که منجر به این شود که بر بام هر خانه ای یک پرچم مشکی برای فوتی ها نصب شود. به ویژه آنکه کارشناسان هشدار می دهند که ویروس کرونا جهش ژنیتکی پیدا کرده و نسبت به قبل خطرناک تر شده و در دور جدید قدرت آلوده سازی آن بین اعضای خانواده بیشتر شده است.

باید مراعات می کردیم که به این وضعیت مرگ دچار نشویم و با رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از برگزاری تجمعات، وضعیت سفید استان را تثبیت می کردیم اما با غفلت و مصلحتی که صورت گرفته به مرز هشدار و نهایت خطر مرگ، در حال نزیک شدنیم.

البته هنوز نیز این فرصت وجود دارد که با اعمال محدودیت های کوتاه مدت وضعیت استان را ثابت نگه داشت و اجازه نداد همه گیری بیشتر شیوع پیدا کند که دیگر نتوان برای آن کاری کرد. اعمال یک سری محدودیت ها در وضعیت کنونی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس به مراتب تاثیرگذار تر از این است که اجازه دهیم استان به وضعیت شدید درگیر بودن با کرونا برسد و بعد بخواهیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

برای عقب نشینی از وضعیت هشدار فعلی ستاد کرونا در استان باید از ظرفیت ها و اختیاراتی که دارد استفاده کند و محدودیت های لازم را اعمال کند و با اعلام شرایط خاص خوزستان به ستاد ملی و اشاره به پیک اول کرونا در استان، اجازه محدودیت های لازم را برای کنترل ویروس بگیرد تا اجازه شیوع بیشتر به آن را ندهد.

اعمال محدودیت های حتی بخشی و کوتاه مدت، می تواند به عنوان یک هشدار برای مردم نیز باشد تا نسبت به رعایت مسائل بهداشتی حساس تر شوند و پروتکل ها را رعایت کنند.

گرهی که الان می توان آن را با دست باز کرد را نباید اجازه دهیم به وضعیتی دچار شود که دیگر حتی با دندان نتوان آن را باز کرد و آن شود که نباید. مرگ باشد و شیون و زاری.