سالانه حدود ۵۰۰ هزار قطعه پرنده در کشور شکار می شود/ تالاب های خوزستان وضعیت فاجعه باری دارند
سالانه حدود ۵۰۰ هزار قطعه پرنده در کشور شکار می شود/ تالاب های خوزستان وضعیت فاجعه باری دارند

علی رغم اینکه دو سال اخیر ترسالی را داشتیم و باید تالاب های خوزستان مانند هورالعظیم، بامدژ، شادگان، میانگران و شیبار در وضعیت عالی به سر می بردند اما وضعیت فاجعه باری دارند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با آمار کشتار پرندگان در کشور گفت: آمار رسمی در این خصوص اعلام نمی شود اما به نظرم سالانه حدود 500 هزار قطعه پرنده در کشور شکار می شود که 90 درصد این تعداد پرندگان مهاجر و 10 درصد آن مربوط به پرندگان بومی است.

محمد درویش در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص کشتار غیرقانونی پرندگان اظهار کرد: متاسفانه سالانه همزمان با شروع مهاجرت پرندگان ما شاهد کشتارهای غیرقانونی و فجیع پرندگان در جنوب و شمال کشور هستیم که یکی از دلایل روی آوردن صیادان به چنین کاری فقر معیشتی است اما نکته ی مهم تر از این مساله این است که برای گوشت پرندگان تقاضا وجود دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که ما همچنان برخی از غذاهای محلی خود را با نام گوشت شکار پرنده نامگذاری می کنیم مانند خورشت خوتکا و در منوی رستوران ها نام گوشت پرندگان به چشم می خورد شکار پرندگان اتفاق می افتد زیرا طبیعی است که وقتی تقاضا وجود داشته باشد عرضه نیز صورت می گیرد.

فعال و کنشگر محیط زیست در خصوص تکذیب و انکارهای اداره ی حفاظت محیط زیست خوزستان در رابطه با این مساله عنوان کرد: صددرصد این تکذبیه ها نادرست است و رونق بازار فروش لاشه های پرندگان در اهواز، آبادان و بهبهان این را نشان می دهد. آیا این لاشه ها نیز مربوط به کشور عراق یا سال های گذشته هستند؟

اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده ی کشتار غیرقانونی پرندگان بود و گفته می شد این اقدام در یکی از تالاب های خوزستان صورت گرفته اما اداره کل محیط زیست خوزستان ضمن رد کردن این موضوع اعلام کرد این کلیپ مربوط به کشور عراق است.

تکذیب های اداره محیط زیست خنده دار است

درویش تصریح کرد: اداره حفاظت محیط زیست خوزستان مانند کبک عمل می کند، سر خود را در برف فرو کرده و فکر می کند دیگران نیز جایی را نمی بینند با وجود این همه گوشت پرنده که در بازار روز عرضه می شود تکذیب معنایی ندارد و خنده دار است و با چنین واکنش هایی سازمان محیط زیست کشور و اداره ی آن در خوزستان تنها باعث می شوند اعتماد مردم نسبت به آن ها از بین رود.

وی افزود: البته تمام مسئولان این مساله را تکذیب نمی کنند به طور مثال اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران شکار بی رویه ی پرندگان را تایید کرده اما اداره محیط زیست خوزستان راه آسان تر را انتخاب کرده  و صورت مساله را پاک کرده است.

هزینه ی شکار در کشور افزایش پیدا کند

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای کاهش شکار پرندگان باید صورت گیرد و راهکار چیست، اذعان کرد: چند کار جدی به صورت همزمان باید انجام شود و در ابتدا باید هزینه ی شکار در کشور برای مردم افزایش پیدا کند.

درویش خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که مردم با افتخار خود را شکارچی معرفی نکنند و برای اینکه باید از کتاب های درسی دانش آموزان شروع کرد به طور مثال با تصاویر و داستان ها تصویر بدی از شکارچی در ذهن دانش آموزان نقش ببند همچنین صداوسیما و سایر رسانه ها مستندهای جذاب تولید کنند و درفیلم ها نشان داده شود شخصیت های منفی افرادی هستند که پرنده شکار می کنند و حیوانات را آزار می دهند.

وی تاکید کرد: این موارد کارهایی جزیی است که به صورت غیرمستقیم می تواند حواس مردم را به ارزش های واقعی در دنیا جلب کنند و در کنار این ها بنگاه های اقتصادی به کاهش وابستگی مردم به منایع آب و خاک کمک کنند زیرا یکی از دلایلی که شکارچیان به این کار روی می آورند این است که مقر دیگری برای درآمد ندارند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: از کارهای دیگری که می توان انجام داد ترویج پرنده نگری در بین جوامع محلی است تا افراد بهتر درک کنند جایی که پرنده ها حضور داشته باشند به نفع آن ها نیز است زیرا می توانند با حفظ زیبای های منطقه بوم گردی و گردشگری را تقویت کنند علاوه بر این فضله ی پرندگان می تواند غذای ماهی ها باشد و موجب حاصلخیزی خاک برای کشاورزی شود و جمعیت آفات را نیز کنترل کنند.

درویش اضافه کرد: باید کارگاه های آموزشی ساده و جذاب جهت آشنایی با پرندگان برای جوامع محلی برگزار شود و مجموعه این اقدامات به علاوه ی قوانین جدی و سختگیرانه ای که متخلفین متوجه شوند در صورت شکارغیرقانونی  متحمل پرداخت جریمه ی سنگین می شوند می توانند به کاهش نسل کشی پرندگان کمک کند.

وی یادآور شد: جریمه سنگین برای متخلفین در نظر گرفته نشده اما تنها با مجازات نیز نمی توان از شکار جلوگیری کرد باید تمام این اقدامات در کنار هم انجام شود تا نتیجه بخش باشند.

 فعال محیط زیست را با نگاه امنیتی طرد می کنند

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به اینکه آیا فعالان محیط زیست نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند یا خیر، گفت: فعالان محیط زیست در حد خود در جامعه موثر بوده اند و همچنان در حال تلاش هستند اما در جامعه ای که فعال محیط زیست را با نگاه امنیتی طرد می کنند و سازمان محیط زیست فعال این حوزه را دشمن خود می داند و کلاس های آموزشی برای ارتقای دانش برگزار نمی کند خیلی نمی توان از فعالان محیط زیست انتظار داشت.

هزینه ی کنشگری در حوزه ی محیط زیست بالا است

درویش اظهار داشت: هزینه ی کنشگری در حوزه ی محیط زیست بالا است و کمتر کسی رغبت می کند به این حوزه وارد شود بنابراین ما نباید همه ی نگاه ها را به سوی فعالان محیط زیست جلب کنیم زیرا به شدت مورد هجمه های عجیب و غریب قرار گرفته اند اما معتقدم در همان حدی که می توانند نفس بشکند یعنی فعالیت در شبکه های اجتماعی، چند گام از دولت مردان جلوتر هستند.

عملکرد درخشان فعالان محیط زیست

وی افزود: در سال جاری 11 فعال محیط زیست در کشور برای مهار آتش جان خود از دست دادند و یا دچار سوختگی شدید شدند و یا میلیاردها تومان برای خرید تجهیزات مهار آتش هزینه کرده اند تا کم کاری ها دولت را جبران کنند و این ها نشان دهنده ی این است فعالان محیط زیست در کشور ما عملکرد درخشانی داشته اند.

سالانه حدود 500 هزار قطعه پرنده در کشور شکار می شوند

این فعال و کنشگر محیط زیست در رابطه با آمار کشتار پرندگان در کشور بیان کرد: آمار رسمی در این خصوص اعلام نمی شود اما به نظرم سالانه حدود 500 هزار قطعه پرنده در کشور شکار می شود که 90 درصد این تعداد پرندگان مهاجر و 10 درصد آن مربوط به پرندگان بومی است که بیشترین شکار پرندگان نیز در شمال کشور اتفاق می افتد.

تالاب های خوزستان در وضعیت خشک و نیمه خشک به سر می برند

درویش در بخش دیگری از صحبت هایش در رابطه با وضعیت تالاب های خوزستان عنوان کرد: علی رغم اینکه دو سال اخیر ترسالی را داشتیم و باید تالاب های خوزستان مانند هورالعظیم، بامدژ، شادگان، میانگران و شیمبار در وضعیت عالی به سر می بردند اما وضعیت فاجعه باری دارند.

وی اذعان کرد: متاسفانه همه ی تالاب های خوزستان در وضعیت خشک یا نیمه خشک هستند که به این دلیل است که حق آبه ی تالاب ها به آن ها تعلق نمی گیرد و به جای آن پساب هایی مانند فاضلاب شرکت کشت و صنعت نیشکر را به تالاب راهی می کنند.

90 درصد پهنه ی طبیعی تالاب هورالعظیم وضعیت فلاکت باری دارد

این فعال محیط زیست بیان کرد: به بهانه ی حفاری های نفتی عملا هورالعظیم به خصوص حوضچه های سه، چهار و پنج آن را خشک کرده اند و اجازه ی ورود آب را به آن ها نمی دهند و 90 درصد پهنه ی طبیعی تالاب هورالعظیم وضعیت فلاکت باری دارد، به بهانه ی توسعه بی رویه ی کشاورزی از طریق کشت های آب بر مانند نیشکر و شلتوک حق آبه ی تالاب ها را از آن ها گرفته ایم.

30 درصد تالاب شادگان به فاضلاب تبدیل شده

درویش تاکید کرد: تالاب میانگران و بامدژ نیز در چنین وضعیت اسف باری قرار دارند و 30 درصد تالاب شادگان به یک فاضلاب تبدیل شده است.

گفت و گو: زهرا رضاپور