امیدواریم فاز یک از خط یک متروی اهواز تا شهریورماه بهره برداری شود/ احداث هفت تقاطع غیرهمسطح در اهواز/ زیرگذر زردشت به زودی افتتاح می شود/ کیسون سه هزار میلیارد تومان به شهرداری اهواز خسارت وارد کرده/ به زودی آخرین تذکرات را به کیسون می دهیم
امیدواریم فاز یک از خط یک متروی اهواز تا شهریورماه بهره برداری شود/ احداث هفت تقاطع غیرهمسطح در اهواز/ زیرگذر زردشت به زودی افتتاح می شود/ کیسون سه هزار میلیارد تومان به شهرداری اهواز خسارت وارد کرده/ به زودی آخرین تذکرات را به کیسون می دهیم

شهردار اهواز گفت: امیدواریم با تامین مالی صورت گرفته و عزم قرارگاه خاتم بتوانیم در پایان این دوره ی شورای شهر در شهریورماه سال آینده فاز یک از خط یک متروی اهواز را بعد از 15 سال به بهره برداری آزمایشی برسانیم.

به گزارش کاوش، موسی شاعری شامگاه چهارشنبه دوم مهرماه در برنامه ی گفت و گوی ویژه ی خبری با موضوع بررسی آخرین وضعیت پروژه های عمرانی در اهواز با اشاره به اینکه در اهواز مجموعه ای از مشکلات وجود دارد و ما هم از آن ها آگاه هستیم اما منابع ما محدود است، اظهار کرد: ما مدیریت واحد شهری در کشور نداریم و طبق قانون همه امور شهری در اختیار شهردار نیست که این اشکال است، شهردار باید بتواند تمام امورهای شهری را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه اردیبهشت سال 98 به عنوان شهردار اهواز منصوب شدم، عنوان کرد: در سال 97  شهرداری اهواز 630 میلیارد تومان درآمد داشت که از این رقم 550 میلیارد صرف هزینه های جاری از جمله حقوق، اماکن و خرید مواد مصرفی و از 80 میلیارد تومان باقی مانده تنها حدود 37 میلیارد تومان صرف پروژه های عمرانی شهر شده است.

در سال گذشته 220 میلیارد تومان صرف پروژه های عمرانی شهر شد

شهردار اهواز گفت: در سال 98 با تلاش مجموعه ی شهرداری و شورای شهر اهواز درآمد شهرداری دو برابر شد و به یک هزار 200 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در بحث عمران شهری بالغ بر 220 میلیارد هزینه کردیم و سه میلیون و نیم مترمربع آسفالت با رقم بالغ بر 100 میلیارد تومان انجام شده است گرچه آسفالت اهواز هنوز بسیار مشکل دارد.

شاعری با اشاره به اینکه ما از نفت سهمی نداریم و حق آلایندگی را نمی دهند، عنوان کرد: مجموعه ی شرکت و وزارت نفت و صنایع نفتی حق خوزستان را نداده اند و نمایندگان مجلس باید برای جذب حق آلایندگی تلاش کنند زیرا این کار عظم ویژه ای را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه صنایع علاوه بر پرداخت حق آلایندگی که باید انجام شود وظایف اجتماعی دارند که به آن ها عمل نمی کنند ، ادامه داد: کمربندی پل ششم یکی از بزرگترین پروژه های شهری ما است که در آستانه ی افتتاح است حال سوال اینجاست شرکت های فولاد و اکسین که بیشترین تردد و بهره برداری را از این مسیر خواهند داشت چه کمکی به این پروژه کردند؟

شهردار اهواز افزود: به طور کلی در چارچوب وظایف اجتماعی صنایع در خوزستان آنچه که وظیفه داشتند به نحو احسنت انجام نداده اند.

شاعری با اشاره به اینکه در حوزه ی اعتبارات خوزستان نیازمند نگاه ویژه ملی است، بیان کرد: برای سال جاری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان پروژه ی عمرانی تعریف کرده ایم اما اهواز باتوجه به انتظارات مردم، و ریل گذاری برای اهواز نوین و فاصله ای که با سایر کلانشهرها داریم اعتبارات بیشتری نیاز دارد.

احداث هفت تقاطع غیرهمسطح در اهواز

وی در خصوص وضعیت پروژه های عمرانی اهواز اظهار داشت: در حال حاضر احداث هفت تقاطع غیرهمسطح را در دستور کار قرار داریم، عملیات اجرایی تقاطع میدان شهید بندر پنج سال گذشته شروع شده و کار بسیار کند پیش رفته، تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه که توسط قرارگاه انجام می شود با سرعت خوبی در حال اجرا است، زیرگذر 18 متری کیان آباد که ترافیک پل صیاد شیرازی را تا 50 درصد کاهش خواهد داد از این دست پروژه ها هسستند.

زیرگذر زردشت به زودی افتتاح می شود

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: از پروژه ی زیرگذر زردشت تنها کار روکش آسفالت باقی مانده و به زودی افتتاح خواهد شد، این پروژه به صورت تقاطع غیرهمسطح (دارای روگذر و زیرگذر) اجرا شده و تقاطع سه راه خرمشهر از دیگر تقاطع هایی است که قرار است احداث شوند. تقاطع شهید بندر در مرحله ی طراحی قرار دارد و طراحی زیرسازه ی تقاطع میدان جمهوری تمام شده و به زودی توسط قرارگاه خاتم کلنگ زنی می شود.

شاعری ادامه داد: زیرگذر سپنتا یکی دیگر از تقاطع ها است که البته با مشکلاتی مواجه است اما تمام این پروژه ها فعال هستند.

وی با بیان اینکه تقاطع سه راه خرمشهر در مرحله ی طراحی قرار دارد و زیرگذر 18 متری چهارم کیان آباد 50 درصد کار آن انجام شده، تاکید کرد: کار احداث تقاطع میدان دانشگاه که یکی از زیباترین تقاطع های کشور خواهد بود با سرعت برق آسا پیش می رود و برای آن روزشمار و بیلبوردی از پروژه نصب می کنیم. امیدواریم در اردیبهشت سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد و زیرگذر آن در جاده اصلی گلستان نیز طبق برنامه ریزی ها تا مرداد ماه افتتاح شود. پروژه های مذکور علاوه بر اینکه بار ترافیکی شهر را کاهش می دهند چهره ی جدیدی نیز به اهواز خواهند داد.

احداث پارک کوهستانی در اهواز

شهردار اهواز گفت: همچنین قرار است پارک کوهستانی بزرگی در منطقه ی منبع آب توسط قرارگاه خاتم احداث کنیم.

شاعری در رابطه با متروی اهواز بیان کرد: ابتدا مذاکراتی را با شرکت کیسون پیمانکار متروی اهواز برای تکمیل پروژه داشتیم که به نتیجه نرسیدیم و مرحله ی بعد فسخ قرارداد با پیمانکار قبلی بود که این کار انجام شد. ما در این مرحله دو موضوع را به صورت همزمان دنبال کردیم و آن تامین مالی پروژه و انتخاب پیمانکار جدید بود که با قرارگاه سازندگی خاتم برای اجرای فاز یک از خط یک متروی اهواز توافق کردیم.

وی افزود: وقتی برآوردها به روز، شرایط احصا و مقدمات لازم فراهم شود با قرارگاه قرارداد منعقد می کنیم و عملیات اجرایی پروژه شروع خواهد شد و همزمان پیگیری می کنیم که کارگاه ها را از پیمانکار سابق تحویل بگیریم.

امیدواریم فاز یک از خط یک متروی اهواز تا شهریورماه بهره برداری شود

شهردار اهواز با اشاره به جذب 500 میلیارد تومان اعتبار از بودجه ی سال 98 برای تکمیل پروژه ی مترو که به صورت اوراق مشارکت است، تصریح کرد: امیدواریم با این تامین مالی صورت گرفته و عزم قرارگاه خاتم بتوانیم در پایان این دوره ی شورای شهر در شهریورماه فاز یک از خط یک متروی اهواز را بعد از 15 سال به بهره برداری آزمایشی برسانیم.

شاعری خاطرنشان کرد: شرکت کیسون از نظر ما دیگر پیمانکار پروژه ی متروی اهواز نیست و قرارداد را فسخ کرده ایم گرچه مهلت قرارداد مهرماه تمام شده، براساس آن قرارداد کیسون باید ظرف چهارسال کار طراحی و ساخت متروی اهواز را با رقم 310 میلیارد تومان اعتبار انجام می داد اما تا کنون که با احتساب تعدیل ها 600 میلیارد تومان دریافت کرده به تعهد خود عمل نکرده و ادعاهایی نیز مطرح می کند.

کیسون سه هزار میلیارد تومان به شهرداری اهواز خسارت وارد کرده

وی اذعان کرد: البته ما هم معتقدیم کیسون سه هزار میلیارد تومان به ما خسارت وارد کرده که حتما این موضوع را دنبال می کنیم تا این مبلغ را پرداخت کنند. شرکت کیسون نمی تواند ادعایی داشته باشد اگر کارگاه ها را تحویل ندهد از طریق مراجع قضایی اقدام می کنیم و تیم حقوقی ما وارد عمل خواهد شد.

شهردار اهواز افزود: کیسون ظلم بزرگی در حق مردم اهواز کرد و قصد دارد همین مسیر را ادامه دهد و گرچه ادعای پرداخت نکردن مطالبات توسط شهرداری را دارد اما اصرار دارند با چنین کارفرمایی کار کنند. دلیل این اصرار چیست؟

به زودی آخرین تذکرات را به کیسون می دهیم

شاعری تاکید کرد: توصیه می کنیم پیمانکار سابق کارگاه ها را تحویل دهد و مطمئن باشد ما کوتاه نخواهیم آمد و به زودی آخرین تذکرات را برای تحویل کارگاه ها به کیسون می دهیم.

چرا شهرداری نمی تواند وانت بارها و دستفروشان را ساماندهی کند؟

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در رابطه با بازارچه های محلی و سدمعبر وانت بارها و دستفروشان در سطح شهر گفت: از سال های گذشته در نزدیک بازارچه ی کیان محلی برای استقرار کاسبان این بازارچه آماده شده و در منطقه ی پردیس نیز همین کار صورت گرفته اما استقبال از آن ها نشد و بازارچه های جدید خالی هستند.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: اغلب اوقات وانت بارها با عوامل اجراییات شهرداری درگیر می شوند اما از آن جایی که شهرداری حکم قضایی و اجازه ی برخورد و جریمه را ندارد نمی تواند وانت بارها و دستفروشان سطح شهر را ساماندهی کند که این هم از دیگر مشکلات عدم مدیریت واحد شهری است.

شاعری بیان کرد: در برخی موضوعات فشارهایی به ما وارد می شود و نمی توانیم تغییرات مطلوب را اعمال کنیم و این یک واقعیت غیرقابل انکار است، از طرف دیگر دستگاه های اجرایی نیز مشکلات متعددی دارند همچنین ملاحظات اجتماعی و اقتصادی ما را محدود می کند و به طور کلی ما تصمیم گیرنده ی نهایی نیستیم و برخی مسائل از عهده ی شهرداری خارج هستند.

وی افزود: مدیریت و ساماندهی این مساله نیاز به هماهنگی دستگاه ها و پای کار بودن مجموعه های مختلف دارد، تا زمانی که وضعیت اقتصادی و معیشتی به شرایط مطلوب نرسد و مشاغل کاذب خود به خود حذف یا کم نشوند وضعیت همین گونه است.

شهردار اهواز در خصوص سگ های بلاصاحب با اشاره به اینکه طبق آیین نامه ی وزارت کشور 17 دستگاه متولی این امر هستند، بیان کرد: روزانه تعدادی سگ بلاصاحب در اهواز زنده گیری و به مرکز عقیم سازی در صفیره منتقل می شوند و در حال حاضر نیز برنامه ریزی برای احداث مرکز نگهداری این سگ ها در پارک شهروند انجام شده اما انتظار داریم این کار با همکاری انجمن های حامی حیوانات انجام شود.

شاعری افزود: پنج هزار سگ بلاصاحب در اهواز وجود دارد که ماهیانه تنها هزینه ی غذای آن ها یک و نیم میلیارد تومان می شود که ما نه این پول را داریم و نه می توانیم چنین کاری را انجام دهیم. برنامه ریزی های مختلفی برای ساماندهی سگ های بلاصاحب انجام شده اما هنوز برای حل این مساله مشکل وجود دارد.