مجلس شورای اسلامی کاردی را تیز کرده که سر خود را می برد/ برخی نمایندگان برای مشهور شدن در امور اجرایی دخالت می کنند/ کاندید شدم تا  از تعداد نماینده های کاسب و چک بگیر کم کنم/ با بیانیه ای که به شورای نگهبان دادم اگر رد صلاحیت نمی شدم جای سوال بود/ در رابطه با رد صلاحیت ها ظالمانه به مردم خیانت کردند/ بیش از 90 درصد از نمایندگان مجلس در وزارت نفت استخدام می شوند/ من منفور مرکزنشینان بودم/ 5، 6 نفر در خوزستان با سرویس دادن به مرکز عامل توقف و عدم توسعه ی استان شدند
مجلس شورای اسلامی کاردی را تیز کرده که سر خود را می برد/ برخی نمایندگان برای مشهور شدن در امور اجرایی دخالت می کنند/ کاندید شدم تا  از تعداد نماینده های کاسب و چک بگیر کم کنم/ با بیانیه ای که به شورای نگهبان دادم اگر رد صلاحیت نمی شدم جای سوال بود/ در رابطه با رد صلاحیت ها ظالمانه به مردم خیانت کردند/ بیش از 90 درصد از نمایندگان مجلس در وزارت نفت استخدام می شوند/ من منفور مرکزنشینان بودم/ 5، 6 نفر در خوزستان با سرویس دادن به مرکز عامل توقف و عدم توسعه ی استان شدند

استاندار پیشین خوزستان و نماینده ی ادوار گذشته ی مجلس در خصوص رد صلاحیت خود در انتخابات مجلس یازدهم گفت: می دانستم رد صلاحیت می شوم، با بیانیه ای که دو سال قبل از کاندید شدن به شورای نگهبان دادم اگر رد صلاحیت نمی شدم جای سوال بود.

به گزارش کاوش، عبدالحسن مقتدایی عصر روز چهارشنبه در نشست “هم گفت” با موضوع واکاوی انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتظارات مردم از منتخبان که در سالن جلسات محله سرای کیان شهر برگزار شد، با اشاره به اینکه هدف از انقلاب اسلامی ایجاد ساختاری بود که دموکراتیک و براساس آرا و رضایت مردم باشد، اظهار کرد: انقلاب هزینه ای است که یک نسل بابت سستی، تعلل و ترس نسل قبل از خود در مقابل حاکمیت و همچنین رفاه زدگی می پردازد، به گونه ای که اصلاحات و گفتمان دیگر نتیجه بخش نیستند و تغییرات باید در لوای انقلاب صورت گیرد.

اگر اصلاحات انجام نشود قطعا دچار مشکل خواهیم شد

استاندار پیشین خوزستان عنوان کرد: اگر ما براساس نیازهای زمان خود تصمیم نگیریم با هر اقدام اجتماعی و سیاسی قطعا انتهای آن هرج و مرج است و هر حاکمیتی با هر قابلیت نظامی اگر نتواند این اصلاحات را به مرور انجام دهد و در برابر اصلاحات مقاومت کند یک روزی دچار مشکل اساسی می شود. اصرار بر ساختارهای قدیمی و عدم اصلاح رفتارها و ساختار برای ما شکنندگی ایجاد می کند.

مجلس شورای اسلامی کاردی را تیز کرده که سَر خود را می برد

وی ادامه داد: در ساختار نظام ما انتخاب رهبر نیز با رای غیرمستقیم مردم و به واسطه ی مجلس خبرگان انجام می شود که این نشان دهنده ی دموکراتیک بودن ساختار حکومتی کشور است اما در حال حاضر به شدت به سمت سیر نزولی دموکراتیک بودن رفته ایم و مجلس شورای اسلامی کاردی را تیز کرده که سر خود را می برد. یک مجلس ضعیف یعنی یک مملکت ضعیف و در نهایت کار به جایی می رسد که مجلس توسط خودش ذبح می شود.

به سمتی سبکی می رویم که پوتین و چین عمل کردند

مقتدایی با بیان اینکه به سمت سبکی می رویم که پوتین و چین عمل کردند، اذعان کرد: دموکراسی را به ثمر نرسانده ایم و در فاز اول آن توقف کردیم و به صورت انقباضی عمل کردیم گرچه چاره ای دیگری نیز وجود نداشت زیرا در منطقه و در دنیا درگیر شدیم.

با ژست نوآوری قطعا به جایی نخواهیم رسید

استاندار پیشین خوزستان خاطرنشان کرد: اگر مطالبات از مجلس را به همین نحو بخواهیم دنبال کنیم با تکیه بر یک ساختار کهنه و جامه ی مندرس و با ژست نوآوری قطعا به جایی نخواهیم رسید، وقتی نگاه می کنید می بینید مجلس و دولتی جوان داریم اما این نیروی جوان تکنولوژی، ابزار و امکانات جدید و بروز نیاز دارد که در صورت فراهم نشدن قطعا به مشکل خواهد رسید.

نظارت بر نماینده به این شکل تقابل با آزادی بیان و حقوق نماینده است

مقتدایی افزود: قوه قضاییه، مجلس و دولتی می تواند موفق باشد که اگر عنوان جوان بودن دارد ساختار خود را نیز بازنگری کند، با شرایط موجود قوی ترین نماینده ی مجلس نیز بخواهد احقاق حقوق کند مجموعه ای بر او نظارت می کند که اگر حرف زیادی حرف زد باید فکر کند که آیا می خواهد باز هم ادامه دهد یا خیر، این یک اشکال و تقابل با آزادی بیان و حقوق نماینده است و با این وضعیت توقع از آن ها انتظار نابجایی است. معتقدم باید هرچه سریع تر قانون اساسی بازنگری شود و نظارت استصوابی وجود نداشته باشد زیرا شمشیری بر سر دموکراسی است.

مجلس کار دولت را انجام می دهد/ برخی نمایندگان برای مشهور شدن در امور اجرایی دخالت می کنند

وی با اشاره به اینکه مجلس دارد کار دولت را انجام می دهد، عنوان کرد: رسیدگی به مشکلات آب، برق و فاضلاب در حوزه ی دولت است که برخی نمایندگان به اشتباه برای مشهور کردن به این سمت روی می آورند در صورتی که حق دخالت ندارند اگر قرار باشد نمایندگان مجلس برای استاندار تعیین تکلیف کند دخالت در امور یکی از قوا است.

استاندار پیشین خوزستان و نماینده ی ادوار گذشته ی مجلس بیان کرد: از طرف دیگر نماینده ی مجلس بخواهد در اموری اظهار نظر کند قوه ی قضاییه یا شورای نگهبان به او پیغام می دهد دخالت نکن بنابراین نماینده ی مجلس که قصد دارد وضعیت موجود را متحول کند در تبیین برنامه ها زمین گیر می شود.

قانون عدم استفاده از بازنشستگان بزرگترین خیانت به مملکت است

مقتدایی تصریح کرد: قانون عدم استفاده از بازنشستگان بزرگترین خیانت به مملکت است و باید در طول زمان و مرحله ای این کار انجام شود البته افراد بیمار، ناتوان و بی انگیزه باید بازنشسته شوند.

وی در خصوص مشارکت سیاسی مردم در انتخابات اضافه کرد: تنها برای ایجاد صندوق و روش رای گیری موجود صد سال خون داده شده بنابراین خود صندوق ارزش دارد و بین بد و بدتر باید رای داد صرف نظر از اینکه چه آرایی از صندوق بیرون می آید.

منتظر هستند نیروهایشان وارد مجلس شوند

به گزارش کاوش، استاندار پیشین خوزستان گفت: برخی جریان ها منتظر هستند نیروهایشان تربیت و فارغ التحصیل شوند و بعد وارد مجلس شوند، به طور مثال در مجلس سوم پیشنهاد دادیم حداقل مدرک تحصیلی لازم برای کاندید شدن کارشناسی باشد شود و نمایندگان با سابقه ی یک دوره نمایندگی معادل لیسانس به حساب آیند اما شورای نگهبان نپذیرفت اما چه طور شد که سه دوره ی بعد تحصیلات ارشد را برای ورود به مجلس مبنا قرار دادند این چیزی جز حذف نیرو و منتظر ماندن که نیروهای خود تربیت شوند نیست.

مقتدایی افزود: چند مدرسه و دانشگاه در کشور وجود دارد که نیرو تربیت می کند، دانشگاه امام حسین (ع) برای دولت و دانشگاه امام صادق(ع) برای مجلس نیرو تربیت می کند که این خوب است اما نباید یک طرفه باشد. جزو افتخارات نظام است که این دو دانشگاه و مدرسه شهید حقانی هر کدام برای تخصص یکی از قوای مجریه، مقننه و قضایی نیرو تربیت می کند اما باید فضا برای دیگران نیز باز باشد.

از 18 نماینده ی خوزستان 10 نماینده کاسب چک بگیر هستند

وی در رابطه با کاندید شدنش برای انتخابات مجلس اظهار داشت: قرار نبود برای انتخابات مجلس یازدهم کاندید شوم اما یکی از دوستان صحبتی کرد که ” در حال حاضر از 18 نماینده ی خوزستان 10 نماینده کاسب چک بگیر و سکه بگیر است و اگر آرای مردم را داری حداقل می توانی یکی از این نمایندگان را حذف کنی” و بنده نیز اطلاع داشتم که برخی نمایندگان چه پست هایی معامله می کردند گرچه تعدادی نیز واقعا پاک بودند در نهایت این صحبت ها عاملی شد که در اوج خستگی سیاسی کاندید شدم.

با بیانیه ای که به شورای نگهبان دادم اگر رد صلاحیت نمی شدم جای سوال بود

استاندار پیشین خوزستان و نماینده ی ادوار گذشته ی مجلس ادامه داد: می دانستم رد صلاحیت می شوم با بیانیه ای که دو سال قبل از کاندید شدن به شورای نگهبان دادم اگر رد صلاحیت نمی شدم جای سوال بود.

در رابطه با رد صلاحیت ها ظالمانه به مردم خیانت کردند

مقتدایی افزود: برای رد صلاحیت های نابخردانه و ظالمانه در خوزستان و در کل کشور اعتقاد دارم ظالمانه به مردم خیانت کردند زیرا اگر یک متخصص را رد صلاحیت می کنند خیانت به کشور است، اگر فردی به نفع کاندید دیگری رد صلاحیت شود نوعی تخلف در انتخابات است.

وی تصریح کرد: نماینده ای که قرار است از دیگران مشورت کارشناسی بگیرد بیجا می کند نماینده شود هر نماینده ای که وارد کمیسیون می شود باید در آن حوزه متخصص و کارشناس باشد.

بیش از 90 درصد از نمایندگان مجلس در وزارت نفت استخدام می شوند

استاندار پیشین خوزستان خاطرنشان کرد: چرا همه ی نمایندگان مجلس در کمیسیون انرژی چمبره می زنند و در نهایت هم بیش از 90 درصد از آن ها استخدام نفت می شوند؟ چند نماینده ی خوزستان در کمیسیون نفت عضو بوده و بعد بدون تخصص استخدام وزارت نفت شده است؟

به دلیل مخالفت با انتقال آب شبانه عزل شدم

مقتدایی در خصوص برکناری شدن از سمت استانداری خوزستان گفت: برکناری من مطلقا به دلیل عزل و نصب هایی که انجام دادم نبود و به خاطر مخالفت با انتقال آب بود، ساعت یک شب معاون پارلمانی رییس جمهور با من تماس گرفت و گفت فردا مصاحبه نکن که نپذیرفتم و در نهایت شبانه عزل شدم.

وی ادامه داد: اطلاع داشتم که ساعت  9 صبح آقای روحانی در کرمان قرار است پروژه ی انتقال آب را کلنگ زنی کند و ساعت 10 صبح همان روز مصاحبه با اصحاب رسانه داشتم که از من خواستند این نشست را لغو کنم.

استاندار پیشین خوزستان تاکید کرد: نمایندگانی که کاسب بودند اکنون هم در استان حضور دارند گرچه در این دوره برخی را صلاحیت رد کردند اما افراد مشابه آن ها در مجلس کم نیستند.

مشکل اساسی خوزستان ریشه در عدم مطالبه گری دارد

مقتدایی اذعان داشت: مشکل اساسی خوزستان این است که مطالبه گری کم و احساسی است، مطالبه گری اگر از خط قرمزها نیز عبور کرد موردی ندارد زیرا مردم باید یاد بگیرند برای احقاق حقوق خود با سر برافراشته و البته با منطق و متانت مطالبه گری کنند.

من منفور مرکزنشینان بودم/ 5، 6 نفر در خوزستان با سرویس دادن به مرکز عامل توقف و عدم توسعه ی استان شدند

وی با بیان اینکه می دانستم فردی مانند من مطلوب و محبوب مرکز نیست و منفور مرکزنشینان است، خاطرنشان کرد: 5، 6 نفر در خوزستان داریم که بر مدیریت استان خیمه زده اند و در نزد مردم به لحاظ عمکرد منفور هستند اما محبوب مرکزنشینان هستند و در تمام دولت ها نیز حضور دارند که با سرویس دادن به مرکز عامل توقف و عدم توسعه ی استان شدند.

اصحاب رسانه این افراد را به چالش بکشند

استاندار پیشین خوزستان و نماینده ی ادوار گذشته ی مجلس عنوان کرد: اگر غیزانیه با تنش آبی مواجه شد یا ماجرای روستای ابوالفضل پیش آمد همین افراد مقصر هستند و باید مورد بازخواست قرار بگیرند، بنابراین اصحاب رسانه این افراد را پیدا کنند و آن ها را به چالش بکشند.