قهرمانان غایبان بزرگ انتخابات هیئت‌های ورزشی خوزستان
قهرمانان غایبان بزرگ انتخابات هیئت‌های ورزشی خوزستان

 با وجود سیاست‌های نادرست در مدیریت ورزش خوزستان، امکان خدمت کردن قهرمانان ورزشی این استان در زمینه ارتقای ورزشی گرفته شد که امید می رود این موانع از سوی مسئولان ذی‌ربط بر طرف شود.

محمد ملازاده در مهر نوشت:: یکی از مهم‌ترین مشکلات ورزش خوزستان در سال‌های اخیر انتخاب چهره‌های غیر ورزشی در رأس هیئت‌های مختلف ورزشی بود و این در حالی است که در استان‌های دیگر کشور سعی می‌شود که مسئولیت هیئت‌های ورزشی به افراد ورزشی، تحصیل کرده و از بدنه ورزش سپرده شود اما در خوزستان ما شاهد افزایش حضور چهره‌های سیاسی، غیر ورزشی و کم‌تجربه در انتخابات هیئت‌ها هستیم.

«شیوه انتخاب افراد رأی‌دهنده پیش از برگزاری انتخابات» یکی از مهم‌ترین علت‌هایی است که باعث انتخاب این افراد می‌شود و همیشه تأکید شده؛ افرادی به عنوان نماینده ورزشکاران، نماینده باشگاه‌ها، نماینده هیئت شهرستانی فعال و… برای حضور در مجمع و داشتن حق رأی انتخاب شوند که از مقبولیت، اعتبار و افتخارات مناسب در بخشی که نمایندگی آن را بر عهده می‌گیرند، برخوردار باشند اما متأسفانه به نظر می‌رسد برای انتخابات «هیئت شنا» این مسئله رعایت نشده است.

در حالی که اهواز، آبادان، ماهشهر و امیدیه شهرهای فعال در رشته ورزشی شنا در سطح خوزستان محسوب می‌شوند، هیچ‌کدام از آنها برای حضور در مجمع انتخابی هیئت دعوت یا مدنظر قرار گرفته نشدند و به جای این شهرها ما شاهد حضور چهره‌هایی از نقاط غیرفعال خوزستان از جمله شهرهای بهبهان، شوش، گتوند و ایذه در روز رأی‌گیری برای انتخاب رئیس جدید این هیئت مهم ورزشی خواهیم بود.

به راستی آیا این موضوع در راستای رأی آوری گزینه مورد نظر آقایان در هیئت شنا نیست؟ به چه علت افرادی همچون مالک قاطع، رضا جعفری و… که سال‌ها در شنا فعالیت می‌کنند و از مشکلات این رشته ورزشی آگاهی کامل دارند، اجازه حضور را در انتخابات و کمک کردن به گزینش شخص شایسته برای ریاست این رشته ورزشی نداشته باشند.؟

شنای خوزستان در گذشته از حضور چهره‌های سیاسی و غیر ورزشی ضربات جبران‌ناپذیری را دریافت کرده است. استانی که روزگاری بیشترین ملی‌پوش را در رشته‌های شنا، شیرجه و واترپلو داشت، در سال‌های اخیر در رده‌بندی میان استان‌های کشور در انتهای جدول رده‌بندی قرار دارد.

در جلسه مشخص‌کننده شهرستان‌های حق رأی در انتخابات هیئت، ما شاهد حضور سرپرست کنونی «هیئت شنا، شیرجه و واترپلو خوزستان» بودیم. کسی که خود نامزد انتخابات است و حضور وی در این جلسه تخلف و ظلم به سایر افرادی است که برای کسب کرسی ریاست هیئت تلاش می‌کنند.

مشکلات در انتخابات هیئت‌ها تنها به هیئت شنا ختم نمی‌شود بلکه ما شاهد تکرار چنین حوادثی برای هیئت جودو نیز هستیم. در حالی که در لیست اولیه ارسالی اعضای مجمع هیئت جودو خوزستان به فدراسیون کشور «علی مولوی مقدم و ابوالفضل شجاعی بختیاری» به عنوان نماینده ورزشکاران و «باشگاه سروندی اندیمشک» به عنوان نماینده باشگاه‌ها و «مختار خورنگ» به عنوان نماینده مربیان معرفی شدند اما برخی از نامزدهای ریاست این هیئت که شانس رأی آوری خود را با حضور این افراد بسیار کم می‌دانند، در تلاش هستند با اعمال نفوذ و جابه‌جا کردن نفرات برتر استان و جایگزین کردن نیروهای همسو با خود، مسیر انتخابات را تغییر دهند.

چه کسانی بهتر از علی مولوی مقدم و ابوالفضل شجاعی بختیاری حق دارند در سرنوشت جودوی این استان تأثیر بگذارند؟ مولوی مقدم و شجاعی در رده‌های مختلف سنی در تیم‌های ملی حضور داشتند و می‌دانند چه کسی شایستگی دارد سکان هدایت جودو را در دست بگیرد.

باشگاه سروندی اندیمشک با تحویل دادن بیش از ۲۰ قهرمان ملی در رده سنی مختلف در سال‌های اخیر نقشی بسیار مهمی را در رشد و ارتقای جودو خوزستان داشته است و مسئولان این باشگاه حق دارند در ترسیم آینده این رشته ورزشی تأثیرگذار باشند.

مختار خورنگ که سابقه فعالیت را در رده‌های مختلف سنی تیم ملی به عنوان مربی دارد، هم اکنون به عنوان مربی در کادر فنی تیم ملی بزرگ‌سالان کشور حضور دارد. لذا به چه علت وی باید از روند انتخابات جودو خوزستان کنار گذاشته شود؟ آیا شخصی دیگر در جایگاه وی در خوزستان وجود دارد که جایگزینش شود؟

پس از انتخاب سرپرست جدید هیئت کشتی خوزستان، شاهد انجام تخلف در این هیئت نیز هستیم. تخلفاتی که پس از تذکر اداره کل ورزش و جوانان خوزستان شاهد تداوم آن هستیم و این در حالی است که بر اساس قوانین سرپرست منصوب شده در هیئت ورزشی حق تغییر دبیر، نایب‌رئیس، خزانه‌دار و سه عضو هیئت رئیسه را ندارد اما در هیئت کشتی شاهد تغییر این نفرات از سوی سرپرست هیئت بودیم. تغییراتی که در انتخابات آینده تأثیرات بسیار مهمی را خواهد داشت و امید می‌رود اداره کل ورزش جوانان استان اجازه ندهد این روند همچنان ادامه پیدا کند.

ورزش خوزستان برای بازگشت به روزهای باشکوه گذشته به نفراتی از جنس ورزش در رشته‌های گوناگون نیاز دارد. افرادی که به شایستگی مسیر زندگی ورزشی خود را با سلامت طی کردند و اکنون می‌خواهند پس از کسب تجربیات فراوان در عرصه جدید، به ورزش محبوب خود خدمت کنند.